Kondor Wessels veiligste bouwer van 2024
Dinsdag 10 december 2024
Kondor Wessels Amsterdam mag zich de veiligste bouwer van 2024 noemen. De verkiezing is een jaarlijks initiatief van KPE Bouw & Infra en Brain Based Safety. Volgens de jury onderscheidt Kondor Wessels Amsterdam zich door een sterke cultuur van veiligheidsbewustzijn en een management dat tijd en middelen investeert om de veiligheid te borgen. KAM-manager William Hollander deelt graag zijn ervaringen.
Kun je jullie organisatie en jezelf kort voorstellen?
‘Inmiddels werk ik alweer zeventien jaar bij Kondor Wessels, eerst als projectleider en vanaf 2007 fulltime als KAM-manager. Al noem ik mezelf meer een manusje van alles. Het vakgebied kwaliteit en veiligheid is zó breed, je bent met zoveel aspecten van de organisatie bezig. En met mensen. Als je mensen goed betrekt, ontstaat er draagvlak en beklijft de boodschap. Onze kernactiviteit is het meedenken in bouwteams en bouwen van complexe binnenstedelijke projecten. In de realisatie werken we met een vaste groep van onderaannemers. Zelf hebben we nog slechts enkele bouwplaatsmedewerkers. In totaal werken er bij ons nu zo’n 150 mensen in vaste dienst.’
Op welke manieren werken jullie aan veiligheid?
‘Om te zorgen voor een veilige werkomgeving kijken we natuurlijk naar de techniek. We werken met één vaste steigerbouwer, met wie we uitgebreide afspraken hebben gemaakt. Zo hebben onze steigers altijd een dubbele binnenleuning. En als de steiger als randbeveiliging wordt gebruikt, is de steigervloer maximaal 60 centimeter onder vloerniveau. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren ons KAM-systeem ingericht. Onze procedures zijn pragmatisch, en niet uitgeschreven tot de laatste komma. Daarmee leggen we het eigenaarschap laag in de organisatie. We werken documentgestuurd, dat wil zeggen dat elke stap een document als resultaat heeft. Denk aan een veiligheidsplan of een RI&E. In het begin hadden we nog wel eens discussies met onze partners, nu zijn ze trots dat ze volgens onze veiligheidsprocedures werken. Ze nemen deze werkwijze zelfs mee naar andere opdrachten.’
Hoe betrekken jullie de ketenpartners?
‘We waren begin dit jaar het eerste bouwbedrijf met trede 4 van de Safety Culture Ladder op de nieuwe norm. Op dat niveau is veiligheid verweven door alle lagen van de organisatie heen en probeer je risico’s zo vroeg mogelijk te voorkomen en te beperken. Onze partners spelen daarbij een grote rol. Al bij de inkoop besteden we aandacht aan veiligheid. Vervolgens houden we, veiligheidskundige en uitvoerder, een startgesprek met de uitvoerder en voorman van de ketenpartner. De basis voor dat gesprek is het V&G-deelplan dat we specifiek voor die partner maken via een digitale tool van Bouwpas. Naarmate je langer met elkaar samenwerkt, ontstaat er een goede leercurve. Voor onze grootste bouwpartners organiseren we bovendien elk jaar een themamiddag. Dit jaar ging het over bouwpraat. Hoe praten we in de keet, en hoe effectief is dat. Ook hebben we een groot aantal van hun voormannen opgeleid in Brain Based Safety.’
Wat houdt de methodiek Brain Based Safety in?
‘Veiligheid gaat over gedrag van mensen. Medewerkers kunnen vanuit de beste bedoelingen keuzes maken, die zorgen voor een onveilige situatie of ongevallen. In de brain based safety-aanpak is veel aandacht voor de evolutionaire drijfveren van mensen. Het is te makkelijk om iemand te verwijten dat de regels niet zijn opgevolgd. Maar waarom heeft die persoon op die manier gehandeld? Als je de (onbewuste) processen in het brein begrijpt, ben je beter toegerust om een effectief gesprek te hebben. Wat ook werkt, is mensen verantwoordelijkheid geven. Bij ons doen alle medewerkers werkplekinspecties. Die zijn ook onderdeel van een maandelijkse ranking tussen projecten. Hoeveel onveilige situaties zijn gemeld, hoeveel inspecties gelopen en hoeveel pluimen uitgedeeld. Je wil natuurlijk wel bij de top 3 horen als projectteam.’
Wat staat er voor 2025 op de agenda?
‘Samen met KPE hebben we de afgelopen maanden een nieuw gedragsprogramma ontwikkeld. Daarin combineren we een paar theorieën: brain based safety, DISC, Stephen Covey en Omdenken. Onze leidinggevenden worden nu opgeleid via train-de-trainer. Vanaf 2025 gaan ze elk kwartaal met hun team in gesprek: welke persoonlijkheidsstijlen hebben we in ons team, hoe communiceren we, wat doen we als er iets fout loopt en hoe borgen we onze afspraken. Uit elke bijeenkomst volgt een concrete focus-opdracht; de teams zijn vrij in de keuze voor die opdracht. Zolang het maar bijdraagt aan een veilige werkomgeving en veiligheidsbewustzijn. Als onze aanpak succesvol blijkt, delen we hem graag sectorbreed. Ook vóór het winnen van deze prijs zagen we het al als onze verantwoordelijkheid om kennis en ervaringen actief te delen.’
Over de prijs
Met deze verkiezing hopen KPE Bouw & Infra en Brain Based Safety dat de verschillende benaderingen in veiligheid worden belicht. ‘Het is niet alleen van belang om te leren van eigen successen en mislukkingen, maar ook om te profiteren van de ervaringen van anderen.’ Vorig jaar won Koopmans deze prijs: Koopmans Bouwgroep veiligste Bouwer van Nederland 2023
Bewust Veilig-dag 2025
Kondor Wessels doet onder de paraplu van moedermaatschappij VolkerWessels mee met de Bewust Veilig-dag. De Bewust Veilig-dag is een jaarlijks initiatief van Bouwend Nederland, Techniek Nederland, OnderhoudNL en Aannemersfederatie Nederland. De negende editie vindt plaats op woensdag 26 maart. Ga voor meer informatie en aanmelden naar de campagnewebsite.
Gerelateerd nieuws
CROW introduceert de nieuwe CROW-CUR Aanbeveling 130:2024 met oplossingen om betonconstructies beter te beschermen tegen corrosie van staal. Deze aanbeveling vervangt CUR-Aanbeveling 45 uit 1996 en sluit aan op de nieuwste Europese normen, praktijkervaringen en bewezen technieken. Doel is om de veiligheid van betonconstructies zoals bruggen, parkeergarages en viaducten beter te borgen.
De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat de komende twee jaar extra inspecteren bij straatwerk. Het gaat daarbij om fysieke belasting en kwartstof. Andries van de Bunt van bestratingsbedrijf Van de Bunt heeft veel ervaring met het verminderen van de fysieke belasting van zijn medewerkers. Hij benadrukt het belang van een goed straatwerkplan in de ontwerpfase.
Het werken in tunnels brengt specifieke risico’s voor de arbeidsveiligheid met zich mee. Daarom heeft het COB een leidraad ontwikkeld voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) in tunnels. De leidraad biedt een overzicht van de mogelijke arbeidsrisico’s en bijpassende beheersmaatregelen voor onder meer aanrijdingsgevaar, ondermaatse luchtkwaliteit, communicatie, noodsituaties, brand, vergroot effectgebied van raakvlakrisico’s en werken in het donker.