Berkelland bewijst: samen bouwen werkt wél
Maandag 11 augustus 2025
Langlopende samenwerking in de bouw is zeldzaam, maar in Berkelland is het sinds 2022 de norm. De gemeente, Roelofs Groep en NTP Enschede werken als gelijkwaardige partners in een bouwteam aan het groot onderhoud van wegen. Deze meerjarige aanpak schept rust, vertrouwen en ruimte voor innovatie. Geen dikke contracten of omslachtige procedures, maar korte lijnen en duidelijke afspraken. Dat werpt zichtbaar zijn vruchten af. Is dit de sleutel tot toekomstbestendig wegonderhoud?
Zoals het bijna altijd gaat: uit aanbesteding gaat een infrabedrijf na bestek of raamcontract per project aan de slag met wegenonderhoud of -vernieuwing. Na afronding kan het volgende project in aanbesteding. Zo niet in de Gelderse gemeente Berkelland. Berkelland en infrabedrijven Roelofs Groep en NTP Enschede werken in de Achterhoek op basis van gelijkwaardigheid in een bouwteam meerjarig samen aan de totale onderhoudsopgave. "We hebben geen RAW-bestek of raamovereenkomst", zegt Gerjan Gerrits, senior projectleider bij Roelofs. "De basisafspraken staan aan het begin van het jaar op twee A4'tjes. We gaan met heel weinig rompslomp het jaar rond", vult Pim Mulder, adjunct-directeur van NTP Enschede aan. "Aan het eind van het jaar hebben we een steekproefcontrole en een prestatieverklaring voor het stadhuis", zegt Hans van den Berg, beleidsadviseur wegen van gemeente Berkelland. Gerrits: "Het is de meest makkelijke manier van samenwerken en het eerlijkst. Je weet als opdrachtnemer van tevoren wat je betaald krijgt."
Rust en ruimte
Opdrachtgever Van den Berg: "We begonnen in 2022 met het doel om de gemeentelijke assetmanagementorganisatie te professionaliseren. We wilden rust in de jaarcyclus door zowel intern als extern data, processen en bemensing op orde te brengen. Langjarige samenwerking met vaste partners schept ons inziens ruimte voor kwaliteit, innovatie en verduurzaming. Je leert samen en bouwt op elkaars kennis en innovaties." Gerrits: "Zo gebruiken we onder meer biobased bindmiddelen, zoals lignine en passen we innovaties toe als Warm Mix Asfalt. Onze meetvoertuigen en geavanceerde GIS-oplossingen ontsluiten beheerdata voor een optimale en tijdig onderhoudsplanning." Van den Berg: "Je hebt meer tijd, rust en ruimte voor de herbestemming van materiaal. Dat biedt heel veel milieuvoordelen en scheelt mij als wegbeheerder enorm veel tijd."
Effectiever
De drie partijen zijn inmiddels drie van de afgesproken vijf jaar met elkaar onderweg. Mulder: "Ieder doet waar hij goed in is." Van den Berg: "De jaarcyclus hebben we inmiddels goed in de greep. We kijken zelfs over het lopende jaar heen." Gerrits: "Dat werkt voor ons als infrabedrijf ook beter. Zodra de asfaltcentrale na de winter opengaat, beginnen we met onderhoud. We zijn vaak vlak voor de bouwvak al klaar met de onderhoudsronde voor dat jaar. Dat is normaal echt anders." Van den Berg: "De gemeente heeft een standaard onderhoudsbudget. Door deze werkwijze boeken we weliswaar meer uren op begeleiding, maar de uitvoering van het werk is effectiever." Mulder: "Als je de interne uren van de bouwers telt, ben je goedkoper uit."
Bouwteam Groot Onderhoud Wegen Berkelland 2022-2026 won voor hun samenwerking in 2024 de Cobouw Infra Award. Inmiddels kozen gemeentes waaronder Enschede en Losser ook voor de bouwteam-aanpak mét Roelofs en NTP. Daarmee is de wens dat de werkwijze navolging vindt in de markt bewaarheid. Roelofs, NTP en Berkelland kijken ernaar uit om hun samenwerking na 2027 voort te zetten.
7 tips van Berkelland, Roelofs en NTP
Gerelateerd nieuws
Bij Betonboor- en Zaagbedrijf Tempelman B.V. in Markelo is geen dag hetzelfde. Joost en Marcel Tempelman zetten het familiebedrijf voort dat hun vader ooit begon met een klus in de televisietoren van Markelo. Met vakmanschap, flexibiliteit en moderne technieken zagen en boren zij dagelijks in beton, asfalt en steen: van villa tot viaduct, van mestput tot fabriekshal. Wat maakt dit werk zo afwisselend én zo specialistisch?
Als directeur van Abbink Boekelo Wegenbouw staat Charlotte Slotman al zeventien jaar met beide benen in de wegenbouw. Wat begon als tijdelijke hulp in het familiebedrijf, groeide uit tot een fulltime rol als eindverantwoordelijke. Zonder technische achtergrond, maar met scherpe voelsprieten voor mensen en processen, stuurt ze dagelijks een team van veertig mensen aan. Hoe geeft zij leiding in een sector die nog altijd grotendeels door mannen wordt gedomineerd?
Vanuit de kraanstoel naar het tekenscherm: Teije Kers (26) maakte de overstap van grondwerker naar tekenaar. Met een passie voor techniek én praktijkervaring op zak, tekent hij nu 3D-modellen waarmee machinisten tot op de centimeter nauwkeurig kunnen werken. Zelfstandig begon hij met leren, inmiddels werkt hij fulltime bij Knipscheer Infrastructuur in Almere. Zijn doel? Zelf ontwerpen maken voor grote infrastructuurprojecten. Hoe helpt zijn praktijkervaring hem bij die ambitie?