Logo Bouwend Nederland

Jong Bouwend Nederland onder de indruk van activiteiten VolkerWessels Materieel & Logistiek

Dinsdag 14 februari 2023

Hoe kan je bouwlogistiek duurzamer organiseren en op welke manier zet je marketing in om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten? Twee hele verschillende, maar allebei superinteressante onderwerpen voor Jong Bouwend Nederland in regio Oost dat samenkwam op donderdag 9 februari 2023. Conclusie: de Bouwhub gaat ook de komende jaren een belangrijk onderdeel worden in de verduurzamingsopgave.

Het toneel voor de middag was VolkerWessels Materieel & Logistiek in Rijssen. De thuishaven in Twente noemt zichzelf graag een 'logistiek ketenregisseur' en dat is niet voor niets, want het dienstenpakket is volledig gericht op het ontzorgen van afnemers. Daarbij hoort onder meer kennisdeling op materieelgebied en de verhuur van bouwmaterieel. Met jarenlange ervaring heeft zich dat concreet vertaald naar bouwplaatsinrichting, service en onderhoud, steiger- en bekistingtechniek, verticaal transport, mobiele locaties en bouwlogistiek.

Tekst loopt door onder de foto's

Slimme logistiek bespaart tonnen CO2

Met name die logistiek is interessant, want daar liggen nogal wat kansen op het gebied van verduurzaming en efficiëntie. Bij een gemiddeld project heb je vijf spelers: de gemeente, leverancier, transporteur, aannemer en de onderaannemer. Dat betekent voor projecten in een binnenstad nogal wat transportbewegingen, CO2-uitstoot en georganiseer. Dat moet slimmer kunnen! Directeur VolkerWessels Materieel & Logistiek Ron Frazer noemt daarvoor als voorbeelden het bouwconcept MorgenWonen en de aanleg van BouwHubs. Door te inventariseren hoe bij woningbouw de vervoersstromen lopen en juist dit slimmer te maken, kan er uiteindelijk efficiënter worden gebouwd. Zo kan een woning in een dag worden gebouwd (wind- en waterdicht) doordat horizontaal en verticaal transport op elkaar afgestemd zijn. Door sneller te kunnen bouwen met minder transportbewegingen besparen we CO2 ten opzichte van vergelijkbare nieuwbouwwoningen. De bouwonderdelen worden geleverd op het moment dat ze nodig zijn. Chauffeurs hoeven niet meer achter elkaar te wachten tot ze gelost worden. De montage gaat direct vanaf de vrachtwagen. Daarmee is de logistiek verankerd in het bouwproces.

BouwHubs maken binnenstedelijke opgaven makkelijker

Van die BouwHubs heeft VolkerWessels Materieel & Logistiek er inmiddels acht, verspreid door het land, naast twee productielocaties. Daarmee worden zo'n 2450 werken bediend vanaf locaties aan de rand van een plaats buiten het centrum. BouwBubs gaan de komende jaren een nog belangrijkere rol spelen om de uitdagingen die er liggen aan te gaan, zo toonde TNO in 2018 al aan. Gemeenten beperken steeds vaker vervuilend bouwverkeer in de binnenstad. Recentelijk kondigde Groningen aan dat de binnenstad alleen 's ochtends nog voor vracht- en bedrijfsverkeer toegankelijk zal zijn. "Zo'n BouwHub zorgt voor minder ritten naar de bouwplaats, minder transportkosten, minder CO2-uitstoot en stikstof én een snellere bouwtijd", zegt Ron. Om precies te zijn: 68% minder CO2-uitstoot, 68% minder NOx-uitstoot. "We voeren 69% minder ritten uit en de ritten die we doen zitten voor 90% vol, omdat we kleine pakketjes maken om zo'n vrachtwagen optimaal te beladen." Leveranciers hoeven dus niet meer individueel naar een binnenstedelijke locatie, maar leveren op één plek af. "Wij combineren dan materialen van verschillende leveranciers tot één rit." Deze werkwijze verkort de doorlooptijd en levert een 39% hogere arbeidsproductiviteit op, omdat chauffeurs niet meer lang hoeven te wachten.

Rondje over het terrein

Na de presentatie van Ron was het tijd voor een rondleiding over het terrein met uitleg over het reilen en zeilen van de Rijssense locatie. De JBN'ers kregen toelichting over de blauwe spuitcabine (RAL-5007), het labelen van materiaal, de controle van uitgeleende spullen die terugkomen, de inrichting van nieuwe werkbussen, het laden en lossen van vrachtwagens en de algehele procedure voor in- en uitleen van materieel.

Van een leerzame rondleiding buiten naar de warmte binnen, aangezien het tweede deel van deze JBN-bijeenkomst in het teken van een lesje marketing stond. Voor bedrijven is het namelijk belangrijk om zichtbaar te zijn voor potentiële klanten. Hoe doe je dat? Welke kansen en middelen liggen er? Marnix Drysdale is hoofd marketing bij VolkerWessels en deed de afgelopen jaren veel ervaring op in sportmarketing, onder meer bij het wielrenteam Quick-Step. Die kennis en ervaring heeft hij meegenomen naar de bouw en infra.

