Gemeenten staan achter 'volledig afsluiten'
Woensdag 6 december 2023
Na een succesvolle pilot in 2022 is in het voorjaar van 2023 gestart met de implementatie van de werkmethode 'volledig afsluiten'. Netbeheerders en aannemers hebben de werkmethode omarmd. Projectleider Tom Tergau (Synfra) gaat bij gemeenten op bezoek om het proces én de voor- en nadelen te bespreken. Inmiddels hebben de eerste gemeenten het symbolische convenant getekend.
De definitie van volledig afsluiten bij werkzaamheden luidt als volgt: Volledig afsluiten bij werkzaamheden betekent dat we voor het uitvoeren van ondergrondse werkzaamheden als standaard uitgangspunt hanteren dat het gehele werkgebied of weg wordt afgesloten voor weggebruikers. Tenzij het bij hoge uitzondering niet mogelijk blijkt te zijn.
Veiligheid krijgt prioriteit
Het symbolische convenant geeft aan dat de gemeente veilig samenwerken hoge prioriteit geeft. Het gaat om het creëren van een veilige omgeving voor omwonenden, verkeersdeelnemers en medewerkers betrokken bij ondergrondse werkzaamheden. Dit gebeurt door de werkmethode 'volledig afsluiten' als uitgangspunt te nemen. De gemeenten die hebben getekend zijn Tilburg, Breda, Altena, Bergen op Zoom, Roosendaal, Dongen, Drimmelen, Geertruidenberg, Halderberge en Woensdrecht. De komende periode volgen nog andere gemeenten.
Efficiënter werken
Wanneer er in de grond moet worden gewerkt, is de gemeente daar nauw bij betrokken. Voor hen ligt de zorg logischerwijs bij de inwoners en ondernemers. Werkzaamheden zorgen altijd voor overlast, ongeacht of de weg volledig wordt afgesloten of niet. Inmiddels blijkt dat in de perceptie van omwonenden en verkeersdeelnemers er zeker niet meer overlast wordt ervaren wanneer de weg volledig wordt afgesloten. Naast dat het veel veiliger is voor alle betrokkenen, kan er veel efficiënter worden gewerkt waardoor de werkzaamheden eerder klaar zijn. Dat laat ook het recente voorbeeld in Tilburg zien.
Mooi voorbeeld in Tilburg
In het Brabants Dagblad is te lezen dat de gemeente Tilburg midden in het centrum heeft gekozen voor volledig afsluiten. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook omdat werkzaamheden eerder klaar zijn. In plaats van 8 tot 9 weken, ligt de weg nu slechts 16 dagen open.
Waarom volledig afsluiten?
De weg volledig afsluiten kent vier grote voordelen:
- Het volledig afsluiten is veel veiliger
Voor medewerkers, omwonenden en weggebruikers. Je creëert een veel veiligere situatie voor iedereen. Met name wordt het risico op aanrijdgevaar sterk verlaagd. - We voldoen hiermee aan de Arbeidsomstandighedenwet
De Arbeidsomstandighedenwet omschrijft namelijk dat gevaren en risico’s in eerste instantie bij de bron voorkomen dienen te worden. Door het wegnemen van het verkeer als bron, is het gevaar op aanrijdgevaar veel kleiner. - Werkzaamheden zijn eerder afgerond
Er is veel meer werkruimte en ruimte voor opslag. Hierdoor zijn er minder transportbewegingen in de directe omgeving en omliggende straten, wat veiliger is. Materialen zijn beter bereikbaar, omdat er meer ruimte is. Het werkt daarmee efficiënter, waardoor werkzaamheden eerder zijn afgerond. - Het volledig afsluiten is duidelijker voor omwonenden en weggebruikers
De situatie is helder: je kan er niet door en dient de omleiding te volgen. Dit is de hele periode van werkzaamheden hetzelfde en wisselt niet elke paar dagen. Duidelijk voor iedereen, en daarmee ook veiliger, prettiger en beter te accepteren.
Meer informatie vind je op de site van Synfra.
Als vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer omarmen we veiligheidsinitiatieven die in de graafketen worden ontwikkeld. Heb jij een goed voorbeeld neem contact op met Yvonne de Rijck.
Gerelateerd nieuws
De komende jaren worden er nog zo’n twee miljoen glasvezel-huisaansluitingen gerealiseerd, waarbij de glasvezel al voor de deur ligt, vaak in het trottoir. De laatste handeling om de huizen te voorzien van een glasvezel aansluiting betekent vaak vanaf het trottoir het doorkruizen van, soms lange en bijzondere tuinen. De uitvoering middels een tuinboring kan in deze situaties zorgen voor minder overlast. De in de sector ontwikkelde instructie, als resultaat van de Gedragscode Veilige Aanleg digitale Infrastructuur (GVAD) biedt duidelijke richtlijnen voor het veilig uitvoeren van deze zogenoemde tuinboringen en draagt bij aan de verdere uniformering van bestaande veilige werkpraktijken binnen de glasvezelsector. Deze instructie is in basis te gebruiken bij alle tuinboringen.
De Nederlandse Arbeidsinspectie inspecteert dit jaar en in 2026 op fysieke belasting bij straatwerk. Er wordt nog te vaak handmatig bestraat, waar machinaal of mechanisch mogelijk was. We organiseerden samen met Straatwerk Nederland en MKB Infra twee bijeenkomsten om inbreng op te halen voor onze vervolgstappen.
In de komende jaren brengt netbeheerder TenneT windenergie van zee op de Maasvlakte aan land. Om de aanlanding van deze elektriciteitskabels mogelijk te maken, begint NRG deze week met zes boringen onder de duinen door. Na de zomer volgen er nog drie. Vanaf het infopunt aan de Noordzeeboulevard is de bijzondere boorklus live te volgen.