Keus voor snelle uitkoop piekbelasters is goed maar vergeet bouw en infra niet
Vrijdag 10 februari 2023
We zijn blij met de keus van het kabinet om piekbelasters versneld uit te kopen en zo daadwerkelijk de stikstofuitstoot in Nederland terug te brengen. De bouw- en infrasector draagt hieraan bij door de eigen uitstoot van stikstof te verminderen met 60% in 2030. Hoe de stikstofruimte die daarmee gewonnen wordt, ingezet zal worden is nog onvoldoende helder.
We verwijzen hierbij naar de Kamerbrief over de voortgang integrale aanpak landelijk gebied (waaronder het NPLG) en de Kamerbrief over de uitwerking piekbelastersaanpak en voortgang PAS-melders.
"De route naar minder uitstoot tekent zich nu af. Dat is een goede zaak", aldus Maxime Verhagen, onze voorzitter. "Het is echter van groot belang dat in de stikstofruimte die nu vrij zal komen een goede verdeling gemaakt wordt tussen natuur, PAS-melders, economische ontwikkelingen en uiteraard de bouw en infra." De versnellingsmaatregelen die het kabinet nu presenteert zijn immers ook een antwoord op de gevolgen van de Porthosuitspraak van afgelopen november. Die had tot gevolg dat de bouwvrijstelling sneuvelde. Hierdoor vertraagt de bouw en infra en wordt bouwen nodeloos duurder. Huizenzoekers staan langer in de kou en ook de wegen die nodig zijn om naar die gewenste nieuwe huizen te komen kunnen niet aangelegd worden.
Verhagen: "reserveer dus een deel van de vrijkomende stikstofruimte voor de bouw en infra zodat wij als sector als de wiedeweerga voor Nederland aan de slag kunnen. Het zou cynisch zijn als de eerste maatregelen van het kabinet, ten aanzien van het het wegvallen van de bouwvrijstelling, niet zouden leiden tot extra ruimte voor woningbouw".
Maxime Verhagen in Achtuurjournaal NOS
In het NOS Journaal van vrijdag 10 februari 2023 van 20.00 gaf Maxime Verhagen een reactie op de Kamerbrief. Bekijk hier het item op 15.06.
Gerelateerd nieuws
Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de begroting Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Er liggen een paar grote uitdagingen voor de bouw en infra. Stikstof vormt een van de grootste uitdagingen voor de sector. Om de bouw van grote woonwijken en het aanleggen van nieuwe infrastructuur mogelijk te maken, is immers stikstofruimte nodig. Sinds minister Wiersma in september het Nationaal Programma Landelijk Gebied stopte, is het onduidelijk hoe Nederland de uitstoot van stikstof gaat verminderen en de natuur zal verbeteren. Stevige vermindering van stikstofuitstoot is geen luxe maar pure noodzaak om ruimte te maken voor woningbouw en infrastructuur.
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu heeft zijn bezwaren tegen de invoering van de zero-emissiezones ingetrokken. Om de leefbaarheid in steden te verbeteren en overlast te beperken, stellen veel grote gemeenten binnenkort een zero-emissiezone in.
Na jaren van juridische procedures gaf de Raad van State op 2 oktober goedkeuring voor de aanleg van de ViA15. De Raad van State acht hiermee aangetoond dat de aanleg van de weg niet leidt tot aantasting van nabijgelegen kwetsbare natuurgebieden. Met dit besluit bevestigt de Raad van State dat extern salderen een werkbare oplossing is om cruciale infrastructuurprojecten, zoals zeventien MIRT-projecten, te realiseren.