Generatietheater serveert serieuze kost op lichte wijze

maandag 18 oktober 2021

Lenneke Neef

adviseur sociale zaken regio randstad noord
Afbeelding Generatietheater serveert serieuze kost op lichte wijze

Veel verschillende generaties in je bedrijf, het levert voordelen en valkuilen op. Leden van de regio’s Randstad Noord en Randstad-Zuid leerden dinsdag 12 oktober van het Generatietheater hoe je daar als werkgever, leidinggevende en collega goed mee kunt omgaan.

Eerder al kwamen thema’s als Vitaliteit en Cultuur en leiderschap aan bod in de reeks regionale bijeenkomsten die Bouwend Nederland organiseerde in het kader van het meerjarenprogramma Blijven Investeren in Ontwikkelen. Vergrijzing en verjonging is het laatste thema, en de bijeenkomst van 12 oktober was de afsluiter van de serie. Geen Powerpoint-presentatie of workshop dit keer, maar een interactieve theatervoorstelling met echte acteurs. En, omdat dat wel zo gemakkelijk was, een voorstelling voor de leden van zowel regio Randstad Noord als Randstad-Zuid. Plaats van handeling was Van der Valk Sassenheim, zo’n beetje op de perceelgrens van de twee buren. 

Generatiekloven uitgebeeld

Aart Bontekoning, sociaal psycholoog en leider/regisseur van het Generatietheater, zette kort uiteen welke generaties je zoal kunt tegenkomen in organisaties en wat hun opvallende eigenschappen en kenmerken zijn. Die werden door verschillende acteurs vervolgens dik aangezet en uitvergroot in een aantal sketches van heel herkenbare situaties. Het sollicitatiegesprek bijvoorbeeld, en de eerste werkdag. Die eerste werkdag liet zien hoe een oudere werknemer de nieuwe jonge aanwinst graag volgens een goed gestructureerd en georganiseerd plan kennis wil laten maken met het bedrijf en het personeel. De nieuweling echter had allang via LinkedIn contact gelegd met een aantal collega’s. Ga op een goede manier om met dat enthousiasme, anders haal je het er meteen uit en dat is zonde.

Eigen inbreng

De deelnemers aan de bijeenkomst, een mooie mix van onder meer directeuren, HR-managers en leidinggevenden in allerlei leeftijden, konden tips geven over hoe ze dachten dat een situatie beter kon worden aangepakt. Dat werd dan meteen toegevoegd aan de scene om te zien of het werkte. Ook konden ze zelf situaties aandragen die vervolgens knap werden nagespeeld door de acteurs. Bijvoorbeeld de vier jongeren die van hun werkgever volledig carte blanche hadden gekregen om te innoveren, maar met geen enkele vernieuwing op de proppen kwamen. De sketch leerde dat voor zo’n opdracht volledige vrijheid veel te wijd is, dat ook jongeren daar wel degelijk kaders bij nodig hebben. Want dat was natuurlijk het doel van de sketches, op een ludieke maar goed herkenbare manier laten zien dat elke generatie iets moois kan bijdragen aan een bedrijf en wat valkuilen zijn die je moet vermijden om dat potentieel te kunnen benutten.

Praktische tips

Adviezen waren er ook. Zo legde Bontekoning bijvoorbeeld uit dat veel leidinggevenden van het moment tot de generatie X behoren. Die leeftijdsgroep, geboren tussen 1961 en 1980/1985, heeft kinderen in dezelfde leeftijdscategorieën als het personeel. Op het werk nemen de generatie X-ers niet zelden een hiërarchische houding aan terwijl ze als ouder heel goed weten dat steunen en coachen veel beter werkt dan voorschrijven. Pak op de werkvloer ook eens die ouderlijke rol, gaf Bontekoning de deelnemers mee.

Communicatie is de sleutel

Hoewel elke sketch verschillend was, lieten ze stuk voor stuk zien dat elke generatie zijn sterke punten heeft en dat je die moet benutten omdat iedereen in een organisatie elkaar nodig heeft. En dat communicatie essentieel is om iedereen in zijn waarde te laten, het beste uit collega’s en medewerkers naar boven te halen en niet onbedoeld initiatieven in de kiem te smoren. Hoewel er geen bouwplaatssituaties werden nagespeeld, herkenden de deelnemers erg veel in de sketches. Veel positieve reacties dus, en niet in de laatste plaats vanwege de vrolijke vorm; de komische noten zorgden voor flink wat gelach. Een uitstekende afsluiting dus van een zeer leerzame reeks over Blijven Investeren in Ontwikkelen.