1. Home
  2. Nieuws
  3. Honderd bruggen en viaducten in slechte staat

Honderd bruggen en viaducten in slechte staat

Vrijdag 24 januari 2025

Ongeveer honderd bruggen en viaducten verkeren in slechte staat door het gebruik van een zogenaamde tand-nokconstructie zo werd deze week bekend. Doordat water met strooizout bij het gewapend beton kon komen is het sneller gaan roesten. Dit betekent dat deze bruggen en viaducten sneller zijn gesleten en er dus sneller onderhoud aan moet worden gepleegd. Dit zorgwekkende nieuws illustreert hoe groot de onderhoudsopgave in de infra is, en hoeveel gevolgen het kan hebben voor weggebruikers.

De zogenaamde tand-nokconstructie werd aangetroffen bij ruim honderd bruggen en viaducten. De vraag hoe deze constructies op deze manier tot stand zijn gekomen, moet worden uitgezocht. Rijkswaterstaat geeft nu prioriteit aan deze constructies, maar verkeershinder zal niet volledig kunnen worden vermeden.

Toename verkeer

Onze wegen, bruggen en viaducten werden massaal aangelegd in de jaren zestig en sindsdien is de hoeveelheid verkeer maar ook het gewicht van vrachtverkeer enorm toegenomen. Door de zwaardere belasting en het gebrek aan onderhoud hebben we nu een boeggolf aan uitgesteld en achterstallig onderhoud. Volgens TNO zullen we twee à drie keer zoveel onderhoud aan onze infrastructuur moeten gaan uitvoeren dan we in de afgelopen jaren gewend waren. De onderhoudsopgave is zo groot dat de Koning hem benoemde in zijn troonrede op Prinsjesdag.

Problemen steeds nijpender

Alhoewel we het positief vinden dat het kabinet heeft aangegeven aan de slag te willen met die 'grootste instandhoudingsopgave ooit', is er nog onvoldoende geld vrijgemaakt om dat ook te kunnen uitvoeren. We zien de problemen steeds nijpender worden maar het tempo van Vervanging & Renovatie blijft achter.

Daphne Warnar
Senior communicatieadviseur/woordvoerder
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Vrijdag 20 juni 2025
Stille roof op Mobiliteitsfonds legt Nederland stil

De bereikbaarheid van Nederland staat onder druk. Terwijl het land groeit, in bevolking én economie, blijven investeringen in infrastructuur achter. Samen met TLN en ANWB luiden we de noodklok: het Mobiliteitsfonds, ooit bedoeld als stabiele financiering voor onderhoud en uitbreiding van onze infrastructuur, wordt systematisch uitgehold. Dat heeft gevolgen die niemand kan negeren.

Dinsdag 17 juni 2025
Jongeren zetten de toon voor vernieuwing in bouw en infra

Afgelopen najaar trapten we af met de allereerste JBN Denktank over ketensamenwerking in de infrasector. Een groep jonge professionals boog zich over de vraag hoe we de samenwerking in de keten eerlijker, opener en menselijker kunnen maken. Het resultaat? Een frisse blik op samenwerken, gepresenteerd op InfraTech begin dit jaar. De eerste stap is gezet en smaakt naar meer. Daarom geven we dit een vervolg en starten we nieuwe denktanks.

Vrijdag 13 juni 2025
Vervanging en renovatie infra is een gezamenlijke opdracht

Zo'n 5.000 kleine, middelgrote en grote bruggen, een twintigtal tunnels en 88 sluizen van Rijkswaterstaat uit de jaren vijftig zestig en zeventig van de vorige eeuw zijn de komende jaren toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen werken Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland, Techniek Nederland, NLingenieurs, MKB Infra en de Vereniging van Waterbouwers pre-concurrentieel samen in het Platform Vervanging & Renovatie (PVR). Op woensdag 21 mei 2025 deelde het platform in een achterbanbijeenkomst de voortgang.