Gebiedsontwikkeling door objecten te verplaatsen: kan niet, bestaat niet
Vrijdag 21 maart 2025
"Wij zijn een beetje een vreemde eend in de bijt in de Klankbordgroep Leden Infra Klein", vertelt Taco Bresser, van het gelijknamige bedrijf uit 's Gravendeel. Bresser biedt innovatieve oplossingen voor het (her)funderen, aardbevingsbestendig maken, vijzelen en verplaatsen van (monumentale) objecten. Hoe doen ze dat en hoe kijkt Taco naar circulariteit en modulair bouwen?
"Wij leggen geen infrastructuur aan, maar zorgen er wel regelmatig voor dat er ruimte gemaakt wordt voor wegen, rioleringen of gebiedsontwikkeling door gebouwen op een andere plek neer te zetten in plaats van ze te vernietigen. Ik heb dus wel een mening over hergebruik van materialen en modulair bouwen."
Opnieuw beginnen
"Als je gebouwen verplaatst, doe je automatisch aan hergebruik van materialen", lacht Taco. Hij vervolgt op een serieuze noot. "Daarnaast is het ook een duurzame oplossing. Nieuwbouw heeft 30% meer CO2-uitstoot dan renovatie." Nu modulair bouwen en industriële productie een grote ontwikkeling doormaken, ook vanwege de noodzaak voor een circulaire economie, is het verplaatsen van gebouwen een mogelijkheid die volgens Taco vaker overwogen zou moeten worden. "Onze grootste concurrent is de sloopkogel: alles tegen de vlakte en weer opnieuw beginnen. Waarom zou je iets kapotmaken dat nog goed is en nog een lange levensduur kan hebben?
Oud en nieuw
Als je kijkt naar modulair bouwen, dan kan je best oud en nieuw combineren. Zo hebben we het ook gedaan voor het Drents museum in Assen. De entree van het museum was een oud koetshuis, dat we 50 centimeter omhoog hebben getild, tijdelijk 25 meter opzij gezet. Op de vrijgekomen ruimte is het museum uitgebreid met een nieuwe kelder. Toen de kelder klaar was, hebben we het koetshuis terug geschoven en heeft de bouwkundige aannemer het koetshuis gerestaureerd en omgebouwd tot entree. Het totale gebouw bestaat dus uit oude en nieuwe modules."
Gecompliceerde operatie
Bresser is marktleider op het gebied van verplaatsen van gebouwen in Nederland. "Die markt is niet heel groot", weet Taco. "We verplaatsen drie tot vijf gebouwen per jaar. Mensen realiseren vaak niet dat het een mogelijkheid is, verwachten dat het een heel langdurig proces is of denken dat het erg kostbaar is. Natuurlijk is het een gecompliceerde operatie om een gebouw op te tillen en ergens anders neer te zetten, maar als we de fundering en de draagconstructie verstevigen, is het vaak wel degelijk een optie. Daarvoor gebruiken we innovatief materieel en hebben we specifieke technieken.
Omdat wij een eigen ingenieursafdeling hebben die de opdrachten constructief kan doorrekenen, zijn we niet afhankelijk van anderen en kunnen we dus relatief snel schakelen", aldus Taco. "Dat moet ook wel, want we zijn vaak onderdeel van een groter geheel, waarbij we samenwerken met de infrabedrijven die een gebied ontwikkelen of een weg aanleggen. We moeten dan wachten totdat andere stappen in het proces zijn gezet voordat wij in actie kunnen komen. Dat kan soms jaren duren, maar soms kan het ook heel snel gaan. Wij bieden echter altijd een duurzame oplossing."
Taco is lid van de Klankbordgroep Leden Infra Klein
De Klankbordgroep Leden Infra Klein (KLIK) bestaat uit een vertegenwoordiging van mkb-leden die actief zijn in de GWW. De klankbordgroep behartigt de belangen van de achterban. Heb je een vraag, een dilemma, of wil je gewoon even sparren? Neem contact op met Antonio Deda, de lokale infra-vertegenwoordiger.
Foto: Wim van der Glas (bij het vijzelen van een kerk in Overschild)
Gerelateerd nieuws
Afgelopen najaar trapten we af met de allereerste JBN Denktank over ketensamenwerking in de infrasector. Een groep jonge professionals boog zich over de vraag hoe we de samenwerking in de keten eerlijker, opener en menselijker kunnen maken. Het resultaat? Een frisse blik op samenwerken, gepresenteerd op InfraTech begin dit jaar. De eerste stap is gezet en smaakt naar meer. Daarom geven we dit een vervolg en starten we nieuwe denktanks.
Zo'n 5.000 kleine, middelgrote en grote bruggen, een twintigtal tunnels en 88 sluizen van Rijkswaterstaat uit de jaren vijftig zestig en zeventig van de vorige eeuw zijn de komende jaren toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen werken Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland, Techniek Nederland, NLingenieurs, MKB Infra en de Vereniging van Waterbouwers pre-concurrentieel samen in het Platform Vervanging & Renovatie (PVR). Op woensdag 21 mei 2025 deelde het platform in een achterbanbijeenkomst de voortgang.
Duurzaamheid is een hot topic in onze sector, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan het ideaal. Zeker bij onderhoudswerk en renovatie is het niet altijd mogelijk om volledig circulair te werken. Toch zijn er bedrijven die binnen de grenzen van een opdracht creatief en bewust met materiaalkeuzes omgaan. Anton Donker van Agado Van Gameren laat zien hoe het in de praktijk werkt: balanceren tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, maar hoe duurzaam kun je écht zijn als je werkt met wat er al staat?