1. Home
  2. Nieuws
  3. Imago bouw en infra sector onverminderd positief

Imago bouw- en infrasector onverminderd positief

Vrijdag 27 juni 2025

In april 2025 heeft onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van ons een onderzoek gedaan naar het imago van de bouw en infra. Het gaat om een herhaalmeting van eerdere onderzoeken in 2020 en 2021. De Nederlander heeft nog altijd een positief beeld van de sector, het beeld is zelfs positiever ten opzichte van de vorige meting. Opvallende ontwikkeling is dat de kennis en houding ten opzichte van de arbeidsvoorwaarden is verbeterd, meer mensen in de sector willen werken en dat het beeld van de infra vollediger is, al is het nog altijd minder ingevuld dan dat van de bouw.

Doorlopende imagocampagne 

Tijdens de coronapandemie voerden we, samen met onze leden, de #doorbouwers-campagne. Via deze imagocampagne deelden we onze maatschappelijke meerwaarde en de relevantie van ons werk. Hieruit ontstond de wens voor een doorlopende imagocampagne. 

Om te zorgen voor een sterk campagnefundament is in 2021 onderzoek gedaan naar het imago van de sector bij het Nederlands publiek, aangevuld met een onderzoek naar het imago van werken in de sector in 2022. Op de uitkomsten van deze onderzoeken is (onder andere) de huidige campagne 'De bouw maakt het'  gebaseerd.  

Onze onderzoeksvragen 

Dit voorjaar voerde Motivaction in opdracht van ons een actualisatie van beide onderzoeken uit. Met als onderzoeksvragen: 

  • Wat is het beeld dat het Nederlandse publiek heeft van de bouw- en infrasector (algemeen)? 
  • Wat is het beeld dat men heeft van werken in de bouw- en infrasector? 
  • In hoeverre zijn de resultaten op bovenstaande vragen anno 2025 anders dan in 2021/2022?  
  • Aanvullend is voor de eerste twee onderzoeksvragen onderzocht welke verschillen er zijn tussen het imago van de bouwsector en de infrasector. 

Belangrijkste uitkomsten  

Het imago van de bouw- en infrasector is en blijft overwegend positief. Als we het beeld gaan inkleuren, ontstaat een beeld waarin de bouw- en infrasector door ruim 80% van de Nederlanders wordt gezien als belangrijk, onmisbaar, maar ook zwaar werk.  

De grootste verandering ten opzichte van de eerdere meting is dat er nu significant meer mensen van mening zijn dat de bouw en infrasector goed betaalt. De kennis van en houding over arbeidsvoorwaarden is significant positiever en ook de bereidheid om in de sector te werken is toegenomen: 50% van de respondenten geeft aan nu of in de toekomst werken in de sector te overwegen. Vooral jongeren (16 t/m 34 jaar), mannen en inwoners van West- en Randstedelijk Nederland staan hiervoor open.  

Redenen om in de sector te willen werken zijn met name de voordelen van fysiek werk, het feit dat het belangrijk, tastbaar en concreet werk is waar je trots op kunt zijn. Voor mensen die niet in de sector willen werken is ook het fysieke werk daarvoor vaak de reden (met name bij jongeren), daarnaast noemen respondenten dat zij niet de geschikte opleiding / ervaring hebben of minder affiniteit hebben met de cultuur van de sector.  

Als we kijken naar de verschillen en overeenkomsten tussen de bouw en infra zien we dat Nederland vindt dat zij onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Zowel de bouw als infra hebben een goed imago en worden gezien als belangrijk en onmisbaar. Het beeld van de infra is wat technologisch geavanceerder en innovatiever dan dat van de bouw. Over de hele linie zien we dat infra iets minder geprofileerd is.  

De term 'bouw’'roept onder Nederlanders meer herkenning, positievere associaties en bredere dekking op dan 'infra'. Veel mensen koppelen ook infraspecifieke activiteiten spontaan aan de term 'bouw'. 

Onderzoeksresultaten beschikbaar voor leden 

De uitkomsten van dit onderzoek zijn begin juni gepresenteerd en vormen waardevolle brandstof voor de sectorbrede campagnestrategie vanaf 2026 en de samenwerking met diverse partners op dit gebied. Ook voor bij ons aangesloten bedrijven is deze informatie relevant gebleken. Een samenvatting van de onderzoeksresultaten is dan ook voor hen beschikbaar via het ledenportaal

Angelina van Weerdenburg
senior communicatieadviseur

Gerelateerd nieuws

Maandag 23 juni 2025
Juni-editie Bouwers nu online

Zo vlak voor de vakantieperiode staat de derde editie van Bouwers voor je klaar. We spraken weer een aantal inspirerende ondernemers en medewerkers met bouwen als gezamenlijke passie.

Dinsdag 3 juni 2025
Onze reactie op de val van het kabinet-Schoof

Vandaag is het kabinet-Schoof gevallen. Lees hieronder onze reactie.

Dinsdag 27 mei 2025
Beroepskeuzetest voor switchers live

De mogelijkheden binnen de bouw en infra zijn groot. Veel mensen die niet in de bouw of infra werken vragen zich af of deze sector bij hen past. Misschien stellen ze je wel vragen als je langs het voetbalveld staat, op een bbq of een verjaardag. Goed nieuws; met de beroepskeuzetest die de campagne JIJ gaat het maken lanceert geef je deze switcher direct een antwoord. Na het beantwoorden van een paar vragen krijg je een rits aan beroepen en suggesties om direct de switch te maken. De lancering van de nieuwe campagne is in mei gestart. In juni activeren we de beroepskeuzetest.