De werkzaamheden aan de brug over de Friese Elfstedenroute vielen samen met de uitvoering van asfaltonderhoud aan de Kimswerderweg en het verbeteren van de entree Harlingen-Zuid.
De betonnen schampranden van de verkeersbrug in de Kimswerderweg zijn door De Boer & De Groot verwijderd en vervangen voor een bredere variant. Dit ten behoeve van de verbetering van de draagconstructie van de brug.
Ook onder de brug is gezorgd voor een structurele versterking. De betonnen draagliggers zijn geschuurd en voorzien van lijmwapening. De toepassing van deze lamellen zorgen er samen met de nieuwe schampranden voor dat de brug voldoet aan alle gestelde (nieuwe) constructie-eisen.
Het toepassen van lijmwapening is een zeer effectieve en relatief eenvoudige manier om de draagconstructie van bruggen te versterken. Een mooi voorbeeld van bruggen waarbij we dit ook is toegepast betreft de Rochdale- en Lyceumbrug (gebouwd in het jaar 1932) in Alkmaar. Hier zijn koolstofvezel lamellen aangebracht in de dwars- en lengterichting ter versterking van de betonconstructie.
Gerelateerd nieuws
Vogel B.V. is trots om een belangrijke rol te spelen in de renovatie van de Prinses Marijkesluis, een grootschalig project dat wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met Mourik Infra. Sinds de start van het project eind 2024 werken zij intensief aan het herstel van diverse betonnen constructies, zodat de sluis weer voldoet aan de huidige eisen en klaar is voor de toekomst.
De 260 meter lange pier in het IJ is gezichtsbepalend voor het hippe, creatieve NDSM-terrein in Amsterdam. Mobilis werkt komende maanden aan een grondige opknapbeurt om de pier met 560 palen nog voor Sail 2025 in oude glorie te herstellen. ‘Elektrische robotarmen doen vanaf onbemande emissievrije boten het lastige werk.’
Door goed en regelmatig onderhoud blijft iconisch gebouw ook in de toekomst in goede conditie.