MultiWaterWerk realiseert betere sluizen door standaardisering
Dinsdag 8 augustus 2023
Veel van de schutsluizen voor de scheepvaart bereiken de komende decennia het einde van hun levensduur, of beschikken vanwege het toenemende scheepvaartverkeer niet meer over voldoende schutcapaciteit. Het programma MultiWaterWerk van Rijkswaterstaat gebruikt standaardisatie bij sluizen om deze vervangingsopgave zo efficiënt mogelijk aan te pakken.
MWW werkt aan slimme oplossingen voor sluisonderdelen die niet eenmaal, maar vaker toepasbaar zijn. Denk aan standaard sluisdeuren. Niet voor elk sluisonderdeel is standaardisatie nodig of zinvol. Voor bepaalde onderdelen worden alleen een paar eigenschapseisen of functionele eisen gesteld en is de vorm verder vrij. Soms zijn de eisen gedetailleerder, bijvoorbeeld bij onderdelen die van groot belang zijn voor de beschikbaarheid.
Beheer, beheersbaarheid en beschikbaarheid
Harry Lammeretz, Projectmanager MultiWaterWerken GPO bij Rijkswaterstaat (RWS), ziet er de voordelen van: "Bij elke sluis die we tot nu toe bouwden of renoveerden, ontstonden er nieuwe oplossingen voor dezelfde problemen. Sommige daarvan zijn heel goed, maar er zijn er ook waar we minder te tevreden over zijn. Bovendien komt al dat maatwerk het beheer, de beheersbaarheid en ook de beschikbaarheid van de sluis niet ten goede – nieuwe onderdelen zijn dan niet zomaar te krijgen". Door maten te standaardiseren zijn onderdelen onderling uitwisselbaar. Ook moeten de nieuwe standaarden kunnen bijdragen aan de duurzaamheidsambities van Rijkswaterstaat.
Betere specificaties
Om de besturing van sluizen te specificeren, zet MWW Synthesis Based Engineering in. Modellen genereren automatisch besturingssoftware, als basis voor specificaties. Ook worden er simulaties mee gemaakt. Lammeretz: "Door operators - nog vóór je de markt opgaat - daarmee te laten werken, kom je tot een model waarmee ze tevreden zijn en vraag je dus het juiste uit". De specificatie van de besturing voor het VenR-project Draaibruggen Afsluitdijk Den Oever is als eerste op deze wijze tot stand gekomen.
Toeleveranciers van onderdelen die bij sluizen worden toegepast, zullen vanaf 2023 in bepaalde gevallen met de nieuwe specificaties aan de slag moeten. Voor meer informatie kun je je wenden tot Harry Lammeretz. Wil je als mkb-ondernemer in de 'topsector Water' samenwerken en innoveren? Dan kan de MIT-regeling je wellicht verder helpen.
Meer lezen uit deze serie?
Dit artikel is onderdeel van een reeks van vijf artikelen. Lees via deze links ook:
- Rijkswaterstaat innoveert: veiliger werken langs de weg met de Go-Barry
- Hout langs de weg: wegmeubilair wordt steeds duurzamer
- Transitiepaden en roadmaps wijzen Rijkswaterstaat en ProRail de route naar 2030
- Oppervlaktewater als alternatieve energiebron: neemt Rijkswaterstaat het voortouw?
Afbeelding via Rijkswaterstaat/Vimeo
Gerelateerd nieuws
Samen digitaal optrekken, om je eigen bedrijf of organisatie én de hele branche slimmer en sneller te maken. Dat is de missie van digiGO, de aanpak waarmee we de gebouwde omgeving digitaliseren. Tijdens het Bestuursakkoord Event werden maar liefst drie nieuwe digiDeals ondertekend.
De JBN Award beleeft in 2025 zijn tweede editie en dat is niet zonder reden. Met deze prijs zet Jong Bouwend Nederland jonge professionals in de bouw- en infrasector in het zonnetje. De award is meer dan alleen een blijk van waardering, het is ook een stimulans voor innovatie, lef en leiderschap onder jonge bouwers. Ook dit jaar buigt een deskundige jury zich over de inzendingen: Lennard Heij, Alma Krug, Anja Vijselaar en Jan-Willem van Engen. Samen bepalen zij wie zich dit jaar dé jonge voortrekker van de sector mag noemen. Wat zoeken zij in een winnaar en wat willen ze de nieuwe generatie meegeven?
Luuk d’Hooghe is sinds 2014 verbonden aan Ketenstandaard Bouw en Techniek, een stichting die efficiëntere en meer digitale samenwerking stimuleert bij het realiseren en onderhouden van infrastructuur en vastgoed. Als manager Standaardisatie heeft Luuk de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld bij het versterken van de inhoudelijke koers van Ketenstandaard.