Wim Schaak: "Veel leden laten voordeel liggen"

maandag 21 oktober 2019
Afbeelding Wim Schaak: "Veel leden laten voordeel liggen"

Afgelopen mei ben ik gestart bij Bouwend Nederland als Adviseur Dienstverlening. Ik kom uit een geheel andere sector, maar heb altijd al veel affiniteit gehad met de bouw en infra. Daarnaast heb ik al ervaring met het werken aan ledenbinding in een organisatie met een verenigingsstructuur. Toen er een plaats in de buitendienst bij Bouwend Nederland vrijkwam, moest ik dus niet lang nadenken!

Ik heb hiervoor bij verschillende banken gewerkt, waaronder Rabobank. Dat is een coöperatie waarbij de leden/ledenraad en de raad van toezicht (waar verschillende leden inzitten) een heel belangrijke rol hebben. Alle zakelijk klanten zijn namelijk lid van de bank. In mijn toenmalige functie was ik verantwoordelijk voor het relatiebeheer van ongeveer 180 leden met als doel een lange termijn relatie aan te gaan, waarbij het rendement voor beide partijen centraal stond. Deze ervaring kan ik makkelijk toepassen in mijn huidige functie als Adviseur Dienstverlening.

Na een korte introductie bij Bouwend Nederland en kennismakingsgesprekken met de samenwerkende voordeelpartners, ben ik direct aan de slag gegaan met ledenbezoeken. Ik ga elke dag met leden rond de tafel zitten om te praten over wat er speelt in onze sector en hoe we hen vanuit de branchevereniging kunnen ondersteunen.

Van infra- tot B&U-bedrijf en van eenmanszaak tot multinational, geen dag is hetzelfde. De diversiteit van onze leden maakt mijn job zeer afwisselend en uitdagend. Ik vind het prachtig om bij verschillende leden langs te gaan en toe te lichten hoe ze het maximale uit het lidmaatschap van Bouwend Nederland kunnen halen. En het lidmaatschap heeft zoveel te bieden! Ik merk dat veel leden redelijk bekend zijn met ons dienstverleningsaanbod, maar dat ze toch voordeel laten liggen.

In mijn gesprekken probeer ik kort te schetsen wat we concreet voor een lidbedrijf kunnen betekenen. Dat gaat van het bespreken van de praktische tools en begeleiding die je op onze website kunt vinden en de hulpverlening van Bouwend Nederland Advies tot onze bouw- en infraspecifieke opleidingen en het uitgebreid aanbod aan ledenvoordelen. Daarbij ga ik altijd in op wat het specifiek lidbedrijf kan ontzorgen en ondersteunen.

Naast een gezonde interesse voor financieel voordeel is er ook veel belangstelling voor bijvoorbeeld Bouwend Nederland Social Support of de opleidingsmogelijkheden
via de Bouwend Nederland Academy. In de gesprekken blijkt dat er ook echt behoefte is om meer informatie hierover te ontvangen of dat er al een situatie speelt waarbij mijn collega’s van Social Support ondersteuning kunnen bieden. Dan ben ik enorm blij dat ik het bedrijf in contact kan brengen met deze tak van onze dienstverlening.

Met de mantelafspraken met de voordeelpartners bieden we leden de mogelijkheid om de schaalvoordelen van onze branchevereniging te gebruiken. In de praktijk zie ik vaak dat leden hun zaken lokaal georganiseerd hebben. Meestal is dat historisch zo ontstaan. Dat is begrijpelijk, maar het is altijd interessant om periodiek een vrijblijvend voorwaarden- of prijsvergelijk te doen. En dat is hét moment om het ledenvoordeelboekje er eens bij te pakken.

Te druk om de voordelen zelf te bekijken? Plan dan een adviesgesprek met mij in via voordeel@bouwendnederland.nl of bel naar 079 3 252 166. Graag kom ik langs op je kantoor of bij je thuis. In een uurtje nemen we de dienstverlening van Bouwend Nederland samen door en dan kan ik ook aangeven waar vergelijkbare bedrijven hun voordeel pakken.

Tot snel!