Eén of meerdere hubs in Breda: kunnen we dat organiseren?
Donderdag 26 september 2024
Op 23 september vond er een vervolgbijeenkomst Bouwlogistiek Breda plaats, met dit maal een projectbezoek om meteen maar de uitdagingen die werken in de binnenstad met zich meebrengen, van dichtbij te zien.
Begin mei hadden we met een soortgelijke deelnemersgroep een bijeenkomst, waarin we door de Bouwlogistiekspecialist van Bouwend Nederland, SmartWayz en TNO bijgepraat werden over de uitdagingen en welke initiatieven er door het land heen spelen om bouwgerelateerde verkeersbewegingen efficiënter georganiseerd te krijgen. Het ingenieursbureau van gemeente Breda riep daartoe aannemers en andere betrokken partijen op om hierover samen na te denken.
Dit keer begeleidde Willemijn Visscher, programmamanager Mobiliteit bij Bouwend Nederland, de bijeenkomst. Omgevingsmanager Angelique Damen legde uit hoe het omgevingsmanagement voor projecten in het Crossmark-gebied nu geregeld is en collega Nathalie Verbraak gaf een toelichting bij het project dat we deze middag bezochten: de herinrichting van Vlaszak, wat momenteel door Van den Elshout & De Bont wordt uitgevoerd.
Bouwlogistieke processen
Zowel het aantal inwoners als het aantal werkenden in Breda stijgt tot 2040 aanzienlijk. Er staan mooie bouwprojecten op de planning. Hoofddoel voor de gemeente is om de stad tijdens de uitvoering van alle projecten leefbaar, bereikbaar en veilig te houden. In Crossmark wordt gewerkt met een BLVC-plan. De gemeente is voornemens dit te herijken, maar vooral mét input van de betrokkenen. De letterlijke vraag werd gesteld welke partijen dan vooral niet mogen ontbreken aan de tekentafel en wie zijn bereid mee te denken in het voortraject?
We willen als bouw-en infrasector schoner, stiller en veiliger werken. Dat is niet altijd eenvoudig, we zien dat er nog niet genoeg emissieloos materieel beschikbaar is. Daarnaast is het emissieloze materieel nog niet altijd betaalbaar, wordt het onvoldoende uitgevraagd door opdrachtgevers en moeten we nog werken aan de laadinfrastructuur. Onder aan de streep weten we wel dat minder vervoersbewegingen altijd zal bijdragen aan een duurzamer Nederland. Dus kijken we kritisch naar onze bouwlogistieke processen. Dit heeft consequenties voor alle partijen in de gehele keten (inclusief de gemeente zelf). Denk aan de levering van producten meerdere keren per dag door meerdere leveranciers. Is het mogelijk om te kijken naar de beladingsgraad van vrachtwagens en hierin meer samen te werken? En welke ritten kunnenn er eventueel plaatsvinden buiten de bouwvergunningsuren? Biedt een hub misschien een uitkomst waar ook de benodigde laadinfrastructuur wordt aangelegd?
Na intern overleg binnen gemeente Breda eerder deze maand zijn een aantal wensen duidelijk: het huidige omgevingsteam wordt uitgebreid naar twee gebiedsontwikkelingen én gelijke behandeling voor elke bouwondernemer in elk project. Te denken valt aan diverse pull en push-factoren, te zien in de presentatie hier.
