Richtlijn Borging constructieve veiligheid in de infra nu beschikbaar
Donderdag 31 augustus 2023
De Vakgroep Ingenieursbureau Bouwondernemingen van Bouwend Nederland presenteert een richtlijn die zich specifiek richt op de constructieve veiligheid in de infrasector: de richtlijn Borging constructieve veiligheid in de infra. Deze is toegespitst op de verantwoordelijkheden en reikwijdte die in de infra gebruikelijk zijn. De definities voor rollen zijn conform het programma Veiligheid in de Bouw.
Veiligheid in de bouw
Incidenten of bijna-incidenten met bouwconstructies komen helaas nog steeds voor. Dat is ook de reden dat de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid onderzoek heeft gedaan naar een aantal van dit soort (bijna-)incidenten. Een van de initiatieven om dit te verbeteren is het programma ‘Veiligheid in de bouw’.
Bouwend Nederland, het Opdrachtgeversforum in de bouw, de Governance Code Veiligheid in de Bouw, VNconstructeurs en Koninklijke NLingenieurs hebben gezamenlijk dit programma ontwikkeld dat structureel de integrale veiligheid in de volle breedte van de ontwerp-, bouw- en technieksector vergroot. Vakgroep Ingenieursbureaus Bouwondernemingen (VIB) van Bouwend Nederland heeft in dit programma een bijdrage geleverd met de werkgroep Borgen constructieve veiligheid.
Naast dit programma zijn inmiddels ook al verschillende richtlijnen om de constructieve veiligheid te waarborgen ontwikkeld. Voorbeelden daarvan zijn het KennisPortaal Constructieve Veiligheid en de BRL 5022 (“engineering van bouwwerken in de woning- en utiliteitsbouw door de coördinerend constructeur”).
De ontwikkelde visie binnen het Programma Veiligheid in de Bouw en de genoemde richtlijnen gaan echter vooral over de woning- en utiliteitsbouw (B&U-sector). Ze zijn niet één op één toepasbaar in de infrasector. Daarom is er nu een richtlijn die zich specifiek richt op de constructieve veiligheid in de infrasector: de richtlijn Borging constructieve veiligheid in de infra.
De nieuwe richtlijn op hoofdlijnen
Deze nieuwe richtlijn bevat de essentie van het borgen van de constructieve veiligheid bij infraprojecten, vanuit het perspectief van de ontwerpend aannemer. De focus ligt op de controle en de eindverantwoordelijkheid voor de constructieve veiligheid, en dat vanaf de ontwerpfase tot en met realisatie. Het is een richtlijn op hoofdlijnen. Dat betekent dat niet iedere situatie of uitzondering er letterlijk in staat. Dat is ook niet nodig, want het gaat er om dat partijen bij afwijkende situaties in de geest van de richtlijn werken. Hij richt zich primair op D&C-projecten in de infra (waarbij de aannemer verantwoordelijk is voor een groot deel van het ontwerp). Aan overige contractvormen besteedt de richtlijn summier aandacht.
BEKIJK DE NIEUWE RICHTLIJN BORGING CONSTRUCTIEVE VEILIGHEID IN DE INFRA
Over de G6
De G6 is een onafhankelijke taakgroep binnen de Vakgroep Ingenieursbureaus Bouwondernemingen (VIB) van Bouwend Nederland. In de G6 zijn de ontwerpafdelingen van acht grote zelf-ontwerpende infra-bouwbedrijven vertegenwoordigd. Dit zijn: Ballast Nedam, BAM, Boskalis, Dura Vermeer, Hochtief, Heijmans, Mobilis, Van Hattum en Blankevoort. De G6 streeft ernaar om bij te dragen aan duidelijke normen en richtlijnen in de infra die voor de bouwpraktijk goed bruikbaar zijn. Ook draagt de G6 bij aan onderlinge kennisdeling.
Gerelateerd nieuws
Bouw- en infrabedrijven werken vaak aan grote projecten, met inzet van ingehuurd personeel. Om ook hún veiligheid te garanderen, is meer aandacht nodig voor diploma’s en certificaten, betrokkenheid bij instructies, cultuurverschillen en taalbarrières. Eind mei verkenden organisaties en de bouw- en uitzendbranche tijdens een bijeenkomst gezamenlijk oplossingen. Die worden de komende periode getoetst in de praktijk.
Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.
De Nederlandse Arbeidsinspectie inspecteert dit jaar en in 2026 op fysieke belasting bij straatwerk. Er wordt nog te vaak handmatig bestraat, waar machinaal of mechanisch mogelijk was. We organiseerden samen met Straatwerk Nederland en MKB Infra twee bijeenkomsten om inbreng op te halen voor onze vervolgstappen.