1. Home
  2. Nieuws
  3. Het belang van een goede verzekering

Het belang van een goede verzekering

Maandag 20 oktober 2025

Werk aangenomen? Check of jouw polis écht past bij de opdracht. Bij veel polissen is dat vaak niet zo. Dat was een van de belangrijkste boodschappen tijdens de financiële bijeenkomst van Bouwend Nederland Regio Oost op 14 oktober in Apeldoorn. Zo’n 40 deelnemers kregen een update over de unieke verzekeringsoplossingen die Bouwend Nederland samen met de ledengroep verzekeringen ontwikkelde: oplossingen aansluiten op de dagelijkse praktijk in bouw- en infra.

Voor bouwers, door bouwers 

Roeland Contzé, manager partners bij Bouwend Nederland trapte af met een Mentimeter-poll. De zaal bleek de basis al goed te kennen en veel leden gebruiken via verzekeringspartners In-Staet en Howden al de collectieve verzekeringen in het ledenvoordelenprogramma van Bouwend Nederland. “Onze verzekeringen worden ontworpen voor bouwers door bouwers en zijn in begrijpelijk Nederlands”, aldus Contzé. “Ze zijn heel specifiek gericht op risico’s die in onze sector spelen en bieden daardoor dekkingen die je bij andere partijen niet snel zult vinden.” 

Praktische tips en echte cases 

Johan van Leijenhorst van Howden friste het geheugen van de zaal op met praktische tips: lees opdracht of bestek kritisch. Welke risico’s zijn voor jouw rekening en sluiten die aan bij jouw polis? In-Staet een Howden helpen je hier graag bij. Daarna bespraken Richard Beldman en Mike Groenewegen van In-Staet  een aantal sprekende schadevoorbeelden uit de praktijk. Aan de hand van een schadecasus lieten zij zien welk deel van de schade nu op welke polis is gedekt. Hun advies bij een calamiteit: iedere minuut telt. “Zorg dat je zelf en je collega’s in veiligheid zijn, bel 112, maar neem direct daarna contact op met je verzekeringsadviseur.” Ze bespraken ook de crisisdekking die standaard in de polis zit. Daarvoor gelden wel een aantal voorwaarden zoals het opstellen van een crisisplan en het aansluiten bij de Crisiscentrale. “Bij een crisis komt vaak meer kijken dan alleen schade herstellen”, aldus Beldman “De media-aandacht, het imago, de juridische afhandeling – dat komt er allemaal bij. Het idee van de crisisdekking is simpel: als het misgaat, bel je één nummer en binnen twintig seconden heb je iemand aan de lijn die met je meedenkt en direct actie onderneemt.” De crisisdekking is hiermee dus geen traditionele verzekering, maar een servicegerichte oplossing. “Het gaat om het managen van de situatie, het behouden van regie,” besluit Beldman.

Vragen of interesse? 

Mocht je meer willen weten over de verzekeringen die door Bouwend Nederland worden aangeboden of ben je geïnteresseerd in de crisisdekking, neem dan contact op via verzekeringen@bouwendnederland.nl.

Isa Klein Tuente
Verenigingsmanager Regio Oost
E-mailadres

Gerelateerd nieuws