Logo Bouwend Nederland

"Met RGS zijn we verzekerd van een vaste werkstroom"

Donderdag 20 april 2023

Knaapen, het oudste familiebedrijf van Brabant, werkt volgens de RGS-methodiek voor renovatieprojecten. Het grootste voordeel volgens directeur Mark van Logten is de continuïteit en voorspelbaarheid. Had het bedrijf voorheen een piek in de periode april-oktober, nu zijn werkzaamheden goed te spreiden over het hele jaar. Zijn wensen voor de toekomst zijn een uniforme uitwisseling van kwaliteitsdata en het borgen van duurzaamheid in de scenario-ontwikkeling.

Sinds de oprichting in 1652 is Knaapen gegroeid van een schildersbedrijf naar een multidisciplinair onderhoud- en renovatiebedrijf met alleen woningcorporaties als opdrachtgever. De afgelopen twee jaar nam het volume flink toe. Er werken nu ongeveer 145 medewerkers bij Knaapen; dat waren er twee jaar geleden nog 80. Directeur Markt & Ontwikkeling Mark van Logten kwam als uitvoerder bij Knaapen binnen. Hij groeide mee met de ontwikkelingen van het bedrijf en nam het initiatief om volgens de RGS-methodiek te werken. "We werkten al langer nauw samen met onze opdrachtgevers. Bijvoorbeeld in bouwteams en ketensamenwerkingen. Maar de procesmatige aanpak van RGS hadden we ons nog niet eigen gemaakt."

Van aanbesteding naar beheerfase

Van Logten zag in eerste instantie vooral dat RGS de samenwerking en overdrachtsmomenten tussen de verschillende bedrijfsonderdelen zou verbeteren. "Daar was voor ons nog winst te behalen. Het RGS-proces gaat over alle stappen heen: van tenderfase naar planontwikkeling, van realisatie naar beheerfase. Dat proces is heel strak gedefinieerd en bevordert de interne samenwerking. Toen het VGO-keur werd gevraagd bij een aanbesteding, ben ik me er verder in gaan verdiepen." Van Logten volgde een training via OnderhoudNL en zag zijn beeld bevestigd. Collega’s binnen de diverse bedrijfsonderdelen volgden daarna ook de benodigde opleidingen. In 2020 behaalde Knaapen het VGO-keur.

Continuïteit met stip als grootste voordeel

Door het samenwerken op de lange termijn, creëert RGS bij zowel opdrachtnemer als opdrachtgever meer rust. Van Logten: "Met RGS zijn we voor een lange periode verzekerd van een vaste werkstroom. Voorheen lag de piek in het voorjaar en de zomer. Nu heb je langjarig zicht op wat er bij welk complex moet gebeuren. Je kan de werkzaamheden dus veel meer spreiden. We hebben onze planning voor 2024 al rond, en deels ook voor 2025. Continuïteit en voorspelbaarheid zijn voor mij de grootste voordelen van RGS." Andere voordelen zijn volgens hem meer kennis van het bezit – techniek én leefbaarheid - en het feit dat medewerkers hun vakmanschap kunnen inbrengen.

Gelijkwaardigere samenwerkingen

RGS zorgt bovendien voor een gelijkwaardigere relatie met de opdrachtgever. En met collega-aannemers die voor dezelfde corporatie werken. Van Logten: "In plaats van elkaar te beconcurreren, kom je bij elkaar over de vloer en breng je gezamenlijk expertise in. Dit is noodzakelijk voor de enorme (verduurzamings)opgave waar onze sector voor staat. Ook met onze onderaannemers werken we veel gelijkwaardiger en langduriger samen. Je kan immers verder vooruit plannen. Zo borgen we de capaciteit van mensen en de beschikbaarheid van materialen." Kritisch is van Logten op de administratieve lasten van het RGS-proces. "Voor kleinere complexen met een korte termijn instandhoudingsstrategie, loont het niet. In dat geval proberen we complexen te clusteren."   

Wensen voor de toekomst

Van Logten ziet een aantal kansen voor de toekomst. "Voor KleurrijkWonen Voeren we alle onderhoudsdisciplines uit. Ik zou die data graag combineren en analyseren. Denk aan de trendlijn reparatieverzoeken als informatie voor het planmatig onderhoud. Ook kijk ik uit naar een uniform platform voor de uitwisseling van kwaliteitsdata. Nu heeft iedereen zijn eigen systeem, dat is niet efficiënt." Een derde wens is het borgen van duurzaamheid in de RGS-aanpak, naast financiën en kwaliteit. "Ik vind namelijk dat de keuze voor het optimale onderhoudsscenario gemaakt wordt over die drie assen. Zo houden we de wereld leefbaar voor volgende generaties, daar staan wij voor als Knaapen."

Joppe Duindam
Manager Brancheontwikkeling & Verenigingszaken
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Woensdag 22 mei 2024
Minder uren werken, meer plezier, hetzelfde salaris bij Hegeman

Wie wil dat nou niet: 36 uur per week werken en betaald krijgen voor 40. Hegeman Holding in Nijverdal stapte begin vorig jaar in overleg met de OR - en in navolging van IJsland - over op een kortere werkweek tegen hetzelfde salaris. Wat blijkt, het welzijn van de medewerkers verbeterde en het korte verzuim nam drastisch af bij een gelijkblijvende productie. Directeur Frank Hegeman vertelt hoe. "Het werkt twee kanten op: medewerkers hebben tijd om tot rust te komen en wij hebben gemotiveerd personeel."

Donderdag 21 maart 2024
Vakbonden staan met actie zwaarwerkregeling op bouwplaatsen aan verkeerde loket

Sinds 1 januari 2021 kent de cao Bouw & Infra een zwaarwerkregeling. Hierdoor kunnen werknemers in onze sector met een zwaar beroep drie jaar eerder stoppen met werken. In de nieuwe cao bouw en infra is afgesproken dat de huidige zwaarwerkregeling per 1-1-2026 voortgezet wordt met 5 jaar tot 1-1-2031. Vakbonden voeren op dit moment onder andere acties bij bouwplaatsen voor verlenging van deze regeling. Wat werkgevers betreft staan ze hier aan het verkeerde loket.

Maandag 18 december 2023
Hoe voorkom je verzuim door werkstress?

Als ondernemer in de bouw en infra heb je jouw medewerkers hard nodig om het bedrijf draaiende te houden. Zeker in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt, toenemende werkdruk en stijgend verzuim. Door te focussen op werkplezier en de juiste balans voor jouw medewerkers kun je verzuim door werkstress verlagen of voorkomen. Benieuwd hoe je dat doet? ArboDuo (onderdeel van ArboNed) geeft je tips en handvatten.