1. Home
  2. Nieuws
  3. Vervanging en renovatie infra is een gezamenlijke opdracht

Vervanging en renovatie infra is een gezamenlijke opdracht

Vrijdag 13 juni 2025

Zo'n 5.000 kleine, middelgrote en grote bruggen, een twintigtal tunnels en 88 sluizen van Rijkswaterstaat uit de jaren vijftig zestig en zeventig van de vorige eeuw zijn de komende jaren toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen werken Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland, Techniek Nederland, NLingenieurs, MKB Infra en de Vereniging van Waterbouwers pre-concurrentieel samen in het Platform Vervanging & Renovatie (PVR). Op woensdag 21 mei 2025 deelde het platform in een achterbanbijeenkomst de voortgang. 

Het in 2023 opgerichte Platform Vervanging en Renovatie (PVR) is een van de initiatieven uit de Taskforce Infra, de in 2020 gestarte samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de markt. Platform-voorzitter Martin Hoenderkamp: "De huidige opgave vraagt om actief te investeren in nieuwe manieren van werken en nieuwe contractvormen. We moeten toe naar een gezamenlijke aanpak om het werk met de huidige beperkte capaciteit van budget en capaciteit beter, voorspelbaarder en betrouwbaarder uit te voeren. Het PVR biedt een omgeving waarin pre-concurrentieel overleg tussen markt en opdrachtgevers. Veel van de experimenten met nieuwe manieren van werken en nieuwe contractvormen vinden hier plaats. Dat gebeurt op basis van gelijkwaardigheid en met wederzijds respect voor elkaars posities en belangen. Door samen te leren en proberen, maken we ons werk buiten voorspelbaarder, efficiënter en veiliger."

Portfolio-aanpak

Het Platform V&R hield in het Bouwhuis in Zoetermeer op 21 mei 2025 een goed bezochte achterbanbijeenkomst met een terugkoppeling over de stand van zaken. Binnen de portfolio bruggen van Rijkswaterstaat gaat de vernieuwings- en renovatie-opgave om 190 beweegbare bruggen, 190 stalen bruggen en 5.500 betonnen bruggen. Daarvan worden de komende zes jaar meer dan 350 bruggen en viaducten geïnspecteerd en herberekend. Portfolio manager Bruggen Robert de Roos zegt: "Herberekening geeft een duidelijker beeld op welke termijn deze objecten echt aan moeten worden gepakt." Verder orden 88 sluiscomplexen met 127 schutsluizen de komende jaren op een geïntegreerde en efficiënte manier aangepakt. Project- en programmamanager Eric Smulders: "Door deze objecten onder te brengen in portfolio’s van vergelijkbare objecten kan alle beschikbare kennis en ervaring zo gericht mogelijk worden ingezet om de opgave waar te maken. De insteek is vooral slimmer de vernieuwings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat bij de horens te pakken. De capaciteit is beperkt en moet optimaal worden benut in een voorspelbare en constante opdrachtenstroom." Platvorm V&R is voorstander van een aanpak waarin betrokken partijen al in de ontwerpfase een analyse uitvoeren om de risico’s van bouwprojecten beter te beheersen. In de bijeenkomst werd daarvoor de sluis in Farmsum als voorbeeld gegeven. De portfolio-aanpak met bundeling van opgaven in 'treintjes' maakt daarnaast investeringen in innovaties rendabel. Hoenderkamp: "Met onze inzet willen we bijdragen aan verlaging van transactiekosten (aantal, duur, inspanning per aanbesteding); vermindering van proceskosten in de keten (door voorkoming van onnodig onderzoek en minder indirecte kosten voor rapportages/controle); voorkoming van dubbele werkzaamheden (verbetering van planning en vertrouwen).

Nieuwe contracten

De aanwezigen kregen tijdens de achterbanbijeenkomst een toelichting op de consultatieversie van de Inkoopstrategie Vernieuwingsopgave met daarin een nieuw contract, prijsvormingsmechanisme en het BPKV-afwegingskader. Duidelijk is dat Rijkswaterstaat er klaar voor is om de inkoopstrategie samen met de markt van een 80% versie op papier naar 100% in de praktijk te brengen. Hoenderkamp: "Bijdragen aan de uitwerking van de nieuwe inkoopstrategie van Rijkswaterstaat voor bruggen, sluizen en tunnels is een van de belangrijkste doelen in ons jaarplan 2025." Daarnaast wordt ook gewerkt aan de doorontwikkeling van de Samenwerkingsovereenkomsten (SROK) voor Ingenieursdiensten en voor PPB waarbij het gaat om Projectbeheersing en Systeemgerichte Contractbeheersing en om Integrale Veiligheid. Die doorontwikkeling wordt afgerond in 2025. 

