Raad van State vraagt betere onderbouwing extern salderen voor aanleg ViA15
Woensdag 6 maart 2024
Op 6 maart gaf de Raad van State, in wederom een tussenvonnis, nog geen groen licht voor de aanleg van de nieuwe wegverbinding van de A15 met de A12. Daarmee is na zeven jaar procederen nog steeds geen duidelijkheid gekomen, al is het tracébesluit bijna in orde. Gevolg van deze uitspraak is dat er binnen een half jaar nadere onderbouwing voor het extern salderen moet komen. Hierdoor is voor opdrachtgevers en bedrijfsleven nog geen definitieve duidelijkheid gekomen over hoe infrastructuurprojecten die op stikstof vastliepen weer opgestart kunnen worden.
"Het is goed nieuws dat de Raad van State aangeeft dat het tracébesluit bijna in orde is", benadrukt onze voorzitter Arno Visser. "Aan de andere kant moeten we weer een half jaar langer wachten en moet nader onderzoek plaatsvinden. Dat de noodzaak voor duidelijkheid hoog is, bleek ook uit het gisteren verschenen onderzoek 'Effecten stikstof op wegenprojecten' van het Economisch Instituut voor de Bouw. We zien de uitspraak van vandaag hoe dan ook als extra aanmoediging om de door onze sector ingezette transitie naar emissiearm en natuurinclusief ontwerpen, bouwen en onderhouden door te zetten."
Waar gaat de ViA15-zaak over?
Het project betreft het doortrekken van de A15 naar de A12 bij Arnhem. Daardoor wordt de filedruk rond Arnhem en Nijmegen verlicht en ontstaat bovendien een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Daarnaast worden allerlei natuurmaatregelen getroffen, zoals extra nestgelegenheden voor vleermuizen, extra amfibieverblijfplekken en bloem- en insectenrijke bermen.
Het allereerste projectbesluit dateert al uit 2017 en daar werd meteen bezwaar tegen ingediend bij de Raad van State. In januari 2021 deed de Raad van State een eerste tussenuitspraak in deze zaak. Daarin werden veel bezwaren afgewezen, maar werd ook geoordeeld dat de stikstofberekeningen gebrekkig waren. Deze berekeningen hielden alleen rekening met stikstof die binnen vijf kilometer van de weg neerdaalde. Daarop zijn de berekeningen aangepast met een rekenafstand van 25 kilometer.
In een tweede tussenuitspraak van april 2023 oordeelde de Raad van State dat de rekenafstand van 25 kilometer bij individuele projecten aanvaardbaar was. Er bleven echter nog bezwaren over die gaan over de zogenoemde passende beoordeling en de externe saldering. Daarover is 6 maart deels duidelijkheid gekomen.
Onderbouwing extern salderen voldoet nog niet
De hoofdvraag voor de Raad van State was of voldoende is aangetoond dat de aanleg van de weg niet zal leiden tot ernstige aantasting van nabijgelegen kwetsbare natuurgebieden. Door de nieuwe weg ontstaat uitstoot door verkeer op plekken waar verkeer voorheen nog niet reed. Om dat ruimschoots te compenseren zijn voor infraproject ViA15 zes veehouderijen opgekocht. Hierdoor wordt zoveel stikstof gereduceerd dat de effecten van het nieuwe verkeer binnen de straal van 25 kilometer worden gecompenseerd. De Raad van State vindt nu de aangeleverde onderbouwing nog onvoldoende voor een eindvonnis.
Gerelateerd nieuws
Nederland heeft een echte oplossing nodig voor het stikstofprobleem, helaas lijkt daarvoor nu nog steeds geen juridisch houdbaar plan te liggen. Doordat de stikstofuitstoot niet genoeg omlaag gaat, kan de natuur niet herstellen en komt de vergunningverlening voor bijvoorbeeld woningbouw en energietransitie niet op gang. Door het uitstellen van noodzakelijke politieke keuzes, wordt de rekening nu gelegd bij de natuur, woningzoekenden en ondernemers. Samen met VNO-NCW, Natuurmonumenten en Natuur & Milieu reageerden we op de gepresenteerde plannen van de ministeriële commissie Economie en Natuurherstel.
We willen in Nederland 100.000 woningen per jaar bouwen én goed zorgen voor de wereld, maar de rechterlijke uitspraak van de Raad van State, die intern salderen voortaan nagenoeg onmogelijk maakt, kan die ambities onder druk zetten. In deze aflevering van de BouwZeker Podcast gaat Puck Sanders, onze belangenbehartiger, dieper in op de ontwikkelingen rondom stikstof en de oplossingen om uit de huidige impasse te komen.
Het is al jaren bekend dat het stikstofprobleem een groot probleem is voor de bouw van woningen en aanleg van nieuwe infrastructuur. Onderzoek dat wij deden in samenwerking met Bouwberichten becijfert nu ook hoe groot de schade precies is voor de bouw. Voorzitter Arno Visser maakte de omvang hiervan vandaag bekend in een interview met AD.