'Mijlpaal in de lobby: bouwsector en Tweede Kamer in gesprek over uitdagingen infra'
Donderdag 7 november 2024
Het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer op donderdag 7 november markeerde een cruciale stap in het onder de aandacht brengen van de uitdagingen van infrastructuurprojecten. We hebben samen met Heijmans, Dura Vermeer en Mobilis TBI de politiek meegenomen in de uitdagingen die spelen in de markt. Ook opdrachtgevers en aanbestedingsexperts waren aanwezig, zodat het gesprek vanuit verschillende perspectieven kon worden gevoerd.
Onze voorzitter Arno Visser spreekt van "een uniek moment voor de sector om de politiek duidelijk te maken welke uitdagingen wij ervaren en welke stappen er nodig zijn om tot een goede uitvoering te komen. We moeten nu gezamenlijk doorpakken".
Hoger op de politieke agenda
Begin dit jaar zijn we een lobbytraject gestart om infrastructuur als onderwerp te agenderen op de politieke agenda. De relaties met de politieke partijen zijn de afgelopen maanden (opnieuw) opgebouwd, waarbij ook leden zijn betrokken. Op deze manier hebben we een Rondetafelgesprek in de Tweede Kamer kunnen agenderen in de aanloop naar het Notaoverleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport), voor de sector het belangrijkste debat van het jaar. Hierin willen we politieke acties verbinden aan de boodschap die we op 7 november hebben neergelegd.
Onderhouden om door te bouwen
Het kabinet geeft in het Regeerprogramma aan te willen werken aan "de grootste instandhoudingsopgave ooit". Die ambitie is goed, maar we maken ons ernstig zorgen over de uitvoering. We hebben onder meer aandacht gevraagd voor de budgettekorten gezien er twee á drie keer zoveel budget nodig is dan beschikbaar wordt gesteld (TNO). Ook hebben we stilgestaan bij de sleutelpositie van gemeenten, het dreigende ravijnjaar en de aanbevelingen uit het Kohsiek-rapport 'Instandhouding Voorop'.
Complexe aanbestedingen
De traditionele aanpak bij de renovatie van de van Brienenoordbrug is exemplarisch voor wat er momenteel misgaat in de bouwsector bij complexe aanbestedingen. We hebben onder andere een oproep gedaan voor een betere risicoverdeling, meer zekerheid en het organiseren van een dealflow en een robuust meerjarenprogramma met landelijke regie.
Klik hier voor onze hele inzet en klik hier om het rondetafelgesprek terug te kijken.
Gerelateerd nieuws
De Nederlandse vereniging voor Sleufloze Technieken en Toepassingen (NSTT) heeft een nieuwe module toegevoegd aan het digitale Handboek Sleufloze Technieken: ‘Geotechniek bij sleufloze aanleg van kabels en leidingen’. Deze module is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over geotechnisch onderzoek: welke vormen er zijn, wat het doel is en hoe het wordt uitgevoerd. De module behandelt de belangrijkste aspecten van geotechniek bij de sleufloze aanleg van horizontale kabels en leidingen. Dit type onderzoek vormt vaak een essentieel onderdeel van de ontwerpfase en levert cruciale informatie voor het plannen van boringen of persingen. Daarmee is het een waardevol kennisdocument voor ontwerpers en opdrachtgevers.
De bereikbaarheid van Nederland staat onder druk. Terwijl het land groeit, in bevolking én economie, blijven investeringen in infrastructuur achter. Samen met TLN en ANWB luiden we de noodklok: het Mobiliteitsfonds, ooit bedoeld als stabiele financiering voor onderhoud en uitbreiding van onze infrastructuur, wordt systematisch uitgehold. Dat heeft gevolgen die niemand kan negeren.
Afgelopen najaar trapten we af met de allereerste JBN Denktank over ketensamenwerking in de infrasector. Een groep jonge professionals boog zich over de vraag hoe we de samenwerking in de keten eerlijker, opener en menselijker kunnen maken. Het resultaat? Een frisse blik op samenwerken, gepresenteerd op InfraTech begin dit jaar. De eerste stap is gezet en smaakt naar meer. Daarom geven we dit een vervolg en starten we nieuwe denktanks.