1. Home
  2. Nieuws
  3. Stappenplan handhavingsbeleid dieselmotorenemissies

Stappenplan handhavingsbeleid dieselmotorenemissies

Zondag 7 juli 2024

Begin dit jaar kondigde de Nederlandse Arbeidsinspectie aan strenger te handhaven op de blootstelling aan dieselmotorenemissie. We hebben hierover - samen met andere branches – enkele keren met de inspectie gesproken. Het beleid blijft onveranderd, maar we helpen je graag op weg.

Eerder dit jaar informeerden we je over de aanscherping van het handhavingsbeleid op dieselmotoremissies. In de 'Werkinstructie Blootstelling aan dieselmotoremissies' van januari lees je welke eisen de Arbeidsinspectie stelt.

Gesprekken met de Arbeidsinspectie

Wij, en met ons een groot aantal andere branches, voelden ons overvallen door de aanscherping van het handhavingsbeleid. We kregen heel veel vragen en reacties binnen. Hierover hebben we met de Arbeidsinspectie gesproken. De uitkomst is dat de inspectie een website met uitgebreide toelichting en een vraag- en antwoordlijst ontwikkelt. De website zal deze zomer online komen.

Hier lees je het verslag van ons gesprek met de arbeidsinspectie. Mail je vragen graag naar ons, zodat wij ze gebundeld met de Arbeidsinspectie kunnen bespreken.

Ga aan de slag volgens de STOP-strategie

In afwachting van de nieuwe website, geven we je een stappenplan mee. In feite komt dit neer op het maken van een RI&E DME met plan van aanpak (risico-inventarisatie en evaluatie).

De uitgangspunten van de Arbeidsinspectie zijn:

  • Voor kankerverwekkende stoffen geldt de STOP-strategie: Substitutie (bijv. vervangen door ZE), Technische maatregelen (bijv. Toepassing van roetfilters), Organisatorische maatregelen (zo min mogelijk werknemers blootstellen), Persoonlijke beschermingsmiddelen (adembescherming).
  • Arbobesluit: als het technisch mogelijk is dan moet je vervangen, ongeacht financiële consequenties.

Ga dus vooral aan de slag in lijn met deze uitgangspunten:

  1. Inventariseer welke machines je hebt, wat hun dieseluitstoot is en in welke situaties de hoogste blootstelling plaatsvindt.
  2. Kan je vervangen door zero-emissie? Zo ja, doen. Begin met het vervangen van oude machines en situaties met hoogste blootstelling.
  3. Is vervangen niet mogelijk, dan onderbouwen waarom niet en een roetfilter toepassen. Is een roetfilter niet mogelijk, ga dan naar de volgende stap van de STOP-strategie.
  4. Als iets niet haalbaar is, dan moet je dat onderbouwen.

Ondersteuning met ledenvoordeel

Dit jaar kun je kosteloos deelnemen aan de RI&E training van de Bouwend Nederland Academy: Een RI&E: een must voor ieder bedrijf | Bouwend Nederland

Heb je behoefte aan advies voor jouw situatie, dan kan je terecht bij onze ledenvoordeelpartner Aboma. Aboma Consultancy (bouwendnederland.nl)

Christel Peppelenbos
Beleidsadviseur veiligheid
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Vrijdag 13 juni 2025
Op de bres voor veiligheid ingehuurd personeel

Bouw- en infrabedrijven werken vaak aan grote projecten, met inzet van ingehuurd personeel. Om ook hún veiligheid te garanderen, is meer aandacht nodig voor diploma’s en certificaten, betrokkenheid bij instructies, cultuurverschillen en taalbarrières. Eind mei verkenden organisaties en de bouw- en uitzendbranche tijdens een bijeenkomst gezamenlijk oplossingen. Die worden de komende periode getoetst in de praktijk.

Dinsdag 10 juni 2025
Verkeer raast over A2: werken op vluchtstrook moet structureel veiliger

Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.

Dinsdag 10 juni 2025
Waardevolle inbreng tijdens bijeenkomsten over veilig straatwerk

De Nederlandse Arbeidsinspectie inspecteert dit jaar en in 2026 op fysieke belasting bij straatwerk. Er wordt nog te vaak handmatig bestraat, waar machinaal of mechanisch mogelijk was. We organiseerden samen met Straatwerk Nederland en MKB Infra twee bijeenkomsten om inbreng op te halen voor onze vervolgstappen.