Hoenderkamp: "Er is een sterke samenwerking nodig tussen markt en Rijkswaterstaat om de V&R-opgave effectief en efficiënt te realiseren. Door de nieuwe inkoopmethoden en de terugkoppeling van de eerste resultaten, kunnen we gezamenlijk werken aan een voorspelbare en constante opdrachtenstroom die voldoet aan zowel de dringende vraag van Rijkswaterstaat als aan de markt die hem moet uitvoeren."

Platform Vervanging & Renovatie

Platform V&R, als onderdeel van de Taskforce Infra, is een meerjarig en pre-concurrentieel samenwerkingsverband tussen markt en opdrachtgevers met als hoofddoel advies te geven over de aanpak en insteek van de V&R-productie. Dit om te komen tot duurzame en doelmatige aanpak van renoveren en vervangen (vernieuwen) van infrastructuur. Het Platform V&R wil bijdragen aan:

  • een betrouwbare en robuuste productie en programmering en het halen van de volumes in de portfolio's ondanks de onvoorspelbaarheid in de programmering;
  • voldoende aandacht schenken aan de kenmerken van de V&R-opgave: onzekere scope en bijbehorende risico's;
  • leren van projecten en portfolio's en gebruik van standaarden en ervaringen;
  • een juiste risicoverdeling en reële marges om een gezonde, innoverende sector te ondersteunen die op een doelmatige en veilige manier mensen en middelen kan inzetten om gezamenlijk de doelen te bereiken.

Leden van het platform

  • Koninklijke Bouwend Nederland
  • Techniek Nederland
  • Koninklijke NLingenieurs
  • NL Digital
  • MKB Infra
  • Vereniging van Waterbouwers
  • Cumela
  • Rijkswaterstaat
Tom van Eck
Coördinator infra
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Woensdag 30 juli 2025
Jong talent met ambitie: Teije wil 3D-ontwerper worden

Vanuit de kraanstoel naar het tekenscherm: Teije Kers (26) maakte de overstap van grondwerker naar tekenaar. Met een passie voor techniek én praktijkervaring op zak, tekent hij nu 3D-modellen waarmee machinisten tot op de centimeter nauwkeurig kunnen werken. Zelfstandig begon hij met leren, inmiddels werkt hij fulltime bij Knipscheer Infrastructuur in Almere. Zijn doel? Zelf ontwerpen maken voor grote infrastructuurprojecten. Hoe helpt zijn praktijkervaring hem bij die ambitie?

Woensdag 23 juli 2025
Wim werkt al 36 jaar met beton en denkt nog niet aan stoppen

Al meer dan 36 jaar werkt Wim Volkerink met beton bij Schagen Infra BV. "Ik ga dit werk nog wel tot mijn pensioen doen." Met een hechte ploeg, mooie projecten en werk dat nooit lang hetzelfde is, voelt hij zich helemaal op zijn plek. Of hij nu in de regen staat of met zijn ploeg een betonweg aanlegt in de zon: Wim is op z'n best als hij met zijn handen werkt. Wat maakt het werken in een betonploeg zo bijzonder?

Maandag 21 juli 2025
Bouwend Nederland steunt tijdelijke stop gebruik staalslakken en pleit voor expliciet verbod

Op 3 juni 2025 stemde de Tweede Kamer in met een motie voor een tijdelijk verbod op het gebruik van staalslakken in infrastructuurprojecten. Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen kondigde op 21 juli in een Kamerbrief aan dat het gebruik van staalslakken op risicovolle locaties – zoals fietspaden, wandelpaden en speelterreinen – voor ten minste een jaar wordt verboden. Deze pauze wordt benut om goed onderzoek te doen naar de risico’s van staalslakken en mogelijke alternatieve toepassingen. Bouwend Nederland steunt dit besluit.