Veel aandacht voor veiligheid bij leden in Afdeling Brabant Mid-West
Zaterdag 29 maart 2025
Ook dit jaar, op woensdag 26 maart, deden weer veel leden mee aan de Bewust Veilig dag. Landelijk namen zelfs meer dan 1.000 leden actief deel.
Veel bouw- en infrabedrijven hadden zich weer aangemeld om deel te nemen aan de Bewust Veilig dag op 26 maart. De één organiseert een toolbox, de ander een quiz of een rondgang over de bouwplaats.
Bouwen op 5 meter afstand van het operationeel spoedplein
Ik mocht aansluiten bij een gesprek over veiligheid en een rondgang over de bouwplaats bij de vervangende nieuwbouw van het St. Franciscus gasthuis in Rotterdam. Hier bouwt Heerkens van Bavel aangrenzend aan het bestaande ziekenhuis een modern nieuw ziekenhuis van 5 verdiepingen hoog. In het voorafgaande gesprek over veiligheid in de keet werd al gauw duidelijk dat in een vroeg stadium het v&g-plan maar zeker ook het verkeers- en BLVC-plan zijn besproken met de bouwpartners. Mede vanwege het operationeel blijvende ziekenhuis is dit van groot belang. Alle medewerkers van Heerkens Berghege Groep hebben deze ochtend al een video over veiligheid bekeken via het medewerkersplatform.
Extra maatregelen in het kader van veiligheid
Hier wordt gewerkt op een afgesloten bouwterrein met soms wel 150 personen tegelijk op het werk, die uitsluitend na poortinstructie toegang krijgen tot de bouwplaats. Andere zaken die vanwege veiligheid op deze bouwplaats zijn besloten zijn: géén gebruik van rolsteigers, alle schachten worden na het aanbrengen van de buizen voor alle installaties volledig dichtgezet en er wordt gebruik gemaakt van een nieuwe goederenlift die op elke verdieping schuifhekken heeft. Daarnaast zijn er transportbordessen voor aanvoer van goederen gecreëerd. In de 26 meter hoge hal is halverwege een vloer van stalen liggers voor tijdens de bouw aangebracht.
Met dank aan de toelichting door het team ter plekke: Koen Lankhaar, Roy van de Wouw en Alphons Daelman vertrok ik naar een compleet ander type project.
Andere risico's zoals aanrijdgevaar
In de middag schoof ik aan in de keet (oude boerderij) in Meteren waar een team van Martens en Van Oord en hun bouwpartners aan de hand van videobeelden het gesprek over veiligheid voerden. MvO heeft in aanloop naar deze dag fictieve situaties gefilmd en betrokkenen geïnterviewd. Dit leidde in de keet tot reacties op de getoonde beelden en interviews. Op projecten waar MvO aan werkt spelen andere risico's dan op een nieuwbouwproject. Zo is aanrijdgevaar één van de grote risico's. Daarnaast wordt communicatie uiteraard genoemd, elkaar aanspreken op gedrag én uitwisseling van informatie uit de apps die de verschillende partijen gebruiken voor melding van gevaarlijke situaties of schade. Tip: gebruik die app ook voor complimenten of suggesties voor verbetering van werkomstandigheden. Daar wordt de app nog te weinig voor gebruikt.
Bestaand spoor monitoren
Met Corné van Drunen en Mike Wijtmans rijden Michiel van der Heijden en ik mee langs het kilometers lange tracée waar MvO en partners aan werken. Hier wordt langs de A15 en het bestaande Betuwe spoortraject gewerkt aan de voorbereidende werkzaamheden voor een extra spoorverbinging over de A15 en de Betuweroute. Daarom wordt nu al enrome kubs grond aangevoerd. De metershoge terpen geven een goed beeld van het werk dat verzet wordt. Gedurende de werkzaamheden wordt gemonitord dat er geen verzakkingen van het huidige spoor ontstaan.
Fijn dat ik mocht bij deze projecten mocht meeluisteren hoe het gesprek over veiligheid gevoerd wordt én opmerkte dat er niet alleen op deze dag maar dagelijks écht gelet wordt op veiligheid. Iedereen wil tenslotte na zijn werk weer veilig thuiskomen.
Dank voor de gastvrijheid aan de teams van Heerkens van Bavel Bouw en Martens en Van Oord.
Naast HvB en Mvo deden uit onze afdeling de volgende leden ook mee aan de Bewust Veilig Dag:
Gerelateerd nieuws
Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Ook het midden- en kleinbedrijf kent koplopers die laten zien dat SEB kansen biedt voor bedrijven van iedere omvang.
5 juni maakte het bestuur van Jong Bouwend Nederland regio Zuid gebruik van de barbecue-bijeenkomst om input op te halen bij de jongeren.
Vandaag is het onderzoek naar veiligheid van fietsroutes gepubliceerd. Dit is gedaan in samenwerking met Fietsersbond en Sweco. Uit dat onderzoek blijkt dat op veel plekken fietsroutes niet veilig zijn, met verkeersdoden en -gewonden als gevolg. Welke investeringen zijn nodig voor Zeeland, Noord-Brabant en Limburg om iedereen veilig thuis te laten komen? We zetten het hier onder elkaar.