1. Home
  2. Nieuws
  3. Strategische hr bijeenkomst regio oost het imago van de sector is positiever dan gedacht

Strategische HR-bijeenkomst Regio Oost: ‘Het imago van de sector is positiever dan gedacht’

Dinsdag 16 december 2025

Het programma van de strategische HR-bijeenkomst van Regio Oost op 11 december bestond uit een gevarieerde groep sprekers. De overgang naar het nieuwe pensioenstelsel van bpfBOUW kwam aan bod, evenals de resultaten van het imago-onderzoek voor de bouw en infra. Daaruit bleek dat de beeldvorming over de sector positiever is dan vaak wordt gedacht. Maar hoe presenteer je jezelf als aantrekkelijke werkgever in de sector? En hoe onderscheid je jezelf van anderen? De 70 aanwezige HR-professionals keerden na de lunch geïnspireerd terug naar hun bedrijven.

De bijeenkomst werd geopend met een kort welkomstwoord, waarin onder andere werd verwezen naar het ZZP-webinar op 3 februari. Tijdens dit webinar wordt belangrijke informatie gedeeld over wet- en regelgeving voor bedrijven die veel gebruikmaken van inhuurkrachten. Daarna nam Thomas de Vos, relatiemanager bij bpfBOUW, het woord. Hij gaf een heldere toelichting op de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel, het zogenoemde invaren. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat medewerkers die onbetaald verlof opnemen, bijvoorbeeld voor een sabbatical of ouderschapsverlof, mogelijk zelf hun pensioenpremie moeten betalen. Standaard wordt aangenomen dat de pensioenopbouw en premieafdracht tijdens de eerste 18 maanden verlof worden voortgezet, tenzij de werkgever expliciet aangeeft dit niet te willen. Werkgevers moeten hier tijdig het gesprek over aangaan met medewerkers, zodat niemand onverwacht zonder pensioenopbouw komt te zitten of geconfronteerd wordt met een maandelijkse afdracht waar hij of zij niet op had gerekend. Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuw formulier om werkgevers te ondersteunen bij een correcte verwerking.

Positieve beoordeling

Vervolgens presenteerde Angelina van Weerdenburg, senior communicatieadviseur bij Bouwend Nederland, de belangrijkste highlights uit het recente imago-onderzoek. Daaruit blijkt dat het brede publiek de bouw- en infrasector steeds positiever beoordeelt. Het belang van de sector voor de Nederlandse samenleving én de economie wordt breed erkend. Daarnaast is de bereidheid om in de sector te werken toegenomen. Voor bedrijven biedt dit waardevolle kansen in de arbeidsmarktcommunicatie: het versterkte imago kan helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken en bestaande medewerkers trots te houden.

Authentieke vacatureteksten

Daarop sprong Mitchell Brown, directeur van Bright Brown marketing- en brandingkantoor, in met een presentatie over employer branding. Centraal stond de vraag: wie ben je als werkgever en wat straal je uit? Een korte oefening met de aanwezigen liet zien dat teksten op ‘werken bij’-pagina’s van bedrijfswebsites vaak sterk op elkaar lijken en daardoor weinig onderscheidend zijn. Mitchell liet zien hoe belangrijk het is dat vacatureteksten authentiek zijn. Hij gaf praktische voorbeelden voor branding, variërend van creatieve Snapchat-filters om elektromonteurs te werven tot bierviltjes met bedrijfslogo’s op lokale tentfeesten. Laagdrempelig en effectief om nieuwe doelgroepen te bereiken.
 
De ochtend werd afgesloten met een gezamenlijke lunch en een kerstattentie voor alle deelnemers. Regio Oost kijkt terug op een waardevolle bijeenkomst en bedankt alle sprekers en deelnemers voor hun bijdrage.

Gerelateerd nieuws