Campagne 'Civiele Helden' bereikt ruim negen miljoen mensen
Dinsdag 4 november 2025
Wanneer je echt iets voor elkaar wilt krijgen, moet je het samen doen. De campagne 'Civiele Helden' bereikte miljoenen mensen, maar bewoog ook een hele sector om aanvullende maatregelen te nemen. Het resultaat: aanzienlijk meer aanmeldingen dan in de afgelopen jaren. Wat was het geheim achter dit succes?
Het antwoord op die vraag begint bij Domein Built Environment: een samenwerkingsverband tussen veertien hogescholen dat mede fungeert als brug tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. In 2021 luidden zij de noodklok: er waren dringend meer mensen nodig met een civiele achtergrond, maar het aantal jongeren dat kiest voor een opleiding civiele techniek nam juist steeds verder af. De gevolgen? Desastreus, want Nederland dreigt zo letterlijk stil te vallen, bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit. Gevolg: langere files door vertraging bij onderhoud en aanleg van onder andere wegen en bruggen.
Unieke samenwerking
Een schrikbeeld, maar wel eentje dat onder geen beding werkelijkheid mocht worden. Daarom besloot hetzelfde Domein Built Environment dat het ook gelijk tijd werd om actie te ondernemen. Bestuursadviseur Ellen Willemse: "Dat was alleen wel even schakelen. Samenwerken op zaken rondom de inhoud waren we natuurlijk al gewend. Echt de handen ineenslaan voor een landelijke promotiecampagne, dat was nieuw".
Toch lukte het om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Ook wij sprongen bij met een financiële impuls én door de samenwerking te stroomlijnen met een kleiner, slagvaardiger kernteam.
Echte helden
Met iedereen op één lijn werden vanaf dat moment de pijlen gericht op het enthousiasmeren van de doelgroep: jongeren van veertien tot achttien jaar en hun ouders. Hoe? Door ze te laten zien dat werken in de civiele techniek betekent dat je iets doet dat ertoe doet en echt impact kunt maken. Precies dat werd dan ook het uitgangspunt van de campagnevideo.
Goed getimede zichtbaarheid
Om de doelgroep te bereiken, wendden we ons tot populaire socialmediakanalen waar zij zich bevinden. Even belangrijk: we lanceerden de campagne precies rondom belangrijke studiekeuzemomenten. Via YouTube, Facebook, Instagram en TikTok zagen ruim negen miljoen mensen de video.
Er werd ook een online platform gelanceerd met een toolkit voor onderwijsinstellingen en bedrijven. Die bleek niet alleen praktisch, maar zorgde er ook voor dat de hele sector zich steeds verantwoordelijker ging voelen voor de gezamenlijke opgave.
Breed gedragen
Vera van Rossem, onze beleidsadviseur onderwijs- en arbeidsmarkt, bevestigt dat: "We zagen bijvoorbeeld dat docenten zich echt persoonlijk aangesproken voelden. We kregen van leden terug dat ze nu eindelijk eens met trots aan hun kinderen konden laten zien wat voor werk ze doen".
Dat enorme draagvlak had mooie bijkomstige voordelen: er ontstond ruimte om na te denken over aanvullende maatregelen. Zo zijn de toelatingseisen van de opleidingen inmiddels verruimd, is er met de hogescholen nagedacht over de inrichting van de open dagen, en is er zelfs een subsidie losgeweekt bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Vervolgcampagne
Toch zit het werk er nog niet op. Eerder dit jaar volgde er een extra impuls in de vorm van een abricampagne. Inmiddels staat er op korte termijn ook al een nieuwe campagne op de planning. Domein Built Environment heeft daarvoor het initiatief overgedragen aan ons. Samen zetten we daarmee vol in op de mooie toekomst van de sector.
Meer lezen?
Bekijk hier de website van deze campagne. Meer lezen over de overdracht van de campagne doe je hier. Op deze pagina informeren we je over onze andere campagnes.
