1. Home
  2. Nieuws
  3. Verkeer raast over a2 werken op vluchtstrook moet structureel veiliger

Verkeer raast over A2: werken op vluchtstrook moet structureel veiliger

Dinsdag 10 juni 2025

Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.

Veilig werken op de vluchtstrook staat al sinds 2022 op de agenda. Deze bijeenkomst stond in het teken van voortgang en doorpakken. Dat dit nog steeds urgent is, blijkt uit de 44 aanrijdingen met werkvoertuigen de afgelopen acht maanden. Bij deze incidenten waren bijvoorbeeld pijlwagens en WIS-voertuigen van Rijkswaterstaat betrokken. De impact van zulke incidenten is groot: voor medewerkers en weggebruikers.

Balans tussen veiligheid en doorstroming

De marktpartijen en Rijkswaterstaat werken hard om de veiligheid bij het werken op de vluchtstrook te verbeteren. Vier werkgroepen ontwikkelen concrete maatregelen, testen innovaties en de herziening van CROW-richtlijn 96a is in gang gezet. Het blijft toch zoeken naar balans: tussen veiligheid en doorstroming, tussen regels en een werkbare praktijk.

Martin Wijnen, directeur-generaal bij Rijkswaterstaat, benadrukt het belang van tempo maken: "De infrastructuur is de ruggengraat van onze economie. De vervanging en renovatieopgave is enorm. Zoveel projecten vragen oog voor doorstroming, maar dat moet wel veilig. We moeten keuzes durven maken en zorgen dat die in de praktijk landen." Ook Arno Visser, onze voorzitter, onderstreept het gezamenlijke belang: "Iedereen moet na een werkdag veilig naar huis kunnen. Wegwerkers én weggebruikers. Dat vraagt niet alleen om innovatie, maar ook om gedragsverandering. Daar zijn we allemaal verantwoordelijk voor",

Meer ruimte nodig voor innovatie én pilots

Tijdens de bijeenkomst kwamen diverse innovatie aan bod. Van digitale zwaailichten tot een 'spijkermat' die ervoor zorgt dat automobilisten die een rood kruis negeren effectief en veilig tot stilstand worden gebracht. Er is brede bereidheid om ideeën snel te testen in pilots, maar daarvoor is wel ruimte en rugdekking vanuit politiek, beleid en opdrachtgevers nodig. Verder is stilgestaan bij de zogeheten 'survivability onion', een denkmodel dat helpt om risico's bij vluchtstrookwerkzaamheden stap voor stap terug te brengen. Van de vraag of het werk echt noodzakelijk is, tot het creëren van fysieke barrières en zichtbaarheid.

Samen naar 1 januari 2027

De doelstelling is duidelijk en staat nog steeds: uiterlijk per 1 januari 2027 moet het werken op de vluchtstrook structureel veiliger zijn ingericht. Daarvoor is meer nodig dan afspraken en plannen op papier. Het vraagt om vasthoudendheid, duidelijkheid in de uitvoering en goede communicatie naar alle lagen in de keten. 

De bijeenkomst in Mijdrecht liet zien dat die wil er nog steeds is bij alle partijen. In de komende maanden werken de vier werkgroepen aan concrete maatregelen en worden de plannen in het kernteam besproken. Daarnaast komt er ruimte voor pilots om maatregelen en innovaties direct in de praktijk te testen. Dat betekent ook dat ontwikkelde maatregelen worden doorgevoerd zodra het kan. Alleen door kennis te delen, praktijkervaringen te benutten en samen te blijven investeren, komt veilig werken op de vluchtstrook echt dichterbij.

Johan Asscheman
Verenigingsmanager specialistische wegenbouw en civiele bouw
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 10 juni 2025
Waardevolle inbreng tijdens bijeenkomsten over veilig straatwerk

De Nederlandse Arbeidsinspectie inspecteert dit jaar en in 2026 op fysieke belasting bij straatwerk. Er wordt nog te vaak handmatig bestraat, waar machinaal of mechanisch mogelijk was. We organiseerden samen met Straatwerk Nederland en MKB Infra twee bijeenkomsten om inbreng op te halen voor onze vervolgstappen.

Dinsdag 10 juni 2025
Leren van elkaar en bouwen aan veiligheidscultuur

Op dinsdag 3 juni kwam de contactgroep VGM KAM van Regio Randstad Noord bijeen bij Van der Valk Oostzaan-Amsterdam. Deze bijeenkomst, die twee keer per jaar wordt georganiseerd, werd bijgewoond door een groep van twintig KAM-managers en veiligheidskundigen uit de regio. "Er heerst altijd een heel open sfeer tijdens deze middagen", aldus Lenneke Neef, adviseur sociale zaken bij Bouwend Nederland en organisator van de bijeenkomst. "We komen bij elkaar om van elkaar te leren en samen de veiligheid binnen onze sector op een hoger plan te tillen."

Vrijdag 6 juni 2025
Gemeente Dantumadiel aan de slag met veilige fietspaden

De gemeente Dantumadiel maakt werk van het veiliger maken van fietspaden door ze te verbreden. Dat zei wethouder Kees Wielstra woensdag 4 juni bij een bijeenkomst op het gemeentehuis. Hier kreeg de bestuurder uit handen van Yannick Bos, adviseur markt & overheid bij Bouwend Nederland en Kees Mourits, voorzitter Fietsersbond Fryslân, een onderzoeksrapport uitgereikt over de verkeersveiligheid op fietsroutes. Wielstra gaf aan dat hij had gehoopt dat Dantumadiel beter had gescoord op fietsveiligheid maar herkent de conclusies van het rapport. De gemeente is al bezig met het verbeteren van fietspaden en heeft nu subsidie gekregen om meer fietsroutes aan te pakken.