Doelgroepen in kaart voor succesvolle marketingaanpak

Met 130 bedrijven heeft VolkerWessels een uitdaging om enerzijds een groepsidentiteit te creëren en anderzijds ook ruimte te laten voor keuzes van elk bedrijf. Overkoepelend heeft VolkerWessels vijf focuspunten opgesteld gericht op een succesvol marketingtraject. Allereerst zijn de afdelingen Marketing en Communicatie losgetrokken. "Dat zijn wel specialismen die los van elkaar staan", zegt Drysdale. "Stel scherp wie je doelgroep is en wat je doelstellingen zijn. Denk vanuit welke behoefte er is." VolkerWessels ziet een behoefte voor vier doelgroepen: het Nederlandse publiek (imago), medewerkers (team-/wijgevoel), strategische wervingsdoelgroepen (arbeidsmarkt) en de zakelijke markt ('operational excellence').

Wat is dan de route?

"Begin met het bepalen van je merkverhaal en -visie, gevolgd door je missie. Bepaal vervolgens je campagne, ontwikkel die campagne en zet middelen in. Zorg dat je merkverhaal doorvertelt naar de lange termijn en consistentie." Drysdale benadrukt dat de start van een campagne belangrijk is. "Een goede campagne begint met een goede video."

Concreet betekent dat...?

Stel eerst vast of jouw bouwbedrijf een marketingbehoefte heeft. Zo ja, bepaal dan de gewenste positionering (per doelgroep). Denk in middelen hoe je die positionering wil realiseren. Bouw vervolgens de organisatiestructuur die daarbij past om uitvoering te geven aan de gekozen strategie. Omdat niet alle bouwers een eigen communicatie- en/of marketingafdeling hebben zijn er genoeg bureaus waarmee (zoals VolkerWessels ook doet) kan worden samengewerkt.

De middag is afgesloten met een gezellig diner bij De Poort van Twente in Rijssen waar niet alleen werd nagepraat over de middag, maar ook werd bijgepraat over lopende zaken.

Nog geen lid van Jong Bouwend Nederland?

JBN is onze jongerentak voor managers, DGA's en bestuurders onder de veertig. Iedereen onder die leeftijd kan lid worden van JBN om zo kennis uit te wisselen, te netwerken, workshops of een masterclass te volgen, maar ook om mee te gaan met een toffe excursie. Als JBN willen we de komende jaren de stem van de jongere generatie binnen de bouw- en infrasector laten horen. JBN kost slechts honderd euro voor een heel jaar. Nog geen lid? Meld je dan snel bij Itzél voor een kennismaking.

Itzél Zuiker
Verenigingsmanager Jong Bouwend Nederland
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Maandag 27 mei 2024
Emission-0 telt al ruim 400 emissievrije materieelstukken

Hoe mooi zou het zijn als we elektrisch materieel gaan delen zodat emissievrij werken voor iedereen betaalbaar is, dacht innovatiemanager Anne Koudstaal van Dura Vermeer. Inmiddels is deelplatform Emission-0 een feit. Hier kan je emissieloos bouw-, transportmaterieel en laadvoorzieningen uit heel Nederland huren en boeken. Met partners als Betuwewind, Ploegam en Van Oord is Dura Vermeer óók bezig om een landelijk dekkend netwerk van laadpleinen voor de bouw uit te rollen.

Vrijdag 24 mei 2024
Warmtemanifest: maak warmtenetten weer HOT

In de toekomst zal ongeveer een kwart tot dertig procent van de warmtevraag met duurzame collectieve warmtenetten worden ingevuld. Deze uitdagende stip aan de horizon kunnen we alléén bereiken, wanneer we constructief samenwerken aan dit gemeenschappelijke doel. Dat is de kernboodschap van het Warmtemanifest, dat gisteren op het Warmtenetwerk Jaarcongres werd overhandigd aan Caroline Kollau, Directeur Energiemarkt en plaatsvervangend DG Klimaat en Energie bij het ministerie van EZK. In het Warmtemanifest worden tien concrete voorstellen gedaan en een uitnodiging om deze samen met de warmtebedrijven, netbeheerders, de bouwsector en overige sectoren op te pakken.

Woensdag 22 mei 2024
Minder uren werken, meer plezier, hetzelfde salaris bij Hegeman

Wie wil dat nou niet: 36 uur per week werken en betaald krijgen voor 40. Hegeman Holding in Nijverdal stapte begin vorig jaar in overleg met de OR - en in navolging van IJsland - over op een kortere werkweek tegen hetzelfde salaris. Wat blijkt, het welzijn van de medewerkers verbeterde en het korte verzuim nam drastisch af bij een gelijkblijvende productie. Directeur Frank Hegeman vertelt hoe. "Het werkt twee kanten op: medewerkers hebben tijd om tot rust te komen en wij hebben gemotiveerd personeel."