Kabinet investeert in meer waterstoftankstations
Dinsdag 3 januari 2023
Het kabinet wil vaart maken met vrachtwagens en ander zwaar verkeer op waterstof. Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) stelt daartoe een subsidieregeling in voor meer waterstoftankstations, met bijbehorende vrachtwagens. In eerste instantie trekt ze hier € 22 miljoen voor uit.
Kip-ei situatie doorbreken
Er zijn in ons land nu 14 waterstoftankstations, die lang niet allemaal zijn ingericht op zware vrachtwagens. Dat er weinig van die stations zijn, vormt een drempel om te investeren in waterstofvrachtwagens. En omdat er weinig vrachtwagens rijden, is het niet aantrekkelijk een waterstoftankstation te openen. Dit kip-ei-probleem wil Heijnen doorbreken met een subsidieregeling. Subsidie is nodig, omdat investeren in waterstofvrachtwagens of -bussen een stuk duurder is dan in hun broertjes en zusjes op diesel.
Subsidieregeling vanaf 2024
De subsidieregeling is naar verwachting begin 2024 open. Kern is dat plannen subsidie krijgen als zowel een tankstation gebouwd wordt, als de bijbehorende vrachtwagens aangeschaft worden. Gemiddeld zo’n 20 tot 25 wagens per tankstation. Dat kan ook in samenwerking tussen partijen. Zo komt vraag en aanbod tegelijkertijd tot stand, en kunnen op steeds meer plekken in het land rendabele waterstoftankstations het levenslicht zien.
Alle vrachtwagens schoon in 2050
Nederland wil met steeds meer andere landen dat alle nieuwe vrachtwagens vanaf 2040 zonder uitlaatgassen rijden. Daarmee zijn alle vrachtwagens, die gemiddeld ongeveer 10 jaar rondrijden, schoon in 2050. Ondernemers kunnen nu en de komende jaren met subsidie overstappen op een schone vrachtwagen. Het kabinet investeert niet alleen voor transport in waterstof, ook voor de industrie en het verwarmen van woningen zijn er plannen.
Meerjarenprogramma Mobiliteit
We attenderen je op deze regeling vanuit ons meerjarenprogramma Mobiliteit. Dit programma draagt bij aan het ontwikkelen van een nieuwe visie op mobiliteit in de brede zin. Lees hier verder over onze doelen.
Gerelateerd nieuws
Marktdag Waterschap De Dommel brengt markt en overheid samen Met ruim 130 aanwezigen, waaronder infrabouwers, ingenieursbureaus en vertegenwoordigers van de gemeente en het waterschap, was de marktdag die Bouwend Nederland in samenwerking met Waterschap de Dommel op 9 april organiseerde in Boxtel een waardevolle bijeenkomst. “De opgaven voor de komende jaren zijn zo groot, dat maakt slimme en goede samenwerking belangrijker dan ooit”, aldus Beatrice Dormans, Regiomanager Zuid van Bouwend Nederland. “Daarom hebben wij de handen in elkaar geslagen met het waterschap om op deze dag met markt en overheid in gesprek te gaan over de toekomst.”
De subsidieregeling SSEB voorziet in een tegemoetkoming bij de aanschaf van, of ombouw naar, emissieloos materieel. Daarnaast is er subsidie mogelijk voor vernieuwende ideeën om de emissieloze machines en de laadinfrastructuur te verbeteren. Hoe die aanvraag precies werkt, hoor je op 22 mei in een webinar van RVO.
Emissieloos bouwen en vervoeren wordt steeds meer de norm. Maar hoe bereid je je medewerkers voor op deze transitie? SOMA Bedrijfsopleidingen en SOMA College voorzien in deze vraag met een nieuwe elektrische graafmachine en een uitgebreid cursusaanbod rondom emissieloos werken.