Onderzoek fietsroutes: 'We willen nul verkeersslachtoffers'
Dinsdag 3 juni 2025
Vandaag is het onderzoek naar veiligheid van fietsroutes gepubliceerd. Dit is gedaan in samenwerking met Fietsersbond en Sweco. Uit dat onderzoek blijkt dat op veel plekken fietsroutes niet veilig zijn, met verkeersdoden en -gewonden als gevolg. Welke investeringen zijn nodig voor Zeeland, Noord-Brabant en Limburg om iedereen veilig thuis te laten komen? We zetten het hier onder elkaar.
Landelijk is het beeld dat op veel plekken de fietsroutes onveilig zijn. Lees hier het hele artikel met de landelijke duiding en de rapporten van alle provinces. Hierin staat ook wat we onze inzet richting politiek Den Haag is. Er is een totale investering nodig, voor heel Nederland, van €2,3 miljard. Als Regio Zuid hebben we gekeken naar de conclusies voor Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. Het regionale beeld is dat veel fietsroutes onveilig zijn. Fietspaden zijn te smal, wegen hebben geen aparte fietspaden en oversteekplaatsen zijn niet altijd veilig.
Provincie Noord-Brabant
In Noord-Brabant is het rapport vandaag overhandigd aan gedeputeerde Stijn Smeulders (Mobiliteit). Namens de Fietsersbond was daarbij aanwezig Kees van Rhijn en vanuit onze vereniging Nederland Roelant Veldboer (voorzitter Infraplatform Brabant) en Beatrice Dormans (regiomanager Zuid).
De provincie Noord-Brabant werkt aan een netwerk van snelfietspaden en een provinciebreed hoofdfietsnetwerk van hoge kwaliteit. Ook is in Brabant een nieuw verkeersveligheidsplan van kracht én opende de provincie onlangs in Veghel de zogeheten derde tranche om lokaal maatregelen te kunnen nemen voor (fiets)verkeersveiligheid. Daar bovenop blijkt uit het onderzoek dat nog een investering nodig is van €337,5 miljoen. Daarvan moet €189,3 miljoen naar het verbeteren van wegen waar 50 kilometer per uur wordt gereden door zowel auto's als fietsers. Aangezien er steeds meer wordt gefietst en de provincie fietsen ook stimuleert, moeten huidige fietspaden worden verbreed. Dit behoeft €107,6 miljoen. Voor aanpassingen aan wegen waar nu 60 of 80 kilometer per uur wordt gereden is €40,6 miljoen nodig.
Reactie Stijn Smeulders
Gedeputeerde Smeulders is blij dat Bouwend Nederland het onderzoek heeft laten uitvoeren: "Het bevat ongelofelijk veel data die van pas gaat komen in onze overleggen met gemeenten en met het Rijk. Het laat ook zien dat we in Brabant nog een forse opgave hebben om de breedte van onze fietspaden op het gewenste kwaliteitsniveau te brengen. Dit rapport bewijst nog maar eens dat de baten van die investering altijd veel groter zijn dan de kosten. Iets dat al jaren bekend is maar te weinig wordt benadrukt.
Provincies Limburg en Zeeland
Voor de provincies Limburg en Zeeland is de analyse nagenoeg hetzelfde. Bekijk hier het rapport voor Zeeland en hier het rapport voor Limburg om te zien welke investeringen daar nodig zijn. Voor beide provincies geldt dat de grootste urgentie hier zit in het veiliger maken van de fietsroutes zelf en het gedeeld gebruik van 50 kilometer-wegen. Wij zijn blij dat de Provincie Limburg het rapport reeds op de agenda heeft gezet en gaan er vanuit dat dat ook in Zeeland zal gebeuren.
Vol inzetten op veilig fietsen
Alle drie de provincies in Regio Zuid zetten in op veilige fietsroutes, bijvoorbeeld met een goed fietspadennetwerk, snelfietsroutes en het stimuleren van fietsgebruik, met name voor ouderen en in de werksfeer. De investeringen vanuit het Rijk, provincies en gemeenten moeten 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden in de komende 30 jaar voorkomen. Onze leden willen graag bijdragen om deze ambities te realiseren.
Gerelateerd nieuws
Stralend weer, leergierige basisschoolleerlingen én een gevarieerd programma vol doe-activiteiten, waren de ingrediënten die van de Onderwijsdagen van de Bouw in Breda en Tilburg een groot succes maakten. In Breda vond de dag voor de tweede keer plaats. Maar liefst 2.000 leerlingen uit de regio kwamen met bussen aan op het bouwterrein Blossem in Breda, waar een hele nieuwe wijk wordt opgetrokken. In Tilburg werd de Onderwijsdag van de Bouw voor de eerste keer georganiseerd. Daar stapten 400 kinderen uit de bussen om kennis te maken met de bouw- en infrasector.
De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft aangekondigd vanaf september 2025 extra te handhaven op fysieke belasting bij werkzaamheden in de afbouwsector. Vanaf september gebeurt dat bij het leggen van zandcementdekvloeren en stukadoorswerkzaamheden. Vanaf januari 2026 bij plafond- en wandmonteurs en (gips)blokkenstellers. Als je dit werk als (hoofd)aannemer uitbesteedt, moet je je ervan vergewissen dat het werk veilig en gezond wordt uitgevoerd. Zo niet, dan loop je het risico dat het werk wordt stilgelegd.
Vanaf 1 juli 2025 eist het VCA 2017/6.0-certificatieschema dat leidinggevenden beschikken over aantoonbare leiderschapsvaardigheden. Deze vaardigheden moeten zijn opgenomen in de functieomschrijving en beoordeling, en afgestemd zijn op de risico’s en kenmerken van de organisatie. Je hebt tot 1 juli 2026 de tijd om hieraan te voldoen.