1. Home
  2. Nieuws
  3. Julianakanaal in recordtempo vernieuwd samenwerking als sleutel

Julianakanaal in recordtempo vernieuwd: samenwerking als sleutel

Maandag 18 augustus 2025

In Limburg is het Julianakanaal in recordtempo verdiept en verbreed, een project dat normaal jaren vraagt, maar hier in enkele maanden voorbereiding en 150 werkdagen is voltooid. Veiligheid, kwaliteit en minimale hinder voor de scheepvaart stonden centraal. Door intensieve samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Van den Herik Sliedrecht en elf partners werd het kanaal drooggelegd, uitgebaggerd, verbreed en opnieuw gevuld. Hoe maak je van zo'n complexe uitdaging in zo weinig tijd een succes?

Bekijk de video van dit indrukwekkende project

"Ik ben trots op de goede samenwerking met opdrachtgever Rijkswaterstaat", stelt Maurice Koelmans, regiomanager bij Van den Herik. "Zij stelden zich daadkrachtig op en schakelden snel. Anders was dit in dit tijdsbestek nooit gelukt. Iedere week zaten we om de tafel om voorstellen te bespreken en knopen door te hakken. Dat gebeurde dan ook diezelfde dag nog."  

Wat was de uitdaging? 

"Dat waren er meerdere. De voorbereiding van het werk, zoals ontwerp, inkoop, milieukundige onderzoeken en afstemming met diverse partijen hebben we in vier maanden uitgevoerd. Voor een vergelijkbaar project staat hier normaal zo'n twee jaar voor. We hebben ongeveer dertig hectare depot terrein ingericht en zo'n 500.000 ton steen aangevoerd, zodat alle materialen voorafgaand aan de stremming op het werk lagen. Een andere uitdaging was dat we, voordat het kanaal droog stond, niet goed wisten wat we aan zouden treffen. Om het overzichtelijk te houden, hadden we het gebied onderverdeeld in drie vakken: Noord, Zuid en Midden. Vooral in vak Noord lag veel verontreinigd slib. De resultaten van de milieukundige onderzoeken waren pas op het allerlaatste moment bekend. Toen moest onze uitvoeringsmethode, de sanering en afvoer naar rijksdepots hier nog op worden bijgestuurd. Daarnaast hebben we tijdens het ontgraven en afvoeren van het verontreinigd slib nog zes weken stagnatie in de afvoer naar Hollandsch Diep gehad. In deze periode konden we geen slib afvoeren. Ondanks de vooraf onduidelijke situatie en de stagnatie tijdens uitvoering hebben we dit toch op tijd weten af te ronden. Dan heb ik de grillige ondergrond van het Limburgse heuvelland nog niet genoemd. We troffen een enorme variëteit aan, zoals klei, leem, maar het grootste probleem waren de grindhoudende lagen, met stenen van zo'n anderhalve meter groot." 

Hoe hebben jullie dat aangepakt?   

"Met alle partijen is uiteindelijk besloten om het kanaal af te dammen en over vier kilometer toch volledig droog te leggen en de scheepvaart te stremmen, maar dan wel kort en hevig. Hierdoor hadden we te maken met een logistieke uitdaging en moesten we genoeg mensen zien te krijgen om het werk überhaupt uit te voeren. Met ons hele team hebben we in een recordtempo het werk voorbereid en uitgevoerd. Door nauw samen te werken met maar liefst elf andere bedrijven, overigens allemaal leden van Bouwend Nederland. Vak Noord hebben we zelf gemaakt. Vak Zuid en Midden zijn in onderaanneming door Boskalis en Jac Rijk uitgevoerd. Elk vak had een eigen stuk kanaal, een eigen depot en een eigen projectleider, alles onder de paraplu van het algemene projectmanagement en hoofduitvoering van Van den Herik. Met alle partijen samen hebben wij binnen 150 werkdagen het hele kanaal gemaakt: drooggezet, verdiept, verbreed en weer gevuld. Op het hoogtepunt hadden we zo'n 220 personeel rondlopen en 172 machines aan het werk."

Wat is de sleutel tot succes? 

"Dat is het vertrouwen van Rijkswaterstaat in Van den Herik en vice versa, maar ook de kwaliteit van alle collega's. Dan bedoel ik onze collega's, maar ook van de andere bedrijven. We hadden de beste mensen uit de branche en die stonden bij ons in Limburg."

Foto's via Rijkswaterstaat/Van den Herik – Paul van Baardwijk

Gerelateerd nieuws