Kabinet investeert in meer waterstoftankstations
Dinsdag 3 januari 2023
Het kabinet wil vaart maken met vrachtwagens en ander zwaar verkeer op waterstof. Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) stelt daartoe een subsidieregeling in voor meer waterstoftankstations, met bijbehorende vrachtwagens. In eerste instantie trekt ze hier € 22 miljoen voor uit.
Kip-ei situatie doorbreken
Er zijn in ons land nu 14 waterstoftankstations, die lang niet allemaal zijn ingericht op zware vrachtwagens. Dat er weinig van die stations zijn, vormt een drempel om te investeren in waterstofvrachtwagens. En omdat er weinig vrachtwagens rijden, is het niet aantrekkelijk een waterstoftankstation te openen. Dit kip-ei-probleem wil Heijnen doorbreken met een subsidieregeling. Subsidie is nodig, omdat investeren in waterstofvrachtwagens of -bussen een stuk duurder is dan in hun broertjes en zusjes op diesel.
Subsidieregeling vanaf 2024
De subsidieregeling is naar verwachting begin 2024 open. Kern is dat plannen subsidie krijgen als zowel een tankstation gebouwd wordt, als de bijbehorende vrachtwagens aangeschaft worden. Gemiddeld zo’n 20 tot 25 wagens per tankstation. Dat kan ook in samenwerking tussen partijen. Zo komt vraag en aanbod tegelijkertijd tot stand, en kunnen op steeds meer plekken in het land rendabele waterstoftankstations het levenslicht zien.
Alle vrachtwagens schoon in 2050
Nederland wil met steeds meer andere landen dat alle nieuwe vrachtwagens vanaf 2040 zonder uitlaatgassen rijden. Daarmee zijn alle vrachtwagens, die gemiddeld ongeveer 10 jaar rondrijden, schoon in 2050. Ondernemers kunnen nu en de komende jaren met subsidie overstappen op een schone vrachtwagen. Het kabinet investeert niet alleen voor transport in waterstof, ook voor de industrie en het verwarmen van woningen zijn er plannen.
Meerjarenprogramma Mobiliteit
We attenderen je op deze regeling vanuit ons meerjarenprogramma Mobiliteit. Dit programma draagt bij aan het ontwikkelen van een nieuwe visie op mobiliteit in de brede zin. Lees hier verder over onze doelen.
Gerelateerd nieuws
Duurzaamheid is een hot topic in onze sector, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan het ideaal. Zeker bij onderhoudswerk en renovatie is het niet altijd mogelijk om volledig circulair te werken. Toch zijn er bedrijven die binnen de grenzen van een opdracht creatief en bewust met materiaalkeuzes omgaan. Anton Donker van Agado Van Gameren laat zien hoe het in de praktijk werkt: balanceren tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, maar hoe duurzaam kun je écht zijn als je werkt met wat er al staat?
Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Ook het midden- en kleinbedrijf kent koplopers die laten zien dat SEB kansen biedt voor bedrijven van iedere omvang.
Met de stijgende zomertemperaturen wordt het steeds belangrijker om oververhitting van gebouwen al in de ontwerpfase aan te pakken. Het nieuwe ISSO-rapport 110820 Integraal Ontwerpen voor Zomercomfort biedt een integrale aanpak om een comfortabel en gezond binnenklimaat te waarborgen. Dit rapport is nu beschikbaar op BouwZo.nl.