Brancheorganisatie AEDES liet al eerder weten dat de bouw van 181.000 woningen of de verduurzaming van ruim 1,6 miljoen woningen niet meer mogelijk is. Onze leden ontvangen op lokaal niveau al de eerste signalen van het afschalen van de opdrachtenportefeuille van corporaties. De effecten van de huurbevriezing beperkt zich niet alleen tot de sociale huursector. Er zullen door deze maatregelen ook minder middenhuur en koopwoningen gebouwd gaan worden.
Ongewenst effect
Veel woningbouwprojecten kennen een mix van verschillende type woningen in verschillende betaalbaarheidssegmenten. Bij het wegvallen van de nieuwbouw van corporatiewoningen zal de businesscase van projectontwikkeling onder druk komen te staan. Vervanging van sociale huur met andere type woningen is meestal niet mogelijk, waardoor ook middenhuur en koopwoningen niet gebouwd worden. Dit ongewenste effect zal in de toekomst toenemen wanneer in de wet versterking regie op de volkshuisvesting de verplichting wordt opgenomen om 30% sociaal en 2/3 betaalbare woningen te realiseren. Het ontbreken van investeringsruimte voor de eerste 30% werkt zo direct door in het aantal te bouwen woningen in het duurdere segment. De voorheen gedeelde en tijdens de Woontop bekrachtigde ambitie voor het realiseren van 100.000 woningen per jaar raakt met de huurbevriezing nog verder uit zicht.
Ook is er reden tot zorg met betrekking tot de verduurzamings- en renovatieopgave in de woningbouw. De bouwsector wil de komende jaren ambitieuze stappen zetten in het verduurzaming en renovatie van woningen, om zo de klimaatdoelen te kunnen halen. Daar zijn een aantal randvoorwaarden voor nodig: stabiel overheidsbeleid, eenduidige regelgeving, een continue opdrachtenstroom en voldoende investeringsmogelijkheden. Met de huurbevriezing ondermijnen de vier coalitiepartijen twee forse prioriteiten van het kabinet: voldoende woningen en een klimaatbestendige toekomst.
Oproep aan de politiek
We roepen de Tweede en Eerste Kamer op om niet in te stemmen met de voorjaarsnota zolang de huurbevriezing in stand blijft. De politieke wens om huurders van sociale huurwoningen financieel te ondersteunen is begrijpelijk, maar dit kan worden bereikt door andere maatregelen dan de huurbevriezing. Het belang van huidige en toekomstige woningzoekenden voor sociale huurwoningen en koopwoningen moet veel nadrukkelijker worden meegenomen in de politieke afweging.
Gerelateerd nieuws
Nederland kampt met een groot woningtekort. Er zijn maar liefst 400.000 woningen te weinig. Wij vinden dat er snel meer gebouwd moet worden. De Wet regie op de volkshuisvesting – de zogenoemde Regiewet – kan hierbij helpen, mits goed ingericht. Bouwend Nederland steunt het idee achter de wet: zorgen dat er sneller en meer woningen worden gebouwd. Maar we maken ons zorgen over onderdelen van de wet die juist voor vertraging en hogere kosten kunnen zorgen.
Op maandag 2 juni 2025 heeft Arno Visser bij BNR Nieuwsradio gereageerd op het advies van de Raad van State over het wetsvoorstel huurbevriezing. Die oordeelt om het wetsvoorstel niet in te dienen.
Komende periode voert de Rijksoverheid een grootschalige communicatie-aanpak uit om het vervangen van asbestdaken te stimuleren. Het gevaar schuilt erin dat oude asbestdaken onder invloed van weersomstandigheden verweren. De asbestdeeltjes laten los, komen in de leefomgeving en vormen een groeiend risico voor de gezondheid.