1. Home
  2. Nieuws
  3. Vier landdammen met duikers vervangen voor vier bruggen zo doe je dat

Vier landdammen met duikers vervangen door vier bruggen: zo doe je dat

Zaterdag 1 februari 2025

In één project ter plekke vier landdammen met duikers vervangen door vier bruggen in ruim een jaar in Zuid-Scharwoude. Bouw- en infrabedrijf K_Dekker doet er alles aan om de overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken. Met succes, blikt directeur Ron Oudeman met enige trots terug.

Familiebedrijf K_Dekker begon zestig jaar geleden als civiele aannemer. Anno 2024 staat de derde generatie aan het roer van een integraal aannemersbedrijf. "Wij beheersen alle hoofddisciplines. Bij voorkeur doen wij mee in de ontwerpfase en helpen zelfs, waar nodig, bij het verstrekken van vergunningen. Dan werken we ook nog het liefst in uitdagende omgevingen. Het centrum van Amsterdam of een omvangrijk project in een woonwijk, zoals dit gebied."

Om een goed beeld van dit gebied te krijgen, is een stukje geschiedenis nodig. Daar vertelt Oudeman graag over. "Broek op Langedijk is een toeristische trekpleister, bekend om de Broeker Veiling. Ontstaan in 1887, is het vandaag de dag een museum. Het is echt een aanrader om er eens een kijkje te nemen. Het was wereldwijd de eerste doorvaargroenteveiling en de eerste veiling waar ze tuinbouwproducten veilden volgens de afslagmethode. De bootjes konden varend de veiling in. Het gebied bestaat uit veel eilandjes. Vanuit historisch oogpunt wilde gemeente Dijk en Waard de vaarroute weer herstellen. Niet meer voor de beroeps- maar voor de pleziervaart. Zo ook in Zuid-Scharwoude, onderdeel van dit gebied. We moesten eerst de duikers verwijderen en daar kwamen bruggen voor in de plaats. Daarnaast hebben we de watergangen verbreed of deels verlengd."

Oude ambacht

Tot zover een redelijk overzichtelijke opdracht voor K_Dekker, ware het niet dat de bruggen zijn bedacht en ontworpen door een architectenbureau. "Op papier prachtig uiteraard", reageert Oudeman op een nuchtere toon. "De architect had zich uitgeleefd met veel specifieke vormen in de brug. Dat betekende in de praktijk dat wij alles op de ouderwetse manier ter plekke moesten bouwen, met de hedendaagse kwaliteit. Dat kon eigenlijk niet anders dan met in het werk gestort beton. We zijn daarom teruggegaan naar ons oude ambacht. Alleen de vier unieke leuningen zijn in de fabriek gemaakt."

Dan was daar nog een andere uitdaging: het gebied ligt midden in een woonwijk. "De bruggen tegelijk bouwen was geen optie, want je wil een hele wijk niet zo lang klemzetten en de wijk moet bereikbaar blijven voor de ambulance en de brandweer. Dat vraagt best wel wat van je planning. Was de ene brug klaar, dan gingen we meteen door met de andere."

Voorkomen van overlast 

K_Dekker doet er alles aan om geen overlast te veroorzaken voor omwonenden. Er is een website met actuele informatie en eens per maand is er 'open huis', mensen mogen dan een kijkje komen nemen in de bouwkeet. "Daar kwamen wel wat mensen op af, maar vooral omdat ze het gezellig vonden, wat natuurlijk ook goed is. Bij de prefab bouw zie je veel meer een komen en gaan van diverse groepen vaklieden. Het voordeel van dit werk is dat we daar continu een vaste ploeg op hadden. Wij werken ook met eigen vaklieden. Dat verhoogt het contact met de buurt. Bewoners hebben een beetje het gevoel dat het 'onze jongens' zijn. Ze komen niet uit hetzelfde dorp, maar wel uit de regio. Ik ben sowieso een voorstander van bouwen in onze eigen regio. Onze bouwvakkers hoeven dan niet eerst een uur te rijden, voordat ze op hun werk zijn. Regionaal en lokaal krijgen ze vaak positieve reacties op hun werk. Dat maakt ze wel trots. Uiteindelijk bouwen onze mensen het. Zij hebben best een zwaar beroep. Ze werken hard met stevige werkweken en staan er in weer en wind. De waardering vinden ze wel heel leuk." 

Lachend: "De eerste reactie van de gemiddelde bouwvakker op die architectonische vormen is vaak: 'Is dat nou nodig? Als het recht toe, recht aan is, komen we ook aan de overkant'. Eerlijk is eerlijk, we kijken er met een trots gevoel op terug. Het eindresultaat is echt heel mooi. We hebben met verschillende disciplines en onze eigen vakmensen gewerkt. Van timmerlieden tot kraanmachinist. Dat maakt mij trots."

Gerelateerd nieuws

Woensdag 21 mei 2025
Met de poten in de Arnhemse zero-emissie klei!

Dertig deelnemers bezochten op 19 mei drie bouwplaatsen in de gemeente Arnhem. Hier wordt zero-emissie bouwen al volop in de praktijk gebracht door onze regionale leden.

Vrijdag 16 mei 2025
Van der Werff Groep bouwt aan een emissievrije toekomst

Emissieloos bouwen is geen verre toekomstmuziek meer. Het gebeurt nu al. Bij Van der Werff Groep uit Alphen aan den Rijn staat duurzaamheid niet op de agenda, het is de agenda. "Onze sector móét verduurzamen", zegt directeur Dennis van der Werff stellig. "Dat is haalbaar, maar het vraagt om een andere manier van organiseren én denken." Al jarenlang werkt het bedrijf actief aan het terugdringen van uitstoot, met als doel: volledig emissievrij bouwen als nieuwe standaard. Hoe maak je die ambitieuze missie waar?

Zondag 4 mei 2025
Werken met zzp'ers: samenwerken aan duidelijkheid en zekerheid

De wereld van de zzp'er is volop in beweging en dat merken bedrijven in de bouw en civiele techniek als geen ander. Flexibiliteit blijft belangrijk, maar met de aangescherpte handhaving van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) per 1 januari 2025 groeit de behoefte aan duidelijkheid. Wat mag nog wel, wat niet meer en hoe voorkom je als opdrachtgever of onderaannemer vervelende verrassingen? Ronson Wullems van Elshout Civiel uit Breda kijkt vooruit en deelt zijn visie, want alleen samen kom je tot werkbare afspraken.