VolkerWessels Materieel & Logistiek wijst mede-leden de emissieloze weg
Vrijdag 31 mei 2024
Leerzaam maar vooral heel inspirerend was de zero-emissiebijeenkomst van dinsdag 21 mei. Op de BouwHub voor MorgenWonen van VolkerWessels Materieel & Logistiek (VWML) in Rijssen kregen de leden van Regio Oost van alles te horen over hoe de gastheer de transitie naar een emissievrije bouw en bouwlogistiek aanpakt.
De transitie naar zero-emissie veroorzaakt veel zorgen bij bouwondernemers. “Wat gebeurt er als dieselbusjes binnenkort de stad niet meer in mogen?” “Welke impact hebben milieuzones op de materiaalvoorziening?” “Is er voldoende elektrisch materieel beschikbaar?” “En hoe zit het met de netcongestie bij het opladen van elektrisch materieel?” Tijdens de bijeenkomst werden deze vier thema's uitgebreid besproken. VolkerWessels Materieel & Logistiek heeft al aanzienlijke stappen gezet in deze transitie en deelt graag hun ervaringen met collega-bouwers.
Samenwerking binnen de sector
Wilbert Schellens en Jorrit van Ommen van Bouwend Nederland regio Oost openden de bijeenkomst met een toelichting op de transitie. Hoewel de overgang naar emissievrij bouwen uitdagend is, benadrukten zij dat deze onvermijdelijk is. “Samenwerking binnen de sector is essentieel om oplossingen te vinden, kennis te delen en van elkaar te leren.” Willemijn Visscher, coördinator meerjarenplan mobiliteit bij Bouwend Nederland legde vervolgens uit waarom deze transitie noodzakelijk is, verwijzend naar Europese afspraken voor een schonere en gezondere leefomgeving en de doelstelling om in 2030 emissievrij te bouwen.
Praktijkervaringen van VolkerWessels
Ron Frazer, algemeen directeur van VWML, deelde samen met collega’s Sten Meurs en Sebastian Hegeman hun aanpak van de transitie naar emissievrij bouwen en bouwlogistiek. De inzet van elektrisch materieel en de keuzes voor aanschaf, lease en huur kwamen uitgebreid aan bod. Interessant voor de leden was het concept van de BouwHub. Deze hubs bevinden zich aan de rand van steden, waar materialen buiten de milieuzones worden geleverd en vervolgens met elektrische voertuigen naar de bouwplaats worden gebracht. Dit vermindert niet alleen de emissies, maar ook het aantal verkeersbewegingen. Door prefabricage, voormontage en het maken van “slimme werkpakketten”, worden verkeersbewegingen verder gereduceerd en kan de arbeidsproductiviteit toenemen. Een voorbeeld hiervan is zusterbedrijf De Mors, dat met MyCuby prefab badkamer- en toiletunits produceert.
Een positieve insteek
Deelnemers waren nieuwsgierig of VWML problemen ondervindt zoals beperkte beschikbaarheid van materieel en laadproblematiek. Frazer erkende dat zij dezelfde uitdagingen tegenkomen als andere bedrijven en dat niet elk probleem al opgelost is. Hij benadrukte echter het belang van een positieve benadering: kijk wat er al wel mogelijk is in plaats van verzet tegen de transitie. Frazer geeft verder aan dat vanuit een lange termijn visie er voor elke uitdaging een praktische en betaalbare oplossing wordt gezocht. Als voorbeeld noemde hij het organiseren van laadpleinen door VWML bij haar bouwhubs, zodat elektrisch materieel daar van stroom kan worden voorzien.
Keuzestress bij materieel
Roy Driessen van LeasePlan, ledenvoordeelpartner, gaf een presentatie over de materieelkant van de transitie. Hij kreeg veel vragen over de beste keuze: nu elektrisch aanschaffen of wachten? Driesen verwacht een run op dieselbusjes, aangezien de BPM voor deze voertuigen per 1 januari 2025 stijgt. Door de prijsstijging zullen mensen waarschijnlijk eerder kiezen voor elektrisch materieel. Voor twijfelaars was het geruststellend dat LeasePlan geen probleem maakt van contractwijzigingen bij een overstap naar zero-emissie.
Rondleiding en afsluiting
Na de presentaties volgde een rondleiding door het bedrijf. De leden kregen inzicht in de logistieke organisatie voor industriële woningbouw (MorgenWonen) en konden de prefabricageonderdelen van MyCuby en het elektrisch materieel van de gastheer bekijken. Ook maakten de deelnemers kennis met de elektrische busjes van ledenvoordeelpartner Renault. De bijeenkomst werd afgesloten met een informele borrel, waar volop gelegenheid was om na te praten onder het genot van een hapje en een drankje.
Gerelateerd nieuws
In Regio Oost staat de Onderwijsdag van de Bouw inmiddels stevig op de kaart. Zo maakten in Zwolle, Eibergen, Glanerbrug en Veenendaal meer dan tweeduizend leerlingen kennis met de wereld van de bouw en infra. Een mooie samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en Bouwend Nederland.
Op een warme vrijdagmiddag brachten de leden van afdeling Veluwestreek een bezoek aan steenfabriek Vogelensangh in Deest. Tijdens een indrukwekkende rondleiding ontdekten zij hoe bakstenen hier nog op traditionele wijze worden gebakken in kolengestookte ringovens, de laatste actieve ringoven van Nederland.
Op maandagavond 16 juni vond de netwerkbijeenkomst van afdeling Lingestreek plaats op een bijzondere locatie: Frank Pouwer Historische Bouwmaterialen in Doorwerth. De afdelingsleden werden gastvrij ontvangen op het terrein aan de Fonteinallee, waar Simon Bouw ons meenam in de wereld van hergebruikte bouwmaterialen – van oud eiken tot wagonplanken. De presentatie en rondleiding boden een inspirerend inkijkje in het ambacht van het herbestemmen van historische bouwmaterialen. Ook kregen we een kijkje in een andere passie van Frank: zijn imposante trekker verzameling.