Wanneer is een klacht nog jouw probleem?
Vrijdag 1 augustus 2025
Aannemers krijgen regelmatig te maken met klachten ná oplevering. Dan is het essentieel om precies te weten wat je rechten en plichten zijn, vindt Elvira Hoogerwaard, coördinator nazorg en service bij De Langen & van den Berg. Daarom volgde zij samen met twee collega's de training Garantie en aansprakelijkheid na oplevering. Wat leer je daar precies en vooral: wat levert het op in de praktijk?
"De Langen & van den Berg is een ontwikkelende bouwer. We hebben het proces van oplevering en nazorg goed gestroomlijnd, met een app waarin alle opleverpunten en communicatie samenkomen. Toch twijfel ik soms of een klacht onder garantie of onder aansprakelijkheid valt. Daarom leek deze training me interessant."
Theorie én praktijkvoorbeelden
"Tijdens de training werden de begrippen helder uitgelegd. Aansprakelijkheid volgt uit algemene voorwaarden of de wet, garanties moeten expliciet overeengekomen zijn. Klinkt juridisch en dat ís het ook, maar gelukkig kwamen er veel praktijkvoorbeelden aan bod. Ook was er ruimte om eigen situaties voor te leggen."
Grenzen van coulance
"Een goed voorbeeld: wij herstelden een klacht binnen de garantieperiode, maar ruim een jaar ná afloop meldde de koper zich opnieuw. Ik weet nu dat we in zo'n geval niet meer verplicht zijn iets te doen. Ook leerde ik wanneer de koper zelf moet aantonen dat de situatie niet voldoet. Dat staat vaak in de algemene voorwaarden."
Direct toepasbaar in het werk
"Ik kwam tot de conclusie dat wij als bedrijf vrij coulant zijn. Dat is prima, maar het is ook goed om precies te weten waar de grenzen liggen. In één dagdeel heb ik veel geleerd en ik pas het direct toe in mijn werk."
Is je belangstelling gewekt?
Bekijk dan de praktische informatie over de training 'Garantie en Aansprakelijkheid na oplevering'. Ook hebben we op deze pagina een infoblad over garantie en aansprakelijkheid.
Gerelateerd nieuws
Per 1 januari 2026 geldt er door het vernieuwde pensioen bij bpfBOUW mogelijk een dubbele dekking in de totale pensioenregeling(en). Dat komt omdat bpfBOUW vanaf dat moment een verplichte ANW-dekking uitvoert. Heeft het personeel al een ANW-hiaatdekking bij een andere uitvoerder, zoals een verzekeraar of PPI? Dan verdient het aanbeveling de dekking te onderzoeken en in overleg met de ondernemingsraad en/of de werknemers de verzekerde ANW-hiaatdekking te beëindigen. Dit in verband met fiscale bovenmatigheid.
De AVA Consumenten 2023 zijn inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden voor het eerst gepubliceerd. Inmiddels is gebleken dat artikel 11 lid 2 van deze voorwaarden verkeerd kan worden uitgelegd.
Op 26 februari werd de nieuwe UAV 2012 – versie 2025 – gelanceerd.