Bouwbedrijf Bos op Terschelling houdt van het oude werk

dinsdag 3 augustus 2021

Annette Korving-Leijenaar

secretaresse regio Noord
Afbeelding Bouwbedrijf Bos op Terschelling houdt van het oude werk

Deze zomer nemen we jullie mee naar de Waddeneilanden. Niet om vakantie te vieren, maar om een kijkje te nemen bij een aantal bouwbedrijven dat daar gevestigd is. Deze keer gaan we naar Terschelling, naar bouwbedrijf Bos.

Met 85 km2 land en 5000 inwoners is Terschelling het op één na grootste Waddeneiland van Nederland. Dorpjes vind je vooral in het westen en midden van het eiland. Formerum is een van die dorpjes, redelijk centraal gelegen. Er wonen ongeveer 250 mensen en Bouwbedrijf Bos is er de enige aannemer. Jaap Bos nam het bedrijf in 1978 over van zijn vader. "Het bedrijf bestaat zo’n 140 jaar", zegt de 69-jarige bouwer. "Het begon in 1875 met een oud-oudoom die schuren en huisjes bouwde. Daarna werd het een wagenmakerij; wielen maken en karren en wagens repareren. Mijn vader heeft er een bouwbedrijf van gemaakt." Anno 2021 is het een allround bouwbedrijf met 14 man personeel dat zo’n beetje alle soorten bouwwerkzaamheden doet die op Terschelling voorkomen. "Seriematige bouw past minder goed bij ons, maar utiliteitsbouw gaat ons goed af. Zo hebben we bijvoorbeeld de bibliotheek, de sporthal en een school gedaan en de restauratie van het behouden huis. Meest bouwen en verbouwen we echter voor particulieren."

Bewaker van de Terschellinger bouwstijl

Een speciale tak van sport waar Bouwbedrijf Bos zich op heeft toegelegd is de cultuurbouw, zoals de eigenaar dat omschrijft. "Het is de typische Terschellinger bouwstijl, de authentieke manier waarop vroeger al op dit eiland werd gebouwd. Ik ben er een groot voorstander van om die bouwstijl te bewaren." Bos renoveert dergelijke authentieke boerderijtjes, maar bouwt ze ook nieuw, naar eigen ontwerp. Een aantal ervan heeft hij in eigen bezit, voor de verhuur aan vakantiegangers. "Niets bijzonders", vindt de bouwer. "Iedereen op het eiland heeft er iets bij naast het normale werk, en dat is meestal de verhuur van gastenverblijven."

Overigens gaat het voor hem bij die cultuurbouw niet alleen om de bouwstijl, maar ook om het materiaalgebruik. "Vroeger bouwden de mensen hier met wat ze vonden op het strand, met hout dat was aangespoeld. Jutten doen we niet meer, maar ik probeer wel zoveel mogelijk materialen te hergebruiken." Ondanks die duurzame insteek is Bos nog wel afhankelijk van de boot om spullen op het eiland te krijgen. "Zo’n 80% van het bouwmateriaal komt van de wal", schat hij in.

Prijzen rijzen de pan uit

Het boottransport maakt dat bouwen op de Wadden duurder is dan op het vasteland. Volgens Bos scheelt het zo’n 25%. Uiteraard maakt dat de huizen prijzig, en Bos verwacht dat woningen nog duurder gaan worden nu de materiaalkosten zo drastisch stijgen. "Voor de eilandbewoners is het een ramp", zegt hij. "De woningen worden onbetaalbaar voor ze. Mensen van hier komen nauwelijks meer aan bod, projectontwikkelaars en investeringsmaatschappijen met veel geld kopen de boel op." Voor de bouwbedrijven op Terschelling is dat dan weer goed nieuws, werk krijgen is geen probleem. "Dat niet, maar werk op tijd klaar krijgen is wel eens een heet hangijzer", is de ervaring van Bos. Dat heeft vooral te maken met de personeelskrapte.

Bouwbedrijf Bos heeft 14 man op de loonlijst staan, 12 eilanders en 2 van de wal. "Ik zou er dolgraag nog 1 of 2 man bij hebben", zegt Bos. "Liefst jongelui die zin hebben om het oude vak te leren. Maar dat is lastig, jongeren staan niet te springen. Ik heb er nu een van 21, net van school, die zich goed ontwikkelt", prijst Bos zichzelf gelukkig.