1. Home
  2. Nieuws
  3. Zero emissiezone gouda kansen en knelpunten voor een duurzame bouwer

Zero-emissiezone Gouda: kansen en knelpunten voor een duurzame bouwe

Maandag 3 november 2025

Sinds januari 2025 is er in de binnenstad van Gouda een zero-emissiezone. Dat betekent dat er geen fossiel aangedreven bestel- en vrachtauto’s meer dat gebied in mogen. Gert Houtman bouwt al duurzaam vanaf het begin, want ‘we moeten zuinig zijn op onze aarde’. Toch ervaart hij praktische belemmeringen bij hoe de ZE-zones nu worden ingevoerd en gehandhaafd.

Bij aankomst bij Houtman op het bedrijventerrein Gouwestroom valt meteen de ruime, moderne timmerwerkplaats op. Gert Houtman is trots op zijn vakmensen en de mooie projecten die het bedrijf dankzij dat talent kan aannemen. Zo renoveerden ze de brugkerk in Koudekerk aan den Rijn en worden deze week appartementen in een voormalige aardappelschuur in Zoetermeer opgeleverd. Daarnaast werkt Houtman regelmatig voor de retail, waar het een sport is om de werkzaamheden binnen een zeer strakke planning uit te voeren. Vanaf het begin, in 1996, heeft Houtman zich willen onderscheiden als duurzaam ondernemer. Al in 2009 bouwde hij zeer energiezuinige woningen met een bodemwarmtepomp, waarbij de EPC op 0,2 uitkwam. Ook is hij betrokken bij Duurzaamheidsplatform Gouda, een netwerk van mensen die de kansen zien in thema’s als de energietransitie, circulariteit en klimaatadaptatie.

Praktische uitdagingen

Houtman heeft gemengde gevoelens bij de invoering van ZE-zones. ‘Ik begrijp het doel, namelijk de leefbaarheid en luchtkwaliteit in de stad verbeteren. De vraag is hoe je dit doel het beste bereikt. Volgens mij is er een groot verschil tussen leveranciers die elke dag de stad in rijden en een bouwbedrijf dat er alleen zo nu en dan komt. Voor ons brengt deze maatregel in elk geval praktische uitdagingen met zich mee.’ Zo kocht Houtman recent twee Volkswagen e-Transporters. ‘De actieradius is ongeveer 300 kilometer. Prima als iemand alleen in Gouda aan het werk is. Maar de praktijk is dat iemand een klus in de stad doet, en daarna doorrijdt naar een project in bijvoorbeeld Houten. Dat betekent dus onderweg laden.’ Houtman heeft zes elektrische auto’s voor de projectleiders. Zij laden bij kantoor, waar 300 zonnepanelen zorgen voor extra stroom. ‘Een vakman neemt zijn bus mee naar huis. Daar kan hij geen laadpaal krijgen vanwege ruimtegebrek of omdat het net vol zit. Dus moet hij ’s ochtends eerst hierheen om zijn bus te halen.’

Emissieloze bouwplaats én ZE-zone

Op de bouwplaats is (gedeeltelijk) emissieloos werken meestal wel haalbaar, stelt Houtman. In combinatie met een ZE-zone wordt het lastiger. ‘Mobiele torenkranen kan je op de bouwplaats aansluiten op elektriciteit, maar ze hebben nog een dieselmotor om te rijden. Hetzelfde geldt voor betonmixers. En wat te denken van het transport van bijvoorbeeld zware breedplaatvloeren of heimachines. Zou je die aan de rand van een ZE-zone moeten overladen op een emissieloze vrachtwagen?’ In deze gevallen is wel een ontheffing mogelijk. Ontheffing is er per 2026 óók voor niet kunnen laden wegens tekort aan netcapaciteit. Houtman: ‘Het duurt op dit moment heel lang voordat je een bouwaansluiting hebt, soms tot wel een jaar. We beginnen in oktober bij een project in Bergambacht met heien, ik verwacht dat we in februari onze aansluiting krijgen. Tot die tijd zijn we aangewezen op aggregaten.’

Wat heeft meer effect?

Houtman had liever hybride bestelbussen gekocht, maar die mogen de ZE-zone niet in. Ook lijkt het logisch dat gemeenten, binnen de aanbestedingsregels, eerder kiezen voor een lokaal bouwbedrijf dan voor een bedrijf dat van ver weg moet komen. Want: onnodige vervoersbewegingen. De actieradius van bussen zal natuurlijk steeds groter worden, en het laden zal alsmaar sneller gaan, erkent hij. ‘Je kan met een snellader nu al in een kwartier tot 80% laden.’ Ook wordt er flink geïnvesteerd in de uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk. In de tussentijd blijft Houtman zo duurzaam mogelijk bouwen, zoals een CO₂-neutraal kantoorgebouw in Houten en een volledig demontabel kantoorgebouw in Hendrik-Ido-Ambacht. Al is hij daar ook nuchter over: ‘Mogelijk loont het meer om te investeren in innovatieve sloop- en recycletechnieken. Als het gaat om duurzaamheid bevinden we ons in een overgangsfase. De tijd zal het leren.’

Meer informatie

Ga voor meer informatie over de ZE-zones naar www.opwegnaarzes.nl Wil je gratis persoonlijk advies? Neem dan contact op met een logistiek makelaar bij jou in de buurt.

Antonio Deda
Adviseur markt & overheid Regio Randstad Zuid
E-mailadres

Gerelateerd nieuws