'Vanaf de oprichting geïnvesteerd in emissieloos materieel'
Vrijdag 4 juli 2025
Verdee Infra investeert sinds 2019 in emissieloos materieel. Daarmee zijn ze een interessante speler voor onderhoudsprojecten in gemeenten die emissieloos uitvragen. Directeur IJsbrand Bedee: "Opdrachtgevers realiseren zich niet altijd hoe groot de investeringen zijn, en wat de bijkomende kosten of uitdagingen zijn."
Ongeveer zes jaar geleden besloten IJsbrand Bedee en Ruud Verachtert samen Verdee Infra te beginnen. Ze voeren meerjarige onderhoudscontracten en binnenstedelijke projecten uit voor onder andere Den Haag, Rotterdam en Gooise Meren. Dat doen ze met bijna tweehonderd medewerkers, het bedrijf is dus hard gegroeid. Bedee: "We besteden veel aandacht aan het opleiden van goede vakmensen. Zo begeleiden we vele leerlingen die via SPG één dag per week naar school gaan. Het is mooi om te zien hoe ze zich ontwikkelen." Hoe Verdee ervoor zorgt dat mensen ook blijven: "Bij ons zijn de lijnen kort. Je mag mij altijd bellen als je een vraag hebt of als er iets niet lekker loopt. Ook denken we mee als iemand privé wat ondersteuning nodig heeft. In de rayons werken we met vaste teams, dat schept een band. Eens per twee weken komen we allemaal samen voor de uitvoerdersvergadering en een borrel. Verder organiseren we regelmatig een personeelsfeest. Op die momenten presenteren we meestal ook onze nieuwe technieken of nieuw materieel."
Van trilplaten tot rupskranen
Dat materieel is voor een groot deel elektrisch, vertelt Bedee. "Vanaf de oprichting van ons bedrijf hebben we geinvesteerd in emissieloos werken. Dat deden we allereerst om een aanbesteding van de gemeente Rotterdam te winnen. Inmiddels is ongeveer 60% van ons materieel emissieloos. We hebben knijpervrachtauto's, containerwagen, roadprinter, shovels, stenenstapelaar, diverse kranen, elektrische bussen, trilplaten, bandenzagen en natuurlijk al het handgereedschap. Dat levert ons mooie opdrachten op, zoals het onderhoudscontract voor de binnenstad van Rotterdam. Ook weten collega-aannemers ons te vinden, zoals bij de renovatie van het Binnenhof." Bedee herinnert zich nog goed de vele softwarestoringen in het begin. De medewerkers die midden op de weg stilstonden, de laadpaal niet op tijd bereikt. "Werken met emissieloos groot materieel was wennen. We weten nu dat we onze elektrische vrachtwagens in de stad moeten houden, over de snelweg rijden beperkt de inzetbaarheid. Datzelfde geldt voor het bedienen van een elektrische kraan of shovel, je moet niet 'op vol vermogen' werken. Dan kun je geen hele dag doorwerken zonder tussendoor te laden."
Laden blijft een uitdaging
Het laden is een uitdaging. "Laden op de zaak is veel goedkoper dan op een hub. Dan moet je wel voldoende laadpalen hebben. Op onze locatie in Den Haag hebben we al drie boringen laten uitvoeren voor voldoende capaciteit. Bij onze locatie in Capelle mag dat niet, die ligt aan een dijk. We hebben gekeken naar accupakketten op containers. Dan kom je omgerekend uit op maar liefst twee tot drie euro per kilowattuur." Bedee merkt op dat gemeenten zich vaak niet realiseren hoe groot de investering is en wat de bijkomende kosten of praktische uitdagingen zijn. "We gaan hierover graag in gesprek, al gaat dat binnen bestaande contracten moeizaam. Ik hoor gelukkig van collega-aannemers dat nieuwe contracten beter aansluiten op werken met emissieloos materieel."
Bovendien ziet hij dat kleinere materieel zoals shovels en motorslijpers steeds beter en efficiënter worden. Voorlopig doet Verdee het iets rustiger aan met de investeringen in emissieloos materieel: "We hebben al veel mooie toekomstgerichte stappen gezet. Nu even pas op de plaats totdat de investeringen zich ook echt terugverdienen."
