Ploegam: “We creëren een laadplein in de buurt van onze projecten”
Dinsdag 26 maart 2024
De afgelopen jaren investeerde Ploegam flink in schoon en emissieloos bouwen. Dat levert hen veel mooie opdrachten op van RWS, waterschappen en gemeenten. Dankzij slimme samenwerkingen met wind- en zonneparken creëren ze hun eigen laadpleinen, waarvan ook andere bedrijven gebruik kunnen maken. Het opladen van de megaboxen gebeurt volledig datagestuurd. Hun belangrijkste tip voor collega-aannemers: stap nu op die trein.
De broers Gijs en Chris Ploegmakers begonnen in 1987 met hun bedrijf. Inmiddels werken er zo’n 450 medewerkers in de grond-, weg- en waterbouw en transport. Mede dankzij hun investeringen in schoon en emissieloos bouwen, steeg de omzet gestaag. Pakweg vijf jaar geleden deed zich de eerste kans voor, vertelt Gijs. "Bij de uitvoering van de A13/A16 Rotterdam stimuleerde Rijkswaterstaat bedrijven al om emissielozer te werken. Voor dat project bouwden we de eerste kranen om naar elektrisch. Onze ambitie is dat eind 2025 al ons materieel emissieloos is met verwisselbare accupakketten. Net als bij een elektrische boormachine", lacht hij. De verwisselbare accu’s kunnen pakweg twintig jaar mee en zijn daarna nog te gebruiken door huishoudens, legt Chris uit. "In meerdere opzichten duurzaam dus."
Gezonder, schoner en stiller voor machinisten
Bijna drie jaar geleden zocht Ploegam de samenwerking met Staad, importeur en dealer van Develon grondverzetmachines. Electric Construction Equipment (ECE, onderdeel van Staad) richt zich volledig op het ombouwen van dieselmachines naar elektrische. Niet alleen voor Ploegam, maar ook voor de markt. Momenteel beschikt Ploegam over een mobiele graafmachine en rupsgraafmachines in diverse gewichtsklassen. "We hebben vanaf het begin ook de veiligheidsrisico’s goed in de gaten gehouden", zegt Chris. "Voor de machinisten is het soms even wennen, geen ronkende motor meer. Maar werken op een elektrische kraan is gezonder, schoner en vooral stiller. Elke machinist krijgt vooraf een uitgebreide veiligheidsinstructie. Er staat natuurlijk wel 600 tot 800 Volt op zo’n accu. Bij een storing is veel op afstand uit te lezen. Moet er echt iets aan de machine gebeuren, dan komt er een gecertificeerde servicemonteur langs."
Een laadplein creëren en dan klant worden
Nu de elektrificatie bij Ploegam stevig op de rails staat, volgen acties om de stroomvoorziening voor al het materieel te organiseren. Voordat Ploegam daarin zelfvoorzienend is – dat is het streven – is er nog een weg te gaan. Met laadplein WattHub is in elk geval een goede stap gezet. Gijs: "WattHub is ontstaan vanuit het dijkversterkingsproject Tiel-Waardenburg dat we in een bouwcombinatie met Van Oord en Dura Vermeer uitvoeren. Het idee kwam op tijdens een gesprek met Betuwewind, een lokale energiecoöperatie. Vanuit de subsidieregeling SSEB ontvingen we 1 miljoen euro voor de aanleg van het plein en voor onderzoek naar de praktijkervaring over het laden, plannen en de inzet van elektrisch bouwmaterieel.” Ploegam is nu bezig met het creëren van een laadplein bij Oss en een plein nabij Venlo. “Onze aanpak is heel simpel: een laadplein creëren in de buurt van onze projecten en dan klant worden."
Accu’s datagestuurd opladen of aan het net laten leveren
De elektrische grondverzetmachines van Ploegam zijn 24 uur per dag inzetbaar dankzij de verwisselbare accupakketten. Die pakketten kunnen bovendien gebruikt worden in verschillende machines. Gijs: "Voor het genoemde dijkversterkingsproject rijden twee opleggers met een elektrische autolaadkraan rond om accupakketten naar de machines langs de Waal te brengen. Het materieel kan dus gewoon op de bouwplaats blijven staan en de chauffeur leest de accu’s op afstand uit." De lege accu’s worden opgeladen bij WattHub. "Dat gaat volledig datagestuurd. Het opladen gebeurt zoveel mogelijk geoptimaliseerd met het oog op de overcapaciteit op het net. En als de netbehoefte stijgt, kunnen de volle accupakketten tijdelijk energie bijleveren. Deze constructie is dus óók voor Betuwewind heel gunstig."
Wie zijn nek uitsteekt wordt beloond met mooie opdrachten
Naast het elektrisch materieel worden nu ook andere voorzieningen op de bouwplaats aangepast. Chris: "Denk aan de heimachines waarmee we damwanden plaatsen, of aan pompen die het water afvoeren. We bouwen altijd om naar een elektrische aandrijving. Waterstof is voor ons voorlopig niet interessant vanwege het energieverlies bij omzetting en vanwege de mogelijke veiligheidsrisico’s." De ontwikkelingen gaan razendsnel en er komt steeds meer elektrisch materieel op de markt, stelt hij. "Op dit moment is emissieloos werken op een groot project voor ons nog circa drie tot vijf procent duurder. Maar we gaan er vanuit dat dit percentage de komende jaren zal dalen. Je kan beter nu volop investeren, nu er subsidiemogelijkheden zijn en opdrachtgevers ervoor willen betalen. Bovendien is onze ervaring dat je wordt beloond met opdrachten als je je nek uitsteekt."
Gerelateerd nieuws
Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland en de Koninklijke Hibin organiseren tijdens Ecomobiel in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch voor hun leden op 15 oktober van 14 tot 16 uur een gezamenlijke bijeenkomst over emissieloos bouwen en vervoeren.
Vanaf 1 oktober kun je als ontwikkelaar en bouwer gebruik maken van het nieuwe Maatschappelijk Prioriteringskader. Dit kader stelt netbeheerders in staat om bij schaarste op het elektriciteitsnet voorrang te geven aan woningbouw en andere maatschappelijke projecten.
Na jaren van juridische procedures gaf de Raad van State op 2 oktober goedkeuring voor de aanleg van de ViA15. De Raad van State acht hiermee aangetoond dat de aanleg van de weg niet leidt tot aantasting van nabijgelegen kwetsbare natuurgebieden. Met dit besluit bevestigt de Raad van State dat extern salderen een werkbare oplossing is om cruciale infrastructuurprojecten, zoals zeventien MIRT-projecten, te realiseren.