5 tips - Jonge mensen motiveren
Maandag 22 september 2025
Generatie Z: zo noemt men ook wel de jongste generatie medewerkers. Gen Z is geboren tussen 2001 en 2015 en stroomt nu in op de arbeidsmarkt. Het werven (en bovenal het behouden) van jong talent vormt voor veel bedrijven een uitdaging.
1 Kijk breder dan generatiekenmerken
Als je jonge medewerkers goed wilt begrijpen, is het praktisch om je te realiseren dat ze meer zijn dan onderdeel van een bepaalde generatie. Ze zijn in de eerste plaats jong met kenmerken die bij jonge mensen horen. Daarnaast zijn het beginners op de arbeidsmarkt. Ze moeten vaak nog wennen aan het werkende leven. Tot slot worden aan jongeren vaak generatiekenmerken toegeschreven, die eerder wijzen op brede maatschappelijke trends. Zo is het in de loop der jaren gebruikelijker geworden om regelmatig van baan te veranderen. Dat is niet voorbehouden aan generatie Z.
2 Zorg voor groeimogelijkheden
Deze generatie vindt het belangrijk om zich te ontwikkelen. Dat komt doordat ze zijn opgegroeid met het idee van maakbaarheid. Ga regelmatig in gesprek met je jonge medewerkers over hun taken en bied ze perspectief op de kortere termijn. Dus niet: ‘Als je deze functie drie jaar hebt gedaan, kun je mogelijk doorgroeien.’ Maar wel: ‘Ik geef je er nu een extra taak bij’. Benoem telkens expliciet wat goed of steeds beter gaat, zodat je jonge medewerker zich gezien en gewaardeerd voelt.
3 Vertel waarom
Leg jonge medewerkers telkens goed uit waarom ze iets op een bepaalde manier moeten doen. Ten eerste zijn ze jong en overzien ze niet altijd de context van hun werkzaamheden. Ten tweede hechten ze veel belang aan gelijkwaardigheid. Dit vraagt om tijd en aandacht van hun begeleiders. Vaak wordt gezegd dat generatie Z aanslaat op thema’s als duurzaamheid. Dat is deels zo. Belangrijker is dat ze graag werken voor bedrijven met een duidelijke toekomstgerichte strategie, waar zij de komende jaren succesvol kunnen zijn.
4 Zorg voor gezelligheid
Zoek naar manieren om jonge medewerkers te (ver)binden. Denk aan activiteiten als borrels en personeelsuitjes, samen meedoen aan de lokale hardloopwedstrijd of een tafelvoetbalspel in de kantine. Zo kunnen jonge mensen vrienden maken. Binnen grotere organisaties ontstaan er soms initiatieven voor een jongerengroep. Al verbinden jonge mensen zich net zo graag met collega’s die ouder zijn. Vraag hen vooral wat ze leuk zouden vinden en stel je open voor hun suggesties.
5 Wees extra alert
Een steeds grotere groep jongeren en jongvolwassenen heeft last van stemmings- en angststoornissen. Wees daar vooral alert op. Oogt iemand bijvoorbeeld vermoeid of somber, vraag dan wat er speelt. Het kan zijn dat een perfectionistisch iemand vastloopt op de hoge werkdruk. Maar er kan ook op persoonlijk vlak iets spelen. Persoonlijk welzijn beïnvloedt je inzet en productiviteit op het werk, en andersom draagt een prettige werkomgeving bij aan persoonlijk welzijn. Wat natuurlijk geldt voor alle generaties.
Meer weten?
Beluister dan de podcast en/of volg de training ‘Gen Z op de werkvloer’