In het voortraject is onderzoek gedaan naar de staat van het betonwerk. Zo bleek dat o.a. de betonnen poeren van de omlooprand zwaar aangetast waren als gevolg van het agressieve milieu in de tank en moeten volledig vervangen worden.
Gezien de gevraagde restlevensduur en de beperkte mogelijkheid van onderhoud in de toekomst is in onderling overleg besloten om de poeren niet traditioneel te repareren maar te vervangen door RVS draadstangen.
Een mooi voorbeeld van een goede samenwerking tussen de opdrachtgever, reparatiebedrijf en constructeur om tot de gewenste oplossing te komen.
Projectnaam: Groot onderhoud voorbezinktank
Locatie: RWZI Roermond
Opdrachtgever: Waterschap Limburg
Uitvoerend VBR-lidbedrijf: GMB Services
Marktsegment: Waterschappen
Toegepaste techniek(en): handmatig repareren, spuitbeton, gieten, coatings en lining
Periode van uitvoering: oktober – december 2024
GMB is lid van de Vakgroep gecertificeerde BetonReparatiebedrijven (VBR). Iedere maand belicht één van de lidbedrijven van de Vakgroep een project waarbij het bedrijf betrokken is.
Gerelateerd nieuws
Vogel B.V. is trots om een belangrijke rol te spelen in de renovatie van de Prinses Marijkesluis, een grootschalig project dat wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met Mourik Infra. Sinds de start van het project eind 2024 werken zij intensief aan het herstel van diverse betonnen constructies, zodat de sluis weer voldoet aan de huidige eisen en klaar is voor de toekomst.
De 260 meter lange pier in het IJ is gezichtsbepalend voor het hippe, creatieve NDSM-terrein in Amsterdam. Mobilis werkt komende maanden aan een grondige opknapbeurt om de pier met 560 palen nog voor Sail 2025 in oude glorie te herstellen. ‘Elektrische robotarmen doen vanaf onbemande emissievrije boten het lastige werk.’
Door goed en regelmatig onderhoud blijft iconisch gebouw ook in de toekomst in goede conditie.