Grip op Asfalt: zorgelijke aanwezigheid van vreemde elementen in bitumen
Woensdag 15 januari 2025
Rijkswaterstaat en de Vakgroep Bitumineuze Werken (VBW) van Bouwend Nederland hebben in het project Grip op Asfalt praktijkonderzoek gedaan naar de grondstoffen en kwaliteit van bitumen. Het eindrapport laat zien dat bitumen vaak sporen van vreemde elementen bevat en dat dit invloed heeft op de prestaties van bitumen in asfalt.
Bitumen is de lijm die de steenslag in asfalt bij elkaar houdt en zodoende een belangrijke bouwsteen van onze asfaltwegen. In het Grip op Asfalt-project is er praktijkonderzoek gedaan naar de kwaliteit en prestaties van bitumen in asfalt. Doel was een testprotocol te ontwikkelen waarmee de unieke eigenschappen van bitumen in asfalt in beeld worden gebracht, om zo het risico op slechte asfaltkwaliteit te verkleinen.
Onderzoeksresultaten
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er regelmatig sporen van bitumenvreemde elementen aanwezig zijn in bitumen. Van de twintig bemonsterde penetratiebitumen bevatte ongeveer de helft sporen van zulke elementen. Bij een kwart van de bemonsterde bindmiddelen (zowel penetratie als PmB) overschrijden deze spoorelementen de grenswaarden zoals opgesteld in de kwaliteitsrichtlijnen (REOB; Refined Engine Oil Bottom) voor brandstoffen voor zeeschepen.
Het onderzoek toont verder aan dat de gevonden bitumenvreemde toevoegingen de bitumenkwaliteit negatief beïnvloeden. Hogere concentraties bitumenvreemde hebben invloed op de verouderingseigenschappen van bitumen. Een verhoogde verouderingsgevoeligheid leidt tot een verhoogd risico op schade bij lage temperaturen. Daarnaast verminderen de hogere concentraties bitumenvreemde toevoegingen de waterbestendigheid van een mengsel, wat de levensduur van het asfalt nadelig beïnvloedt.
Beter screenen
Een constante, beheersbare en aantoonbare kwaliteit van bitumen is van groot belang voor de kwaliteit van onze wegen. De rapportschrijvers bevelen daarom aan bitumenleveringen bij asfaltcentrales beter te screenen. Het rapport beschrijft proeven waarmee de aanwezigheid van bitumenvreemde elementen in bitumen op te sporen zijn.
In het Nationaal Platform Duurzame Wegverhardingen zullen de aanbevelingen van het Grip op Asfalt-project verder worden uitgewerkt.
Het rapport Grip op Asfalt:
• Bekijk hier het onderzoek.
• De aanbevelingen van de onderzoekers lees je hier.
Dit rapport wordt momenteel vertaald in het Engels en zal dan ook gepubliceerd worden op open.rws.nl.
Andere relevante documentatie:
• Historie Grip op Bitumen
• Bitumen Kennisdocument
• Programma Asfalt Impuls presenteert resultaten uit zeven projecten | Platform WOW
Gerelateerd nieuws
In de Gemeentelijke Bouw- en Infraoverleggen (GBIO’s) ontmoeten publiek en privaat elkaar om knelpunten op te lossen, plannen af te stemmen en ruimte te maken voor realisatie. Maar wat gebeurt er precies in zo’n overleg, en waarom is jouw input als lid van belang?
Vanuit de kraanstoel naar het tekenscherm: Teije Kers (26) maakte de overstap van grondwerker naar tekenaar. Met een passie voor techniek én praktijkervaring op zak, tekent hij nu 3D-modellen waarmee machinisten tot op de centimeter nauwkeurig kunnen werken. Zelfstandig begon hij met leren, inmiddels werkt hij fulltime bij Knipscheer Infrastructuur in Almere. Zijn doel? Zelf ontwerpen maken voor grote infrastructuurprojecten. Hoe helpt zijn praktijkervaring hem bij die ambitie?
Al meer dan 36 jaar werkt Wim Volkerink met beton bij Schagen Infra BV. "Ik ga dit werk nog wel tot mijn pensioen doen." Met een hechte ploeg, mooie projecten en werk dat nooit lang hetzelfde is, voelt hij zich helemaal op zijn plek. Of hij nu in de regen staat of met zijn ploeg een betonweg aanlegt in de zon: Wim is op z'n best als hij met zijn handen werkt. Wat maakt het werken in een betonploeg zo bijzonder?