1. Home
  2. Nieuws
  3. Bouwend nederland aan tweede kamer houdt de economie in het oog

Bouwend Nederland aan Tweede Kamer: houdt de economie in het oog!

Zaterdag 8 juli 2023

De val van het kabinet moet niet leiden tot stilstand op belangrijke thema's zoals stikstof, de energietransitie en mobiliteit. Die oproep doen wij aan de Tweede Kamer nu het kabinet is gevallen. Op deze belangrijke dossiers kan stilstand leiden tot economische achteruitgang.

Het stikstofdossier bemoeilijkt al sinds 2019 woningbouw, de aanleg van nieuwe infrastructuur en ook de realisatie van onze klimaatdoelen. Het is daarom van belang dat de Kamer het demissionaire kabinet de uitvoering van de ingezette koers om stikstofreductie te realiseren voort laat zetten. Concreet betekent dat de onlangs geopende vrijwillige stoppersregeling en de daarop nog te volgen innovatie- en verplaatsingsregeling die eraan zitten te komen uitgevoerd moeten kunnen blijven worden. Zo krijgen boeren sneller duidelijkheid, kan de natuur sneller herstellen en is er perspectief op het weer opstarten van bouw en infra.

'Stilstand is achteruitgang'

"Ons land kan zich stilstand in het stikstofdossier niet veroorloven. Woningzoekers kunnen daar niet nog langer op wachten, de energietransitie moet doorgaan en ook de Nederlandse infrastructuur moeten we in topconditie houden. Dat kan alleen als we blijven werken aan de oplossing van het stikstofprobleem. Stilstand is achteruitgang”, aldus Arno Visser, onze voorzitter.

Landelijke stikstofbank

Om die reden pleiten we ervoor dat de stikstofruimte die gewonnen wordt door de uitkoop van piekbelasters bijgehouden gaat worden in een landelijke stikstofbank. Die kan de ruimte vervolgens verdelen over natuurherstel, boeren én nieuwe economische ontwikkelingen zoals bouw en infra. Ook provincies moeten in de uitwerking van hun stikstofplannen de woningzoekers niet vergeten.

Sector onmisbaar

De bouw en infra vertegenwoordigen 10% van de Nederlandse economie en zijn onmisbaar bij de realisatie van tal van grote maatschappelijke opgaven. Desondanks voorspelt het Economisch Instituut voor de Bouw een krimp van de sector voor dit jaar en het komende jaar. Zo daalde het aantal verkochte nieuwbouwhuizen de eerste vier maanden van dit jaar met meer dan de helft ten opzichte van het jaar hiervoor. Het aantal verstrekte vergunningen voor nieuwbouwwoningen zakte met ruim een kwart.

'Voorkom vertraging'

"Het is treurig dat de bouw en infra krimpen terwijl groei nodig is", aldus Visser. "Het parlement mag niet onnodig op de handen zitten, maar dient de economie in het oog te houden en dus ook nu alles in het werk te stellen om ondermeer bouw en infra aan de gang te houden. Voorkom vertraging op zulke belangrijke onderwerpen."

Niels Wensing
Directeur dienstverlening
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Maandag 28 april 2025
Oplossing stikstofprobleem weer op lange baan geschoven

Nederland heeft een echte oplossing nodig voor het stikstofprobleem, helaas lijkt daarvoor nu nog steeds geen juridisch houdbaar plan te liggen. Doordat de stikstofuitstoot niet genoeg omlaag gaat, kan de natuur niet herstellen en komt de vergunningverlening voor bijvoorbeeld woningbouw en energietransitie niet op gang. Door het uitstellen van noodzakelijke politieke keuzes, wordt de rekening nu gelegd bij de natuur, woningzoekenden en ondernemers. Samen met VNO-NCW, Natuurmonumenten en Natuur & Milieu reageerden we op de gepresenteerde plannen van de ministeriële commissie Economie en Natuurherstel.

Dinsdag 15 april 2025
Podcast: zet stikstof de bouw op slot?

We willen in Nederland 100.000 woningen per jaar bouwen én goed zorgen voor de wereld, maar de rechterlijke uitspraak van de Raad van State, die intern salderen voortaan nagenoeg onmogelijk maakt, kan die ambities onder druk zetten. In deze aflevering van de BouwZeker Podcast gaat Puck Sanders, onze belangenbehartiger, dieper in op de ontwikkelingen rondom stikstof en de oplossingen om uit de huidige impasse te komen.

Maandag 14 april 2025
Landelijke uitrol alternatieve betalingsregeling verloopt voorspoedig

In de infrasector staat gemiddeld 25% van de gerealiseerde omzet open aan vorderingen. De tijd tussen het moment dat de kosten worden gemaakt en de ondernemer deze betaald krijgt, legt een fors beslag op de liquiditeit. En daarmee wordt het ook een rem op investeringen en de snelheid van betalen aan de ketenpartners. De alternatieve betalingsregeling biedt hiervoor een oplossing. Logisch dus dat hier veel animo voor is.