Verkeer zorgt voor extra risico bij werken aan ondergrondse netwerken
Dinsdag 30 september 2025
Werk aan ondergrondse netwerken vindt veelal plaats midden in het verkeer. Het werken in het trottoir, fietspad en straat brengt specifieke risico's met zich mee, voor de werkers, verkeersdeelnemers en omgeving. In de flyer worden twee incidenten uitgelicht die ons eraan herinneren hoe belangrijk goede afzettingen en verkeersmaatregelen zijn. Daarnaast is 'afsluiten tenzij…' een methode die zijn voordelen heeft bewezen. De boodschap: zorg dat verkeersrisico's worden meegenomen in de ontwerpfase, pas bronaanpak toe en communiceer voorspelbare afsluitingen.
We merken het allemaal, werken in het verkeer heeft steeds meer uitdagingen. Passanten willen sneller van A naar B, weggebruikers zijn mondiger en soms zelfs agressief én de energietransitie vraagt meer werkzaamheden dus afgesloten wegvakken. De toolboxen zijn opgesteld door de landelijke werkgroepen Leren van Arbo-incidenten verbonden aan de Governancecode Veilige Energienetten. De methode 'afsluiten tenzij….' Is ontstaan vanuit de praktijk binnen de combi-organisatie Synfra.
Toolbox met tips
In het eerste incident wordt een civiele ploeg geconfronteerd met langsrazend verkeer. De medewerkers voelen zich onveilig en stoppen hun werkzaamheden. Hun leidinggevende komt op locatie en constateert dat de weg niet conform richtlijn CROW96b is afgezet. In het tweede incident fietst een voorbijganger in een sleuf. De fietser probeerde tussen de bakens van een werkplek door af te snijden naar een afgaande weg. De fietser loopt hierbij lichte verwondingen op.
In de flyer Veilig werken langs weg worden belangrijke maatregelen genoemd die dit soort situaties moeten voorkomen, waaronder een goede werkvoorbereiding, het (dagelijks) controleren van (geplaatste) afzettingen en op juiste afstand plaatsen van verkeersborden.
Methode 'afsluiten tenzij….'
Waar traditioneel vaak werd geprobeerd wegen en paden zoveel mogelijk open te houden tijdens graafwerkzaamheden, kiest dit principe bewust voor volledige afsluiting van een werkgebied in of langs de rijbaan. Dit is risicobeheersing bij de bron: het uitsluiten van verkeer in de directe werkomgeving. Het resultaat meer veiligheid, duidelijkheid voor weggebruikers en omgeving (middels communicatie), snellere uitvoering en uiteindelijk lagere kosten. Deze methode is tijdens een verdiepende kennissessie van de Task Force Elektra toegelicht en hier terug te bekijken. Op de projectpagina van Synfra is er meer informatie te vinden.
Aldo Krijgsman, voorzitter vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer: "We hebben met veel verschillende risico's te maken bij het werken aan ondergrondse netwerken, het vraagt lef, samenwerking en een andere manier van denken om 'afsluiten tenzij…' toe te passen tijdens onze werkzaamheden. Wij denken graag met onze opdrachtgevers mee in veiligheid voor onze medewerkers en weggebruikers."
