Tweede Kamer pakt door met vernieuwingsopgave
Maandag 9 december 2024
De Tweede Kamer heeft drie belangrijke moties aangenomen om te komen tot een betere uitvoering in de bouw- en infrasector. De Minister van Infrastructuur & Waterstaat krijgt hiermee de opdracht om te komen tot een beter aanbestedingsproces. Met dit resultaat staan de uitdagingen rondom infrastructuur geagendeerd op de politieke agenda.
Foto hierboven: onder meer Theo Winter (Dura Vermeer), Remco Hoeboer (Mobilis TBI), Bart Smolders (Heijmans) en Arno Visser (Bouwend Nederland) in gesprek met de Tweede Kamer
De traditionele aanpak bij de renovatie van de van Brienenoordbrug is exemplarisch voor wat er momenteel misgaat in de sector. Het aanbesteden van infrastructurele werken is een complexe aangelegenheid met vaak grote risico’s voor zowel opdrachtnemers als opdrachtgevers. Met het oog op de enorme instandhoudingsopgave waarvoor we de komende jaren staan is politieke steun hard nodig om te komen tot meer flexibiliteit, meer zekerheid (in zowel dealflow als risico's) en meer samenwerking in de uitvoerig. Op deze manier maken we de aanbestedingspraktijk toekomstbestendig, zodat we kunnen doorbouwen aan een bereikbaar, veilig en leefbaar land.
Infrastructuur op de agenda
Begin dit jaar zijn we een lobbytraject gestart om infrastructuur als onderwerp te agenderen op de politieke agenda. De relaties met de politieke partijen zijn de afgelopen maanden (opnieuw) opgebouwd, waarbij ook leden zijn betrokken. Op deze manier hebben we het rondetafelgesprek 'aanbestedingen infrastructuurprojecten' kunnen agenderen om politieke acties te verbinden aan onze boodschap.
Rondetafelgesprek aanbestedingen
In het drie uur durende Rondetafelgesprek hebben we de politiek meegenomen in de uitdagingen die spelen in de markt. Ook opdrachtgevers en aanbestedingsexperts waren aanwezig, zodat het gesprek vanuit verschillende perspectieven kon worden gevoerd. We hebben onder meer aandacht gevraagd voor de budgettekorten, de sleutelpositie van gemeenten en het dreigende ravijnjaar, het thema veiligheid en de aanbevelingen uit het Kohsiek-rapport 'Instandhouding Voorop'. Ook hebben we oplossingsrichtingen aangedragen om te komen tot een evenwichtigere risicoverdeling, versnelling in de instandhoudingsopgave en landelijke regie op beheer en onderhoud. Onze inzet is hier te vinden en het gesprek is hier terug te kijken.
Aangenomen moties
Op 25 november debatteerde de Tweede Kamer in het Notaoverleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de voortgang van alle infrastructuurprojecten. Het MIRT geldt voor onze sector als het belangrijkste (infra)debat van het jaar. Tijdens het MIRT zijn drie moties ingediend, welke de Minister de opdracht geven om te komen tot een beter aanbestedingsproces. Deze moties zijn onlangs in stemming gebracht en door een grote meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen:
Foto hierboven: Samen met Gerard Hoiting (Roelofs) en Sophia van Bakel (Vermeulen) op bezoek bij VVD-Kamerlid Hester Veltman-Kamp
Gerelateerd nieuws
Vanuit de kraanstoel naar het tekenscherm: Teije Kers (26) maakte de overstap van grondwerker naar tekenaar. Met een passie voor techniek én praktijkervaring op zak, tekent hij nu 3D-modellen waarmee machinisten tot op de centimeter nauwkeurig kunnen werken. Zelfstandig begon hij met leren, inmiddels werkt hij fulltime bij Knipscheer Infrastructuur in Almere. Zijn doel? Zelf ontwerpen maken voor grote infrastructuurprojecten. Hoe helpt zijn praktijkervaring hem bij die ambitie?
Al meer dan 36 jaar werkt Wim Volkerink met beton bij Schagen Infra BV. "Ik ga dit werk nog wel tot mijn pensioen doen." Met een hechte ploeg, mooie projecten en werk dat nooit lang hetzelfde is, voelt hij zich helemaal op zijn plek. Of hij nu in de regen staat of met zijn ploeg een betonweg aanlegt in de zon: Wim is op z'n best als hij met zijn handen werkt. Wat maakt het werken in een betonploeg zo bijzonder?
Op 3 juni 2025 stemde de Tweede Kamer in met een motie voor een tijdelijk verbod op het gebruik van staalslakken in infrastructuurprojecten. Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen kondigde op 21 juli in een Kamerbrief aan dat het gebruik van staalslakken op risicovolle locaties – zoals fietspaden, wandelpaden en speelterreinen – voor ten minste een jaar wordt verboden. Deze pauze wordt benut om goed onderzoek te doen naar de risico’s van staalslakken en mogelijke alternatieve toepassingen. Bouwend Nederland steunt dit besluit.