1. Home
  2. Nieuws
  3. Van generatie op generatie tempelman zaagt en boort al sinds 1966

Van generatie op generatie: Tempelman zaagt en boort al sinds 1966

Woensdag 13 augustus 2025

Bij Betonboor- en Zaagbedrijf Tempelman B.V. in Markelo is geen dag hetzelfde. Joost en Marcel Tempelman zetten het familiebedrijf voort dat hun vader ooit begon met een klus in de televisietoren van Markelo. Met vakmanschap, flexibiliteit en moderne technieken zagen en boren zij dagelijks in beton, asfalt en steen: van villa tot viaduct, van mestput tot fabriekshal. Wat maakt dit werk zo afwisselend én zo specialistisch?

In 1966 boorden de Gebroeders Tempelman hun eerste gaten in beton voor de aanleg van centrale verwarming in de televisietoren van Markelo, een klus waarvoor ze speciaal diamantgereedschap aanschaften. Daarmee was de basis gelegd voor wat nu Betonboor- en Zaagbedrijf Tempelman B.V. is. Ruim vijftig jaar later runnen Joost en Marcel Tempelman het familiebedrijf, dat ze in 2017 overnamen van hun vader.

Het praktische gezicht

Joost en Marcel Tempelman zetten met vakmanschap en flexibiliteit het familiebedrijf voort. Joost is het praktische gezicht van het bedrijf: "Ik heb geen kantoorhanden. Als er iets gezaagd of geboord moet worden, sta ik er, samen met onze medewerkers. Ik werk gewoon mee op de klus." Marcel houdt zich bezig met administratieve en commerciële zaken, zoals calculatie, inkoop en personeelszaken. Als de nood hoog is springt hij ook af en toe bij op de werkvloer. De broers vullen elkaar goed aan, iets wat essentieel is in een vak waarin geen dag hetzelfde is.

Van villa tot mestput

Gedurende de jaren heeft Betonboor- en Zaagbedrijf Tempelman BV zich steeds meer gespecialiseerd in het boren en zagen met diamantgereedschap. Met moderne machines boren ze gaten in beton, steen of asfalt, variërend in diameter van zes millimeter tot maar liefst 1,10 meter. Ook zagen ze stukken van deze materialen af. "Ons grootste zaagblad op voorraad heeft een diameter van 1,60 meter. Is dat niet groot genoeg, dan komt de kabelzaag eraan te pas, daarmee kunnen we nog dikkere stukken beton zagen", vertelt Joost. Het bedrijf heeft een heel breed werkveld. "Van utiliteitsgebouwen, tot woningen of fabrieken, maar we boren en zagen ook regelmatig in de infra: in wegen, viaducten of rioleringen. Dat vind ik zo leuk aan dit werk: de ene dag sta je in een villa, en de andere dag in een mestput. We komen overal. Geen dag is hetzelfde dus het wordt nooit saai."

Bouwkundig onderlegd

Met zijn 42 jaar werkt Joost Tempelman nu al bijna de helft van zijn leven bij het bedrijf. "Ik heb een opleiding gedaan tot timmerman om bouwkundig onderlegd te zijn", vervolgt hij. "Ondanks dat we als jongens al vaak bij mijn vader werkten en zo het vak leerden, vond ik het toch belangrijk om ook theoretisch het een en ander te leren over bouwen." Veel van onze medewerkers zijn er al bij sinds mijn vader aan het roer stond. "Een aantal is al meer dan 40 jaar in dienst. Zij hebben het vak echt in de vingers en zijn heel waardevol voor het team. De nieuwe aanwas heeft vaak een achtergrond als loonwerker, maar we hebben ook iemand die uit de installatietechniek komt. Ze leren het betonboor- en zaagwerk in de praktijk, want er bestaat geen opleiding voor dit werk. Dat ze de bouw- en infrasector kennen, is wel een noodzaak", aldus Joost. 

Ad hoc-planning

Betonboor- en Zaagbedrijf Tempelman draait op snelheid en flexibiliteit. "We hebben zelden lange projecten. Soms wel vijf of zes klussen op een dag. Toevallig zijn er nu net twee opdrachten afgelopen die een week hebben geduurd, maar dat is echt een uitzondering. Ik zeg altijd: we hebben een ad hoc-planning. De klant belt vandaag en wil eigenlijk dat we gisteren kwamen", lacht Joost. Dat is niet zo vreemd want er zijn niet veel bedrijven die zich specialiseren in het boren en/of zagen met diamantgereedschap. Wij werken in een straal van ongeveer een uur rondom Markelo en worden soms ook door een opdrachtgevers meegenomen naar een project verder weg in het land.

Als we Joost spreken, is hij in de loods om de machines van die dag op te ruimen en klaar te zetten voor de volgende dag. "Onze werktijden zijn regelmatig, meestal van zeven tot half vijf. Aan het einde van de dag staan alle bussen en aanhangers weer op ons terrein. Morgen gaan de mannen weer op pad voor de volgende opdrachten. Als er ergens in asfalt, beton en/of andere steenachtige materialen geboord of gezaagd moet worden, staan wij er in ieder geval klaar voor!" 

Isa Klein Tuente
Verenigingsmanager Regio Oost
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Maandag 11 augustus 2025
Berkelland bewijst: samen bouwen werkt wél

Langlopende samenwerking in de bouw is zeldzaam, maar in Berkelland is het sinds 2022 de norm. De gemeente, Roelofs Groep en NTP Enschede werken als gelijkwaardige partners in een bouwteam aan het groot onderhoud van wegen. Deze meerjarige aanpak schept rust, vertrouwen en ruimte voor innovatie. Geen dikke contracten of omslachtige procedures, maar korte lijnen en duidelijke afspraken. Dat werpt zichtbaar zijn vruchten af. Is dit de sleutel tot toekomstbestendig wegonderhoud?

Woensdag 6 augustus 2025
'We staan met de voeten in de klei én denken buiten de kaders'

Als directeur van Abbink Boekelo Wegenbouw staat Charlotte Slotman al zeventien jaar met beide benen in de wegenbouw. Wat begon als tijdelijke hulp in het familiebedrijf, groeide uit tot een fulltime rol als eindverantwoordelijke. Zonder technische achtergrond, maar met scherpe voelsprieten voor mensen en processen, stuurt ze dagelijks een team van veertig mensen aan. Hoe geeft zij leiding in een sector die nog altijd grotendeels door mannen wordt gedomineerd?

Woensdag 30 juli 2025
Jong talent met ambitie: Teije wil 3D-ontwerper worden

Vanuit de kraanstoel naar het tekenscherm: Teije Kers (26) maakte de overstap van grondwerker naar tekenaar. Met een passie voor techniek én praktijkervaring op zak, tekent hij nu 3D-modellen waarmee machinisten tot op de centimeter nauwkeurig kunnen werken. Zelfstandig begon hij met leren, inmiddels werkt hij fulltime bij Knipscheer Infrastructuur in Almere. Zijn doel? Zelf ontwerpen maken voor grote infrastructuurprojecten. Hoe helpt zijn praktijkervaring hem bij die ambitie?