Onze inzet voor het debat over zero-emissiezones
Dinsdag 3 december 2024
Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.
In veertien gemeenten gaan zero-emissiezones al over een maand in, per januari 2025. Veel ondernemers in de bouw- en infrasector hebben flink geïnvesteerd in een emissieloos wagenpark bereiden zich al jaren voor op de nieuwe wetgeving. Het gesprek over de invoering van de zero-emissiezones loopt al bijna tien jaar. Zero-emissiezones stimuleren schoner en stiller werken, leiden tot verbetering van de luchtkwaliteit en een daling van de CO2-uitstoot. Dit vormt op termijn geen luxe, maar pure noodzaak. Daarom hebben we ons gecommitteerd aan het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).
Gelijk speelveld
De versoepeling en tijdelijke uitzondering die wordt voorgesteld door staatssecretaris Jansen zorgt ervoor dat ondernemers die voortvarend aan de slag waren gegaan met verduurzaming, benadeelt worden. Zij hebben immers al geïnvesteerd om te voldoen aan de wetgeving die was aangekondigd. Bovendien wordt het speelveld voor ondernemers almaar oneerlijker naarmate gemeenten hun eigen uitzonderingen en regels kunnen bepalen. Op die manier zijn verduurzamende ondernemers dubbel de klos.
We roepen op tot betrouwbaar en berekenbaar beleid, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Op het laatste moment de regels aanpassen terwijl er al jaren naar een doel wordt toegewerkt, zou een voorbeeld bij uitstek zijn van onberekenbaar beleid. Daarom is het van belang dat wordt vastgehouden aan het genomen besluit om per 1 januari 2025 in veel gemeenten vervuilende bussen en vrachtwagens te weren.
Gerelateerd nieuws
In verschillende gemeenten worden vanaf volgende week boetes uitgedeeld aan bestelauto's en vrachtwagens die een uitstootvrije zone binnenrijden terwijl ze daar niet mogen komen. Wees daar alert op. In onder meer Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Gouda, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle is dit jaar een zero-emissiezone ingevoerd. Dat is een gebied waar vanaf een bepaald moment alleen nog emissieloze bestel- en vrachtauto's mogen rijden.
Tijdens de vastgoedbeurs PROVADA presenteerde de projectgroep Netbewuste Nieuwbouw haar aanpak om woningbouw mogelijk te maken binnen de grenzen van het overbelaste elektriciteitsnet. Met een inspirerend panelgesprek, veel energie in de zaal en de lancering van het kennisplatform, werd een belangrijke stap gezet naar toekomstbestendige gebiedsontwikkeling. Wij maken deel uit van de projectgroep.
De bereikbaarheid van Nederland staat onder druk. Terwijl het land groeit, in bevolking én economie, blijven investeringen in infrastructuur achter. Samen met TLN en ANWB luiden we de noodklok: het Mobiliteitsfonds, ooit bedoeld als stabiele financiering voor onderhoud en uitbreiding van onze infrastructuur, wordt systematisch uitgehold. Dat heeft gevolgen die niemand kan negeren.