1. Home
  2. Nieuws
  3. Familiebedrijven en de waarde van hun identiteit

Familiebedrijven en de waarde van hun identiteit

Dinsdag 21 oktober 2025

Maar liefst 60 procent van de bedrijven in Nederland zijn familiebedrijven. Ook in de bouw- en infrasector worden vele bedrijven al generaties lang door dezelfde familie geleid. Het thema familiebedrijven was dan ook het onderwerp van de ledenbijeenkomst van Bouwend Nederland-afdeling Brabant Mid-West in samenwerking met Jong Bouwend Nederland regio Zuid op 9 oktober in Dongen.

Een groep van 35 leden, allemaal afkomstige uit Mkb-bedrijven met een familieachtergrond, variërend van 1e tot 7e generatie en van 5 tot 200-jarig bestaan, kwam samen bij Van den Noort Afvalinzamelijk en Recycling in Dongen. Dit bedrijf werd in 1944 opgericht door Kees van den Noort en wordt momenteel geleid door de derde generatie Van den Noort.

De bezoekers werden welkom geheten door Cees en zijn nicht Joyce, die samen met zus Babs van den Noort de directie vormen van het bedrijf dat actief is in afvalinzameling en recycling. Leuk om bij Van den Noort te gast te zijn, omdat zij werkzaamheden uitvoeren die nauw met de bouw- en infrasector verbonden zijn. Samen met accountmanager Jan Willem Bouwmeester gaven zij de bezoekers een rondleiding over het terrein en door de hallen waar afvalstromen via een geavanceerde gemachineerde sorteerlijn gescheiden worden. De precisie en omvang van het proces maakten veel indruk op de aanwezigen.

Lectoraat Familiebedrijven

Na het bedrijfsbezoek volgde een inhoudelijk programma over de kracht en identiteit van familiebedrijven. Claudia van den Orden en Alberta Wielsma van het lectoraat Familiebedrijven van Hogeschool Windesheim, deelden inzichten uit hun praktijkgerichte onderzoek. Zo bleek dat familiebedrijven goed zijn voor een derde van de omzet, toegevoegde waarde en werkgelegenheid in ons land, maar hun maatschappelijke impact is nog groter. Het succes ligt namelijk niet alleen in financiële resultaten, maar ook in sociale waarden als lange dienstverbanden, duurzame klantrelaties en betrokkenheid bij de regio.

NextGen-project

Tijdens de interactieve sessie werd gesproken over thema’s als identiteit, reputatie, opvolging en communicatie. De ondernemers herkenden zich in deze thema’s, waarop interessante gesprekken volgden. Daarnaast vroegen de onderzoeksters zich af of de bedrijven wel genoeg gebruik maken van het feit dat ze een familiebedrijf zijn. Slechts één van de aanwezige bedrijven had dit bewust opgenomen in het communicatiebeleid. De onderzoeksters daagden de andere bedrijven uit om eens goed na te denken wat hen precies onderscheidend maakt als familiebedrijf, verdergaand dan de lange dienstverbanden of de duurzame klantrelaties. Zij gaven concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan, onder meer met betrekking tot gedrag, symboliek en communicatie. Ook kwamen inspirerende voorbeelden aan bod, zoals het NextGen-project bij een bedrijf in Regio Oost, waarin de gehele jongere generatie van het familiebedrijf gezamenlijk een training volgt. Het was duidelijk dat deze inhoudelijke lezing een zaadje heeft geplant bij de aanwezige leden. Velen van hen verlieten de bijeenkomst met het besef: ‘Hier moet ik iets mee.’ 

De bijeenkomst in Dongen markeerde de aftrap van bijeenkomsten over het thema Familiebedrijf & Mkb binnen Afdeling Brabant Mid-West. Bestuurslid Erik van den Bergh, die dit thema oppakte, benadrukte het belang van bewustwording: “Een familiebedrijf is meer dan eigendom. Het is een manier van werken, denken en verbinden – iets wat we meer mogen uitdragen.” De middag werd afgesloten met een gezamenlijk diner bij Van den Noort, waar de gesprekken over generaties, opvolging en toekomstbestendigheid nog verder doorgingen.

Afdeling Brabant Mid-West omarmt thema's 

Met deze inspirerende start krijgt het thema familiebedrijven een blijvende plek binnen de afdeling. In het vervolgprogramma kan bijvoorbeeld verder gesproken worden over opvolging, overname of over de generatieverschillen binnen familiebedrijven in de bouw. De andere thema’s die het bestuur van Afdeling Brabant Mid-West ‘vastpakt’ en waar het samen met de leden de komende jaren invulling aan wil geven zijn Digitalisering & Innovatie, Onderwijs & Opleiden en Circulair & bio-based bouwen.

Houdt de berichtgeving hierover in de gaten. Leden worden regelmatig en automatisch geïnformeerd.

Petra Landmeter
Verenigingsmanager afdeling Brabant Mid-West
E-mailadres