Hoe vinden aannemers dat de transitie naar emissieloos werken verloopt?
Vrijdag 17 oktober 2025
Hoeveel ondernemers zetten al ZE-machines in? Zijn ze bereid om in schone machines te investeren en hoe tevreden zijn zij over de vergoeding voor de inzet van ZE-materieel? Om hier inzicht in te krijgen, zette samenwerkingsverband De Groene Koers een digitale enquête uit onder de achterban. Soms met verrassende uitkomsten.
Meer dan 350 ondernemers vulden de enquête in. Daarmee is het geen gevalideerd onderzoek, maar laat het wel goed de trends zien. Zo hebben 4 op de 10 ondernemers in 2024 al projecten (deels) emissievrij uitgevoerd. Ook kan meer dan de helft van de ondernemers al beschikken over ZE-materieel. Verreweg het meeste materieel is beschikbaar in de klassen tot 19kW en tot 37kW, al heeft meer dan 20% van de respondenten ook al machines in de klasse 56-130kW tot hun beschikking. Een verklaring kan zijn dat deze klasse veel populaire materieelstuks kent die op meerdere projecten inzetbaar zijn.
Investeringsbereidheid
Gevraagd naar de investeringsbereidheid valt op: hoe hoger de omzet, des te groter de investeringsbereidheid. Grote verschillen tekenen zich daarin af. Zo ziet ongeveer 75% van de bedrijven met een omzet tot 5 miljoen geen heil in ZE-investeringen, terwijl bij ondernemers met een omzet van meer dan 25 miljoen dat ongeveer 20% is. De belangrijkste redenen om pas op de plaats te maken zijn: hoge aanschafkosten, geen vraag van opdrachtgevers, meerkosten worden niet vergoed, te weinig laadinfrastructuur en weinig rendement op investering. Maar hebben aannemers daar gelijk in? De scoop van de enquête voorzag niet in antwoorden op alle vragen, maar er is wel gevraagd naar de tevredenheid over vergoedingen voor de inzet van ZE-materieel.
Vergoeding is onvoldoende
Twee derde van de ondernemers gaf aan geen vergoeding voor de inzet van ZE-materieel te ontvangen óf beoordeelde de vergoeding als onvoldoende. Dat baart zorgen. Datzelfde geldt voor het aantal projecten waar om ZE-machines wordt gevraagd. Ondertekenaars van het SEB-convenant vragen bij ongeveer 1 op de 6 projecten om ZE-machines; bij niet-SEB-ondertekenaars is de vraag naar ZE-materieel verwaarloosbaar. Alleen gemeenten vragen relatief vaker om ZE-inzet dan verwacht. Ten tijde van de enquête had 10% van de gemeenten het SEB-convenant ondertekend, maar de respondenten gaven aan dat bijna 20% van de gemeenten vraagt om elektrische machines. De vergoeding voor deze inzet wordt echter vaker als onvoldoende beschouwd. Voorzichtig kan worden geconcludeerd dat er een relatie is tussen de ondertekening van het SEB-convenant, de beschikbaarheid van SPUK-geld en vergoedingen die aannemers ontvangen. SEB-ondertekenaars vergoeden relatief meer, al scoren ook zij over de hele linie nog steeds een onvoldoende.
Aanbevelingen
Respondenten deden ook aanbevelingen. Wat opvalt zijn de zorgen van ondernemers als het gaat om de ZE-uitvragen; dit moet een continue stroom zijn. Daarnaast is beschikbaarheid van laadinfrastructuur een aandachtspunt. Aannemers moeten zelf ook stappen zetten. Deze zomer is het aantal gemeenten dat het SEB-convenant ondertekende gestegen naar meer dan 25%. De verwachting is dat daardoor de vraag naar ZE-materieel over circa een jaar - de tijd die organisaties nodig hebben om de documenten en contracten aan te passen - flink zal stijgen.
Bekijk het trendrapport
Het volledige trendrapport lees je hier. De Groene Koers is een initiatief van Bouwend Nederland, BMWT, CUMELA en VHG met als doel versnelling naar een uitstootvrije(re) sector in 2030.
Zo bereid jij je voor op emissieloos bouwen
In de toekomst gaan we in Nederland 100% emissieloos bouwen. Deze ontwikkeling zorgt voor uitdagingen maar is ook een kans voor jou als ondernemer. Daarom geven we je graag praktische tips. Bekijk de animatie of lees de praktijkverhalen op onze kennispagina Emissieloos bouwen en vervoeren.