Herinrichting Vlassak
Bij de herinrichting van de Vlaszak wordt de rijrichting gewijzigd, een 30km zone ingevoerd en onder andere meerdere groenstroken aangelegd. 900 Omwonenden of geïnteresseerden volgen de ontwikkelingen via de inmiddels steeds meer bekende Bouwapp. De werkzaamheden zijn in juni gestart en duren tot maart 2025. De gemeente heeft een terrein beschikbaar gesteld op het Nonnenveld als depot. In de praktijk blijkt het voor dagelijkse bestratingswerkzaamheden handiger om de groenstrook aan de Vlaszak zelf eveneens te gebruiken voor opslag, hetgeen resulteert in het gebruik van twee depots. Laden van elektrisch materieel is niet mogelijk op dit depot. Omdat Van den Elshout en de Bont ook op andere plekken in de stad werkzaamheden uitvoeren, waarvan één dicht bij de FAAM, maken ze daar ’s nachts gebruik van de mogelijkheid om te laden. Het ontbreken van laadcapaciteit en het op een vrij laat moment aanwijzen van een terrein binnen de Singels als depot zijn voorbeelden van wat je bij toekomstige projecten samen anders wilt doen.
Stad leefbaar, bereikbaar en veilig
Wanneer de gemeente in een vroegtijdig stadium met betrokken partijen hierover kan nadenken én er samen tot werkbare oplossingen gekomen kan worden, houdt dit de stad leefbaarder, bereikbaarder en veiliger en valt zowel gemeente als uitvoerende aannemers minder te verwijten (waar zij nu met regelmaat opmerkingen van burgers en winkeliers krijgen). Overigens is communicatie in alle gevallen cruciaal, in alle fases van projecten, van planvorming tot uitvoering en oplevering, maar informeer ook bij onverwachtse stagnatie. Houdt mensen aangelijnd.
De één antwoordde daarop dat de omgevingsteams best een prominentere rol naar zich toe mogen trekken, een ander vraagt zich af wie de bouwhubs gaat creëren en of daarvan niet alleen de grotere projecten en grotere aannemers gebruik gaan maken, een derde blijft voorstander van just-in-time bevoorrading per project en weer een ander zou graag zien dat het gebruik van een hub en verplichte rijroutes verplicht worden. Wat kan wie daarin realiseren en hoe flexibel zijn alle partijen daarin? De gemeente ziet hier vooral kansen voor de bouwondernemers, maar benoemt ter plekke zelf ook al wel enkele suggesties als locaties voor een bouwhub of mogelijkheden om laadcapaciteit te delen en belooft dit verder te onderzoeken. De bouwers daarentegen zien ook zeker wel een taak voor de gemeente weggelegd in bijvoorbeeld het opstellen van eenduidige eisen en uitvraag, flexibiliteit in regelgeving en het samenbrengen van partijen.
Denkkracht tekentafel
Eind van de middag werd geconcludeerd dat geïnventariseerd moet worden welke partijen aan tafel moeten zitten om naar die herijking van het BLVC-plan te kijken met elkaar, wat in de toekomst als basis kan dienen voor de aanpak van alle projecten. Een tweetal partijen bieden ter plekke hun medewerking aan.
Wil jij hier ook over meedenken of wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen die we met gemeente Breda in gang zetten? Laat het verenigingsmanager Petra Landmeter dan weten.
Gerelateerd nieuws
Woensdag 2 oktober kwamen leden van Afdeling Brabant Mid-West, maar ook leden uit aangrenzende afdelingen met belangstelling voor het onderwerp, naar de timmerfabriek Frank van Roij in Goirle. De timmerfabriek was het decor voor een bijeenkomst over circulair en bio-based bouwen.
Op 1 oktober mocht de Contactgroep Digitalisering Afdelingen Zeeland en Brabant Mid-West te gast zijn bij Bergh Brandveiligheid in Oud-Gastel. Op de agenda voor deze keer staan een toelichting op het bedrijfsonderdeel van de gastheer, de nieuwbouw van hun bedrijfspand (in BIM), actualiteiten op digitaliseringsvlak en een evaluatie van de sessies van de contactgroep tot op heden.
Bedrijven, die verplicht zijn om te rapporteren, hebben tot en met 31 oktober a.s. gelegenheid om in het SER Diversiteitsportaal te rapporteren over hun ambities en plannen van aanpak voor een evenwichtiger man-vrouwverhouding in de (sub)top.