1. Home
  2. Nieuws
  3. Campagne ik ga voor infra 1 4 miljoen keer gezien

Campagne 'Ik ga voor infra' 1,4 miljoen keer gezien

Dinsdag 18 maart 2025

Sinds de lancering in 2024 zagen maar liefst 1.400.000 mensen de campagne 'Ik ga voor infra'. De speciale website werd meer dan 14.000 keer bezocht. Een indrukwekkend resultaat, maar hoe zag de route daarnaartoe eruit?

Infrabedrijven weten als geen ander hoe lastig het is om nieuwe vakmensen te vinden. Dat het tekort flinke gevolgen kan hebben voor de toekomst van Nederland, hoeven we ook niet te vertellen. Het doel van deze campagne was dan ook snel duidelijk: nog meer bekendheid voor de infra genereren en de instroom verbeteren.

Samen sterk

Daarom kozen we voor een mix van bewezen tactieken en frisse ideeën en sloegen we de handen stevig ineen met de verschillende Nederlandse infra-opleidingsbedrijven.

Samen bepaalden we eerst wie we wilden bereiken, met welke insteek en vooral hoe. Jongeren van 20 tot 27 jaar, werd al snel duidelijk. De boodschap moest krachtig en simpel zijn: werken in de infra is een diploma, goed salaris en vrijheid.

Met naar buiten kijken kom je ergens

De volgende stap? Die boodschap mooi verpakken. Daarvoor maakten we drie opvallende campagnevideo's waarbij het lijkt alsof je het werk zelf uitvoert. Handig, want die gaven de doelgroep gelijk een goed beeld van het werk, in een vorm die hen aanspreekt. 

Dat was visueel gezien wel even anders dan eerdere campagnes, erkent Jakob de Jonge, verenigingsmanager van de vakgroep Opleidingsbedrijven. "Toch is het goed dat we nieuwe dingen proberen om echt in de interessewereld van jongeren te komen."

Zeker van onze zaak

Om de jongeren vervolgens ook echt te bereiken, kozen we voor een gerichte mix van online en offline op lokaal niveau. Bijvoorbeeld door advertenties te verspreiden via populaire socialmediakanalen, zoals TikTok. Of door de verschillende infra-opleidingsbedrijven hun netwerk in te laten zetten. 

Minimaal even belangrijk: voordat we de campagne lanceerden, toetsten we al onze ideeën en aannames eerst nog uitgebreid bij een panel uit de doelgroep. Zo waren we 100% zeker van onze zaak voordat we live gingen. 

Verdiepende vervolgcampagne

"De campagne is een mooie volgende stap naast al langer lopende initiatieven", aldus Peter Postma, directeur van Inframensen Zuid en kartrekker namens de infra-opleidingsbedrijven. "Nu is het zaak om onze schouders eronder te blijven zetten en de boodschap te blijven herhalen."

Omdat we niet geloven dat eenmalige campagnes echt het verschil maken, gaan we dat ook zeker doen. Sterker nog: voor de zomer van 2025 lanceren we samen met een nog groter netwerk aan partners een verdiepende vervolgcampagne. Daarmee zetten we vol in op een nog sterkere sector.

Meer weten over deze campagne? Bezoek deze speciale website. Meer over onze andere campagnes vind je op deze pagina.

Henriëtte Verhoeff
Senior communicatieadviseur
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 26 juni 2025
Onderwijsdag van de Bouw in Breda en Tilburg: 'Zoveel enthousiasme bij de jonge bezoekers!'

Stralend weer, leergierige basisschoolleerlingen én een gevarieerd programma vol doe-activiteiten, waren de ingrediënten die van de Onderwijsdagen van de Bouw in Breda en Tilburg een groot succes maakten. In Breda vond de dag voor de tweede keer plaats. Maar liefst 2.000 leerlingen uit de regio kwamen met bussen aan op het bouwterrein Blossem in Breda, waar een hele nieuwe wijk wordt opgetrokken. In Tilburg werd de Onderwijsdag van de Bouw voor de eerste keer georganiseerd. Daar stapten 400 kinderen uit de bussen om kennis te maken met de bouw- en infrasector.

Woensdag 25 juni 2025
Onderwijsdag van de Bouw in Regio Oost: ontdekken, beleven en zelf doen!

In Regio Oost staat de Onderwijsdag van de Bouw inmiddels stevig op de kaart. Zo maakten in Zwolle, Eibergen, Glanerbrug en Veenendaal meer dan tweeduizend leerlingen kennis met de wereld van de bouw en infra. Een mooie samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en Bouwend Nederland.

Vrijdag 20 juni 2025
Stille roof op Mobiliteitsfonds legt Nederland stil

De bereikbaarheid van Nederland staat onder druk. Terwijl het land groeit, in bevolking én economie, blijven investeringen in infrastructuur achter. Samen met TLN en ANWB luiden we de noodklok: het Mobiliteitsfonds, ooit bedoeld als stabiele financiering voor onderhoud en uitbreiding van onze infrastructuur, wordt systematisch uitgehold. Dat heeft gevolgen die niemand kan negeren.