Onderschat de gevaren van elektriciteit in de bouw niet
Donderdag 3 oktober 2024
Elektrische gevaren behoren tot de TOP-5 risico’s in de bouwsector. Hoewel ernstige incidenten zoals elektrocutie of vlamboog incidenten met dodelijke afloop zeldzaam zijn, komen kleinere ongevallen, zoals elektrische schokken, regelmatig voor. Deze kunnen soms met lichte schade eindigen, maar het verschil met een ernstig arbeidsongeval is klein. De GCVB heeft hiervoor gratis hulpmiddelen ontwikkeld die bedrijven kunnen gebruiken.
De Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB) heeft onderzoek gedaan naar de risico’s van elektriseringen, elektrocutie en vlamboog incidenten. Bas Roordink, directeur Veiligheid bij VolkerWessels en lid van de Kerngroep GCVB, benadrukt: “De gevaren van elektriciteit worden vaak onderschat. We realiseren ons niet altijd dat zulke incidenten blijvend letsel kunnen veroorzaken. Er gebeuren nog te vaak ongevallen.”
Uit de data van de GCVB blijkt dat incidenten met elektriciteit vaak voorkomen bij diverse werkzaamheden, zoals elektrotechnische klussen, bouwkundige activiteiten en het gebruik van elektrisch handgereedschap. Het risico is bijvoorbeeld aanwezig bij kabels in muren, bij ondergrondse kabels of bij elektrische installaties. De meeste incidenten (95%) hebben betrekking op laagspanningsinstallaties, maar ook graafschades zijn vaak geregistreerd in relatie tot dit risico.
Bewustwording vergroten
Vanaf oktober 2024 zetten de ondertekenaars van de GCVB extra in op het vergroten van de bewustwording rondom elektrische gevaren in de bouw. De GCVB heeft hiervoor meerdere hulpmiddelen ontwikkeld. Deze zijn gratis beschikbaar via de website www.elektrischegevaren.nl en omvatten onder andere stappenplannen in zes talen, toolbox-presentaties, een poster en zakkaartjes.
Veilig inzet elektrisch materieel
Daarnaast is er ook steeds meer zwaarder materieel elektrisch, denk aan shovels, kranen en hoogwerkers. Ook hier kleven extra risico's aan. Hiervoor is door de KOMAT een richtlijn Veilige inzet elektrisch materieel ontwikkeld, die je kan gebruiken.
Gerelateerd nieuws
Niet alle automobilisten zijn zich bij wegwerkzaamheden bewust van de risico’s van hun rijgedrag voor zichzelf en de wegwerkers. Tijdens de jaarlijkse Bewust Veilig-dag op 26 maart werd op meer dan 1000 locaties extra stilgestaan bij veiligheidsbewustzijn. Bij Verdegro, leverancier van botsabsorbeerders, verlichtings- en verkeersveiligheidssystemen gingen wegwerkers, in een PBM-vrije zone, in gesprek met de Vlaamse acteur en programmamaker Tom Waes. Hij raakte gewond op de Antwerpse ring toen hij inreed op een botsabsorbeerder.
Brancheorganisaties in de bouw en de uitzendsector werken samen aan oplossingsrichtingen om werken met en door ingehuurd personeel veiliger te maken. Denk aan het vergroten van kennis en kunde van uitzendkrachten en het versterken van de rol van de uitvoerder. De gewenste interventies worden de komende maanden in de praktijk getoetst.
We horen steeds vaker over incidenten waarbij verkeersregelaars agressief worden benaderd of zelfs worden aangereden. Verkeersregelaars hebben recht op een veilige en prettige werkplek. De eerste stap is om al bij de opdracht te bekijken of verkeersregelaars echt noodzakelijk zijn. Laat het ontwerp daarvoor altijd op veiligheid toetsen. De tweede stap is alle opties verkennen, zoals het volledig afsluiten van de weg of een fietspad verleggen. Is er echt geen andere optie, zorg dan voor een veilige inzet volgens de richtlijnen van het CROW.