1. Home
  2. Nieuws
  3. Raad van state vraagt betere onderbouwing extern salderen voor aanleg via15

Raad van State vraagt betere onderbouwing extern salderen voor aanleg ViA15

Woensdag 6 maart 2024

Op 6 maart gaf de Raad van State, in wederom een tussenvonnis, nog geen groen licht voor de aanleg van de nieuwe wegverbinding van de A15 met de A12. Daarmee is na zeven jaar procederen nog steeds geen duidelijkheid gekomen, al is het tracébesluit bijna in orde. Gevolg van deze uitspraak is dat er binnen een half jaar nadere onderbouwing voor het extern salderen moet komen. Hierdoor is voor opdrachtgevers en bedrijfsleven nog geen definitieve duidelijkheid gekomen over hoe infrastructuurprojecten die op stikstof vastliepen weer opgestart kunnen worden.

"Het is goed nieuws dat de Raad van State aangeeft dat het tracébesluit bijna in orde is", benadrukt onze voorzitter Arno Visser. "Aan de andere kant moeten we weer een half jaar langer wachten en moet nader onderzoek plaatsvinden. Dat de noodzaak voor duidelijkheid hoog is, bleek ook uit het gisteren verschenen onderzoek 'Effecten stikstof op wegenprojecten' van het Economisch Instituut voor de Bouw. We zien de uitspraak van vandaag hoe dan ook als extra aanmoediging om de door onze sector ingezette transitie naar emissiearm en natuurinclusief ontwerpen, bouwen en onderhouden door te zetten."

Waar gaat de ViA15-zaak over?

Het project betreft het doortrekken van de A15 naar de A12 bij Arnhem. Daardoor wordt de filedruk rond Arnhem en Nijmegen verlicht en ontstaat bovendien een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Daarnaast worden allerlei natuurmaatregelen getroffen, zoals extra nestgelegenheden voor vleermuizen, extra amfibieverblijfplekken en bloem- en insectenrijke bermen.

 

Het allereerste projectbesluit dateert al uit 2017 en daar werd meteen bezwaar tegen ingediend bij de Raad van State. In januari 2021 deed de Raad van State een eerste tussenuitspraak in deze zaak. Daarin werden veel bezwaren afgewezen, maar werd ook geoordeeld dat de stikstofberekeningen gebrekkig waren. Deze berekeningen hielden alleen rekening met stikstof die binnen vijf kilometer van de weg neerdaalde. Daarop zijn de berekeningen aangepast met een rekenafstand van 25 kilometer.

 

In een tweede tussenuitspraak van april 2023 oordeelde de Raad van State dat de rekenafstand van 25 kilometer bij individuele projecten aanvaardbaar was. Er bleven echter nog bezwaren over die gaan over de zogenoemde passende beoordeling en de externe saldering. Daarover is 6 maart deels duidelijkheid gekomen.

Onderbouwing extern salderen voldoet nog niet

De hoofdvraag voor de Raad van State was of voldoende is aangetoond dat de aanleg van de weg niet zal leiden tot ernstige aantasting van nabijgelegen kwetsbare natuurgebieden. Door de nieuwe weg ontstaat uitstoot door verkeer op plekken waar verkeer voorheen nog niet reed. Om dat ruimschoots te compenseren zijn voor infraproject ViA15 zes veehouderijen opgekocht. Hierdoor wordt zoveel stikstof gereduceerd dat de effecten van het nieuwe verkeer binnen de straal van 25 kilometer worden gecompenseerd. De Raad van State vindt nu de aangeleverde onderbouwing nog onvoldoende voor een eindvonnis.

Richard Massar
Manager communicatie
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 17 september 2024
Kabinetsplannen: grote ambities, onvoldoende oog voor uitvoering

Bouwend Nederland is positief over de grote ambities van dit kabinet op het gebied van bouw en infra. In de troonrede werd terecht gewezen op 'de beleidswerkelijkheid van de tekentafel' die vaak niet aansluit op de dagelijkse praktijk. Dat herkennen we. Daarom valt het op dat deze kabinetsplannen juist op dat punt tekortschieten. We zien te weinig aandacht voor de concrete uitvoering. Woorden en procesafspraken zijn er genoeg, maar om de problemen op te lossen zijn praktische maatregelen nodig die morgen al effect hebben.

Donderdag 29 augustus 2024
Stikstofreductie snelste oplossing uit langjarige stikstofimpasse

Uit nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de huidige Nederlandse stikstofnormen voor schijnzekerheid zorgen en kunnen worden opgehoogd. Op verzoek van de twaalf provincies hebben wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam en TNO gekeken naar de Nederlandse rekennormen, die uitgaan van heel kleine hoeveelheden stikstof.

Dinsdag 26 maart 2024
Ploegam: “We creëren een laadplein in de buurt van onze projecten”

De afgelopen jaren investeerde Ploegam flink in schoon en emissieloos bouwen. Dat levert hen veel mooie opdrachten op van RWS, waterschappen en gemeenten. Dankzij slimme samenwerkingen met wind- en zonneparken creëren ze hun eigen laadpleinen, waarvan ook andere bedrijven gebruik kunnen maken. Het opladen van de megaboxen gebeurt volledig datagestuurd. Hun belangrijkste tip voor collega-aannemers: stap nu op die trein.