1. Home
  2. Nieuws
  3. Samenwerking centraal bij masterclass wethouders infra mobiliteit

Samenwerking centraal bij Masterclass wethouders Infra & Mobiliteit

Vrijdag 2 februari 2024

Wethouders Infra & Mobiliteit van bijna de helft van alle Brabantse gemeenten waren vrijdag 26 januari naar de Apparatenfabriek in Eindhoven gekomen voor een leerzame Masterclass. Samen met de Provincie en Bouwend Nederland gingen de bestuurders de beleidsdiepte in én namen ze de samenwerking tussen overheid en markt onder de loep.

Bij de aftrap van de Masterclass legden Hanneke van Eijndhoven (Regiomanager Zuid Bouwend Nederland) en Stijn Smeulders (gedeputeerde stedelijke ontwikkeling en mobiliteit Provincie Noord-Brabant) de nadruk op het belang van samenwerking om de pittige uitdagingen aan te pakken waar overheden en Inframarkt voor staan. De opgaven zijn groot en daarmee wordt slimme kennisuitwisseling en beter samenwerken nóg belangrijker. Vervolgens gaf de gedeputeerde toelichting op het bestuursakkoord. Een van de belangrijke items daarin is de verkeersveiligheid. Ondanks alle inspanningen en extra investeringen stijgt het aantal verkeersongevallen in Noord-Brabant. Deze tendens willen we keren, dat is een majeure opgave.

Noodzakelijke mobiliteitstransitie

Bart Swaans, Programmamanager Multi Modale Bereikbaarheid, focuste op het beleidskader mobiliteit uit het bestuursakkoord. Daarbij ging het over de noodzaak van de mobiliteitstransitie. Noord-Brabant groeit immers richting de 3 miljoen inwoners en dat kan het huidige mobiliteitssysteem niet aan. Om de verkeersdrukte te verminderen, verkeersveiligheid te vergroten en uitstoot terug te dringen, is het nodig om te blijven zoeken naar slimme vormen van mobiliteit.

Aanpak stikstofproblematiek 

Sjoerd van Loon (Programmamanager infrastructurele projecten) zit meer op uitvoering. Hij ging in op onder meer het stikstofprobleem. Legde uit waar onzekerheden in zitten of projecten kunnen worden uitgevoerd. Onder andere de keuze van Noord-Brabant om op basis van rechterlijke uitspraken, anders dan sommige andere provincies, niet extern te salderen. Ook kunnen er geen generieke vrijstellingen worden verleend voor bouwactiviteiten; er is maatwerk vereist.  

Ideaalplaatje

Na een koffiepauze was samenwerking met de markt het thema. Met een droombeeld schetste Hanneke van Eijndhoven hoe opdrachtgevers en infrabouwers met elkaar kunnen zorgen voor een veiliger en toekomstbestendig Brabant. Krapte in de arbeidsmarkt wordt dan (gedeeltelijk) opgevangen door échte samenwerking tussen opdrachtgevers en infrabouwers; men maakt maximaal gebruik van marktconsultaties en er wordt zoveel mogelijk in bouwteams gewerkt. De kennis van de markt wordt ingezet en helpt een gemeente bij nieuwe uitdagingen. Er wordt uniform uitgevraagd op duurzaamheid door alle Brabantse gemeenten. En last but not least, alle opdracht gevende overheden werken met een projectenkalender, waardoor er meer continuïteit is en infrabouwers écht kunnen gaan investeren op elektrisch materieel.

Samen praten over samenwerking

In een tweegesprek onder leiding van dagvoorzitter Simone van Trier gingen Roelant Veldboer (voorzitter Infraplatform) en Bas Drijvers (strategisch adviseur inkoop bij gemeente Eindhoven) in op hoe je dat wensbeeld werkelijkheid zou kunnen maken. Daarbij kwam onder meer het belang van uniformiteit bij uitvragen ter sprake, en zeker op het gebied van zero emissie.

Gesprek

Het állerbelangrijkste van vandaag was met elkaar het gesprek voeren en ervaringen uitwisselen. Goede voorbeelden werden uitgewisseld en de noodzaak werd gevoeld om anders te kijken naar infraopgaven. Tijdens de lunch konden de aanwezigen terugkijken op een bijeenkomst waarin ze door de prettige sfeer en de zeer open onderlinge communicatie veel van en over elkaar hebben geleerd. 

Beatrice Dormans
Regiomanager Zuid
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Vrijdag 13 juni 2025
Vervanging en renovatie infra is een gezamenlijke opdracht

Zo'n 5.000 kleine, middelgrote en grote bruggen, een twintigtal tunnels en 88 sluizen van Rijkswaterstaat uit de jaren vijftig zestig en zeventig van de vorige eeuw zijn de komende jaren toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen werken Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland, Techniek Nederland, NLingenieurs, MKB Infra en de Vereniging van Waterbouwers pre-concurrentieel samen in het Platform Vervanging & Renovatie (PVR). Op woensdag 21 mei 2025 deelde het platform in een achterbanbijeenkomst de voortgang. 

Vrijdag 13 juni 2025
Tussen ideaal en realiteit: duurzaam werken in de praktijk

Duurzaamheid is een hot topic in onze sector, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan het ideaal. Zeker bij onderhoudswerk en renovatie is het niet altijd mogelijk om volledig circulair te werken. Toch zijn er bedrijven die binnen de grenzen van een opdracht creatief en bewust met materiaalkeuzes omgaan. Anton Donker van Agado Van Gameren laat zien hoe het in de praktijk werkt: balanceren tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, maar hoe duurzaam kun je écht zijn als je werkt met wat er al staat?

Dinsdag 10 juni 2025
Verkeer raast over A2: werken op vluchtstrook moet structureel veiliger

Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.