Vervanging en renovatie infra is een gezamenlijke opdracht
Vrijdag 13 juni 2025
Zo'n 5.000 kleine, middelgrote en grote bruggen, een twintigtal tunnels en 88 sluizen van Rijkswaterstaat uit de jaren vijftig zestig en zeventig van de vorige eeuw zijn de komende jaren toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen werken Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland, Techniek Nederland, NLingenieurs, MKB Infra en de Vereniging van Waterbouwers pre-concurrentieel samen in het Platform Vervanging & Renovatie (PVR). Op woensdag 21 mei 2025 deelde het platform in een achterbanbijeenkomst de voortgang.
Het in 2023 opgerichte Platform Vervanging en Renovatie (PVR) is een van de initiatieven uit de Taskforce Infra, de in 2020 gestarte samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de markt. Platform-voorzitter Martin Hoenderkamp: "De huidige opgave vraagt om actief te investeren in nieuwe manieren van werken en nieuwe contractvormen. We moeten toe naar een gezamenlijke aanpak om het werk met de huidige beperkte capaciteit van budget en capaciteit beter, voorspelbaarder en betrouwbaarder uit te voeren. Het PVR biedt een omgeving waarin pre-concurrentieel overleg tussen markt en opdrachtgevers. Veel van de experimenten met nieuwe manieren van werken en nieuwe contractvormen vinden hier plaats. Dat gebeurt op basis van gelijkwaardigheid en met wederzijds respect voor elkaars posities en belangen. Door samen te leren en proberen, maken we ons werk buiten voorspelbaarder, efficiënter en veiliger."
Portfolio-aanpak
Het Platform V&R hield in het Bouwhuis in Zoetermeer op 21 mei 2025 een goed bezochte achterbanbijeenkomst met een terugkoppeling over de stand van zaken. Binnen de portfolio bruggen van Rijkswaterstaat gaat de vernieuwings- en renovatie-opgave om 190 beweegbare bruggen, 190 stalen bruggen en 5.500 betonnen bruggen. Daarvan worden de komende zes jaar meer dan 350 bruggen en viaducten geïnspecteerd en herberekend. Portfolio manager Bruggen Robert de Roos zegt: "Herberekening geeft een duidelijker beeld op welke termijn deze objecten echt aan moeten worden gepakt." Verder orden 88 sluiscomplexen met 127 schutsluizen de komende jaren op een geïntegreerde en efficiënte manier aangepakt. Project- en programmamanager Eric Smulders: "Door deze objecten onder te brengen in portfolio’s van vergelijkbare objecten kan alle beschikbare kennis en ervaring zo gericht mogelijk worden ingezet om de opgave waar te maken. De insteek is vooral slimmer de vernieuwings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat bij de horens te pakken. De capaciteit is beperkt en moet optimaal worden benut in een voorspelbare en constante opdrachtenstroom." Platvorm V&R is voorstander van een aanpak waarin betrokken partijen al in de ontwerpfase een analyse uitvoeren om de risico’s van bouwprojecten beter te beheersen. In de bijeenkomst werd daarvoor de sluis in Farmsum als voorbeeld gegeven. De portfolio-aanpak met bundeling van opgaven in 'treintjes' maakt daarnaast investeringen in innovaties rendabel. Hoenderkamp: "Met onze inzet willen we bijdragen aan verlaging van transactiekosten (aantal, duur, inspanning per aanbesteding); vermindering van proceskosten in de keten (door voorkoming van onnodig onderzoek en minder indirecte kosten voor rapportages/controle); voorkoming van dubbele werkzaamheden (verbetering van planning en vertrouwen).
Nieuwe contracten
De aanwezigen kregen tijdens de achterbanbijeenkomst een toelichting op de consultatieversie van de Inkoopstrategie Vernieuwingsopgave met daarin een nieuw contract, prijsvormingsmechanisme en het BPKV-afwegingskader. Duidelijk is dat Rijkswaterstaat er klaar voor is om de inkoopstrategie samen met de markt van een 80% versie op papier naar 100% in de praktijk te brengen. Hoenderkamp: "Bijdragen aan de uitwerking van de nieuwe inkoopstrategie van Rijkswaterstaat voor bruggen, sluizen en tunnels is een van de belangrijkste doelen in ons jaarplan 2025." Daarnaast wordt ook gewerkt aan de doorontwikkeling van de Samenwerkingsovereenkomsten (SROK) voor Ingenieursdiensten en voor PPB waarbij het gaat om Projectbeheersing en Systeemgerichte Contractbeheersing en om Integrale Veiligheid. Die doorontwikkeling wordt afgerond in 2025.
Hoenderkamp: "Er is een sterke samenwerking nodig tussen markt en Rijkswaterstaat om de V&R-opgave effectief en efficiënt te realiseren. Door de nieuwe inkoopmethoden en de terugkoppeling van de eerste resultaten, kunnen we gezamenlijk werken aan een voorspelbare en constante opdrachtenstroom die voldoet aan zowel de dringende vraag van Rijkswaterstaat als aan de markt die hem moet uitvoeren."
Platform Vervanging & Renovatie
Platform V&R, als onderdeel van de Taskforce Infra, is een meerjarig en pre-concurrentieel samenwerkingsverband tussen markt en opdrachtgevers met als hoofddoel advies te geven over de aanpak en insteek van de V&R-productie. Dit om te komen tot duurzame en doelmatige aanpak van renoveren en vervangen (vernieuwen) van infrastructuur. Het Platform V&R wil bijdragen aan:
Leden van het platform
Gerelateerd nieuws
Duurzaamheid is een hot topic in onze sector, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan het ideaal. Zeker bij onderhoudswerk en renovatie is het niet altijd mogelijk om volledig circulair te werken. Toch zijn er bedrijven die binnen de grenzen van een opdracht creatief en bewust met materiaalkeuzes omgaan. Anton Donker van Agado Van Gameren laat zien hoe het in de praktijk werkt: balanceren tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, maar hoe duurzaam kun je écht zijn als je werkt met wat er al staat?
Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.
De gemeente Dantumadiel maakt werk van het veiliger maken van fietspaden door ze te verbreden. Dat zei wethouder Kees Wielstra woensdag 4 juni bij een bijeenkomst op het gemeentehuis. Hier kreeg de bestuurder uit handen van Yannick Bos, adviseur markt & overheid bij Bouwend Nederland en Kees Mourits, voorzitter Fietsersbond Fryslân, een onderzoeksrapport uitgereikt over de verkeersveiligheid op fietsroutes. Wielstra gaf aan dat hij had gehoopt dat Dantumadiel beter had gescoord op fietsveiligheid maar herkent de conclusies van het rapport. De gemeente is al bezig met het verbeteren van fietspaden en heeft nu subsidie gekregen om meer fietsroutes aan te pakken.