Dit onderneemt Bouwend Nederland in aanloop naar twee verkiezingen
Dinsdag 7 oktober 2025
Woningnood, de grootste onderhoudsopgave aan onze infra ooit, netcongestie en energietransitie: het is een greep uit de enorme uitdagingen die veel van de bouw en infra vragen. Verkiezingen zijn daarom hét moment om de sector zichtbaar te maken. Beleidskeuzes van gemeenten, provincies en de landelijke politiek hebben tenslotte direct invloed op de dagelijkse praktijk. Daarom bereiden we ons zorgvuldig voor op zowel de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober aanstaande als de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026. Met een mix van lobby, communicatie en regionale inzet willen we ervoor zorgen dat de stem van onze 4.600 leden in de lokale raadzalen en in politiek Den Haag doorklinkt.
In Nederland bepalen 342 gemeenten grotendeels waar (en wat) er wordt gebouwd. Gemeenten zijn vaak opdrachtgever én regelgever van bouwers. In samenwerking met gemeenten komen projecten van de tekentafel in de wijk terecht. Op landelijk niveau maakt de politiek keuzes die de randvoorwaarden zijn voor de hele sector: waar wordt geld in geïnvesteerd, welke grote infraprojecten worden bekostigd, welke duurzaamheidsambities worden er gesteld en hoe om te gaan met stikstof. Nu zowel op gemeentelijk als op landelijk niveau verkiezingsprogramma’s worden gemaakt, willen we er als branchevereniging voor zorgen dat de belangen van onze sector bij aankomende volksvertegenwoordigers goed op het netvlies staan. Immers: iedereen wil fijn wonen en veilig (en vlot) van A naar B komen, maar politieke keuzes kunnen voor de sector een groot verschil maken.
Kern van beide campagnes
Al ver voor de aangekondigde gemeenteraadsverkiezingen hebben we als vereniging nagedacht over een plan van aanpak. Het is onmogelijk om 342 afzonderlijke campagnes te voeren, daarom is gekozen voor een regionale benadering. De belangrijkste thema’s uit de vijf regio's zijn geïnventariseerd in gesprekken met onze leden en vertaald naar aansprekende boodschappen voor lokale politici. Tijdens de voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen viel het kabinet-Schoof waardoor er een extra verkiezingscampagne bij is gekomen. Daarom hebben we besloten de campagne te verlengen en dezelfde hoofdboodschappen de rode draad te laten zijn in aanloop naar beide verkiezingen. De kern van beide campagnes draait om de volgende vier thema's:
Onze inzet
We deelden onze inzet met landelijke en gemeentelijke politieke partijen. Lees onze inzet terug op deze pagina voor de Tweede Kamerverkiezingen en deze voor de Gemeenteraadsverkiezingen.
Creatieve aftrap
Om deze boodschap kracht bij te zetten, hebben we gekozen voor een creatieve campagneaftrap die op dinsdag 9 september bij de Tweede Kamer werd gehouden. Hierbij kregen Kamerleden de kans om 'het fundament' te leggen voor de bouw en infra met grote puzzelstukken waarop de belangrijkste knelpunten van de sector (zoals het stikstofslot, trage procedures en onrealistische betaaalbaarheidseisen) waren afgebeeld. In gesprek met bouwers vernamen politici uit de eerste hand wat deze obstakels in de praktijk betekenen. Deze creatieve kick-off was vooral gericht op bewustwording: om de woningnood op te lossen, zijn scherpe politieke keuzes nodig. Maar naast fysieke bijeenkomsten zetten we als vereniging stevig in op online communicatie. Via campagnes met video's, advertenties en verhalen van leden worden de boodschappen breed verspreid. Bouwers vertellen wat zij nodig hebben van de politiek om huizen, wegen en duurzame voorzieningen te realiseren.
Onze voorzitter Arno Visser werd onder andere geïnterviewd door:
Doorlopende campagne
Campagne voeren stopt niet op de dag van de verkiezingen. Na de stembusgang volgt de formatie waarin keuzes over geld, regels en prioriteiten worden gemaakt. Bouwend Nederland blijft partijen en formateurs voeden met informatie, onder meer via gesprekken en brieven. Zo wordt geprobeerd om de hoofdthema's stevig in het regeerakkoord te verankeren. Ook richting de gemeenteraadsverkiezingen blijven we actief. Regioteams organiseren werkbezoeken en gesprekken tussen lokale politici en bouwbedrijven. Daarmee wordt het concreet: raadsleden zien met eigen ogen welke kansen én knelpunten er in hun gemeente spelen. Online campagnes ondersteunen dit werk zodat de boodschap breed wordt gedeeld.
4.600 leden, één stem
We combineren belangenbehartiging met praktische dienstverlening voor onze ruim 4.600 leden. Dankzij die brede basis hebben we een krachtige boodschap richting de politiek: Nederland heeft woningen, infrastructuur en duurzame energievoorzieningen nodig. Bouw- en infrabedrijven staan klaar om dat te realiseren, mits de politiek de juiste randvoorwaarden schept.