Duizenden leerlingen kijken achter de bouwhekdoeken op Onderwijsdag van de Bouw
Vrijdag 7 juni 2024
Op vrijdag 7 juni, de dag voor de landelijke Dag van de bouw, hebben duizenden leerlingen door het heel het land op verschillende manieren kennis gemaakt met de bouw en infra. Van Breda tot Eelde, van het Binnenhof naar Zwolle. En van Hoofddorp naar Ede. In heel het land zijn bouwplaatsen opengesteld en mochten leerlingen zelf aan de slag.
Tijdens de Onderwijsdag van de Bouw werken bouwers, infrabouwers en scholen samen om leerlingen van basis- en voortgezet onderwijs de bouw en infra te laten zien, beleven én te ervaren. Leerlingen kregen een uniek kijkje achter de bouwhekdoeken. De diversiteit is groot waardoor leerlingen echt kennismaken met de vele beroepen en werkzaamheden in de bouw en infra. Bij iedere activiteit kon een kind een interesse en talent ontdekken die ze voor deze dag nog niet kenden. Van timmeren tot leren wat een BIM-modelleur doet, van lassen en landmeten tot met een VR-bril door een bouwlocatie lopen en het besturen van graafmachines: het was er allemaal en nog veel meer.
Kinderen en jongeren enthousiast maken voor de bouw en infra
Er was flink uitgepakt door alle leden. Met veel enthousiasme hebben kinderen en jongeren het werk van onze mooie sector zien en ervaren. Met goedgevulde zelfgemaakte gereedschapskisten, constructies op zonne-energie en ook het 'De bouw maakt het op school'-kwartet zijn de leerlingen naar huis gegaan. Uitgebreide sfeerverslagen volgen nog.
Gerelateerd nieuws
Je kunt het met recht een opmerkelijke switch noemen: ondanks uitstekende cijfers het vwo vaarwel zeggen om timmerman te worden. Het is precies wat Jerom Verstraaten op zijn 16e deed. 3,5 jaar later is hij nog elke dag heel blij met zijn keuze.
De vraag naar technisch geschoolde medewerkers is groter dan ooit, aar hoe maak je het personeel van de toekomst enthousiast voor techniek? In Ede, midden in de Foodvalley, plant het leer- en ontdekcentrum TechnoDiscovery het zaadje van techniek al jaren bij basisschoolleerlingen, VO-leerlingen van leerjaar 1 en 2 én docenten.
We hebben als infrasector een grote uitdaging. Ons werk is voorwaardelijk voor de vele maatschappelijke uitdagingen waar we als land voor staan. Tegelijkertijd zijn er te weinig mensen om dat werk uit te voeren. De verwachting is dat die krapte tot minimaal 2040 mede door vergrijzing en ontgroening verder toeneemt. Het is tijd voor extra actie. De komende jaren maken we ons, samen met onze leden en relevante stakeholders, sterk voor een aanvullend pakket aan maatregelen om de krapte verder aan te pakken.